Jiggning, svindyrt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggning, svindyrt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Du kan även testa en dropshot-tackling (googla dropshot eller drop shot).

Fastnar du blir du (oftast) bara av med sänket - ta då det billigaste du kan få tag på. Jiggen får en väldigt livlig gång med den tacklingen också.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Haha vertical jigging vid vasar är väldigt dyrt har jag fått erfara iaf

Kommentera

...

Dropshot låter intressant, svårare att sätta en pärontyngd...
        Antar att man i princip kan knyta kroken med jiggen med en vanlig knut, ha lite lina under den som man knyter en tygd på... tillräckligt enkelt för att jag ska kunna nyttja denna teknik ju. Funderar lite om man kanske kan ha ett lätt jigghuvud istället för vanlig enkelkrok för att få mer stabilitet i jiggen, men det kanske funkar lika bra med bara enkelkrok?

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Du kan även testa en dropshot-tackling (googla dropshot eller drop shot).

Fastnar du blir du (oftast) bara av med sänket - ta då det billigaste du kan få tag på. Jiggen får en väldigt livlig gång med den tacklingen också.
        sigpic
        www.fkpgear.com
        Fiskkonservator.se
        Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Jag köpte precis 46 relaxjiggar, kopyto 4-L i bra färger, för 340 spänn med frakt på tradera. Där sparade jag en slant. Utan huvuden dock. Tycker jag bara får fisk på jigg nuförtiden. Jag börjar alltid med zalt och så vidare men till sist åker en jigg på och då smäller det ofta.

Kommentera

Du kan även köra med jigg på enbart krok utan tungt blyhuvud... eller med bly en bit upp på linan..

Kommentera

Som i många andra fiskemetoder och sätt att fiska så för att nå ett optimalt fiske med jigg så behövs den rätta utrustningen. Jiggfiske efter främst gös och abborre är ett mkt känsligt fiske. Om man börjar med spöet så skall det inte vara för mjuk och långt. Själv föredrar jag ett Walker Jig`n Spin 8" ett spö som är mkt lätt och styvt med toppaktion. Spunnen lina max 0,15. Jiggskallen abborre max 15g sällan man fiskar abborre på djupare än 15m.
              Med rätt utrustning så får man den rätta känslan och känner och ser minsta lilla bottenkontakt för att snabbt lyfta upp jiggen från botten. Då man fiskar från land så kan man räkna hur länge det tar efter vevstopp innan jiggan tar botten. På detta vis så efter en liten stund så känner man på sig när det är dags att ta några varv med veven
              I näst kast så .....

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskkonservator Lubbe Visa inlägg
                Antar att man i princip kan knyta kroken med jiggen med en vanlig knut, ha lite lina under den som man knyter en tygd på... tillräckligt enkelt för att jag ska kunna nyttja denna teknik ju. Funderar lite om man kanske kan ha ett lätt jigghuvud istället för vanlig enkelkrok för att få mer stabilitet i jiggen, men det kanske funkar lika bra med bara enkelkrok?
                Man knyter en palomarknut runt kroken. Drar åt hårt så kroken står ut i en vinkel på 90 grader. Som jag har förståt det så får jiggen en ännu livligare gång än med jiggskalle. Jag tror att shadjiggar (och liknande) passar bäst vid denna upptackling eftersom de är tyngst i framdelen. En twister med stor svans (som gör jiggkroppen baktung) kommer kanske att få en konstig gång.

Jag ska själv testa drop shot med små deadbaits (löja och liknande).
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

kör dropshot eller meta!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskkonservator Lubbe Visa inlägg
                    Du ska inte ha någon tyngd eller bly på kroken när du fiskar släpp och skjut . Det är emot hela iden med den fisketekniken. Kroken ska istället vara så lätt som möjligt för att kunna få maximal rörlighet.
                    Här har du en länk hur det kan gå till från en guru på dropshot här i Europa:

Och här har du en del bra tips på prylar:

Sen så talar många om palomarknuten när du fäster kroken till tafsen men det är en krånglig knut som kräver en del justeringar för att fungera bra. Det finns en knut som är smidigare att binda och som hanterar flera kroktyper än palomarknuten:

Hoppas du kan spara in lite deg nu när du kan finfiska istället för harva sten botten för att komma åt de stackars abborrarna.
                    Lycka till!
                    Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-10-16, 08:04.
                    sigpic

Kommentera

Tack för alla tipsen! Bra skit detta ju, grymt sugen på att testa.
                      Frågan är om flourcarbone är nödvändigt eller om det går lika bra att bara köra på sin flätlina om man är villig att tro att ingen gädda tar det. Nu har jag aldrig använt flourcarbone och kan inget om det, men jag fick ett par paket av en bekant som jag antar va flourcarbone.... i mina ögon...nå fancey nylonlina som gick av lika lätt som vilken som, vid något vasst föremål... och det är väl det som är grejen att man ska förhindra? att linan nölts mot en vass gäddtand....

Kollat runt på sidor och detta fisket är ju heltäckande, hade jag ingen aning om, metoden funkar ju på de flesta arter.
                      sigpic
                      www.fkpgear.com
                      Fiskkonservator.se
                      Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar