Var är Gäddan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var är Gäddan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var är Gäddan?

Hej!

Jag har ägnat några timmar i sjön som jag har där jag bor, men jag fattar inte vart fisken har tagit vägen. Jag har ingen båt, så jag fiskar från land. Jerkar. Det finns ganska många ställen att stå på och jag kan även gå ner i vattnet på flera ställen. Jag har fiskat på lovartsidan, där det har legat på rejält under många dagar, i lä vikar, vasskanter, öppet vatten, mulet med vind, sol med växlande molnighet, lätt duggreng, you name it, men har endast haft 2 napp och ingen gädda på ca. 10 timmar! Jag har även testat att meta, och köra med deadbait, men det har också gått otroligt trögt med endast en lite pluttig abborre...Den gav i sin tur som sagt ingenting heller.

Jag undrar vad ni tror att detta kan beror på. Jag tycker att det borde vara väldigt bra fiske nu på hösten, men det kanske helt enkelt har blivit för kallt i sjön och gäddorna står djupare där jag inte kan nå de? Har inte mätt temperaturen i vattnet, men förra veckan var det runt 0 och ibland lite kallare om nätterna.

ps. testade fiska i en närliggande å också som mynnar ut i Hjälmaren, men det är helt dött i vattnet. Det finns inte ens någon småfisk runt bryggorna och kanterna som det brukar krylla av.

Jag är ganska ny i det här med fiske, men av vad jag har läst och fattat så verkar det vara för kallt i vattnet helt enkelt?

/Crushex

Jerk'em if you got'em

Vissa dagar är det helt hopplöst.. Hade själv en tredagars fisketripp till strax norr om möja för tre veckor sen, svin trevligt men fisket var ett skämt! Dom hade helt enkelt bestämt sig för att fasta.
    Det är ju alltid svårare att fiska från land. Vet ju inte hur det ser ut där du fiskar men mitt tips är helt enkelt att köra den gammla hederliga solfjädern runt kusten och landa dragen "inte ett par meter ifrån" utan precis vid kanten, gärna nästan in emellan vass klykorna. Byt drag ofta, jerka på och jobba långa vev stopp. Gäddan vill ha värme, så i den viken där det lite varmare ytvattnet och käket blåser in där står dom med största sannolikhet.
    (personligen jobbar jag lite mindre drag då det blir kallare i vattnet eftersom firren har lite svårare att smälta maten då och äter mindre)
    Faktum är ju även att skitfisket också är en del av tjusningen, får en att jobba hårdare.

Så skitfiske på dig man

Kommentera

Hej.

Det är inget onormalt att de är så där vissa dagar.
      Gäddan är en "periodare", speciellt under hösten.
      För 3-4 veckor sedan så hade vi under 2 helger ett kanonfiske, va nästan så att gäddorna hoppade upp i båten. På 3-4dagars fiske så hade vi ca 130st landade gäddor å mängder med följare å missade hugg.

Sen för ca 2 veckor sedan vare nästan som att gäddorna hade gått upp i rök, vi fick nu verkligen slita å nöta för att få nånting alls.

För 2veckor sedan på sönda så va vi ute i 12timmar i båten, från det ljusnade till mörkret kom.
      Jag fick 3st gäddor på hela dagen... inte så bra va, men... den 3e som högg... 11.90kg. Under den här dagen så fick vi inte mer än 7st gäddor sammanlagt, på 3 pers på 12timmars fiske. Men stoleken va bra, å de å ju de som vi jagar efter, de stora. 11.90kg, 8.52kg å 8.48kg va de 3 största.
      Så ge inte upp utan nöt på, fortsätt att kasta å kasta å kasta...

Om du har så kallt som kring 2c å kallare i vattnet så bör du leta gäddorna i lävikar, alltså där vinden inte har legat på.
      -------------------------------------------------------------------------------------
      >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

Varje dag lär man sig något nytt Hade inte koll på att de kan vara så pass inaktiva i perioder. Antar att det bara finns en lösning; att fortsätta nöta...Det blir ju bara så tråkigt när man inte får någonting på alls på flera fiskepass. Men men, skam den som ger sig förmodligen!

Kommentera

Hej
          det kan vara så att gäddan står djupt. Dom senaste veckorna har jerkfisket varit odugligt utan fiske på ca 9m har varit outstanding.
          var ute igår, 19 gädder INGEN stod grundrare än 7 meter nästan alla på ca 9-10m djupt.

Kommentera

Mmm... är ju så att gäddorna kan va helt olika på olika vatten.
            Här kring Ume har vi hittat de flesta inne på rätt grunt vatten, kring 1-2m djup bara.
            Men vet att dom lite norrut innan isen la så hade dom bra fiske på djupkanter.
            -------------------------------------------------------------------------------------
            >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
            51 svar
            6 326 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg MathiasJK