Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad beror overrun på?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Rulken Visa inläggTröttnar ni aldrig när lintrassel är så pass vanligt ändå? Ska man fortsätta nöta på med haspelrullarna istället?
Kastar beten från 5 gram och uppåt och har ett projekt på gång som går ut på att kasta iväg beten runt 4 gram. Det var längesen som Jag hade ett overrun, eller i så fall händer det väldigt sällan.
Overruns beror oftast på följande anledningar:
Brister i kasttekniken, fel kalibrerade rullar och helt enkelt på att rullen man får lintrassel har inte fysiken med, dvs det går inte att kalibrera rullen för att kasta just dessa beten man får lintrassel med.
Om allting stämmer bra, då ska lintrassel bero på vindriktning ändras plötsligt eller att man blir helt enkelt okoncentrerad dvs, externa faktorer.
Det finns multirullar som kastar, rakt ur kartong, beten på runt 2 gram eller mindre. De kostar en hel del pengar men de finns där för dem som är villiga att öppna plånboken.
Häls /T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rulken Visa inläggTröttnar ni aldrig när lintrassel är så pass vanligt ändå? Ska man fortsätta nöta på med haspelrullarna istället?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inläggSå då lyder min fråga, vad blir den optimala utformningen på spolen? Är den verkligen helt cylindrisk som många spolar är, dvs för det scenario den formeln gäller.. Om den inte är cylindrisk dvs med en profil som är konkav.. blir väll svårare beräkning då..
I verkligheten ökar kastbromsens kraft när spolens rotationshastighet ökar, så betet istället tappar fart, och då kortas kastet av. Fenomenet blir värst med centrifugalbromsade rullar då deras bromskraft ökar kvadratiskt med varvtalet, men även en magnetbromsad rulle nyper av kastet då magnetens bromskraft ökar linjärt med ökat varvtal.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Pike1 Visa inläggNja jag tror ändå att färgen på spolen har stor betydelse
Har alla gått å blivit ingenjörer nu???
Nä, som den gode pajken säger; färgen är helt avgörande !!!
Så, nu vill vi ha spolar i sunsett, gröna, silver å varför inte i guld ?!
PS. Å den som nämner haspelrullar i denna tråden borde bannas....
Kommentera
-
[QUOTE=Åsunden;514203Så, nu vill vi ha spolar i sunsett, gröna, silver å varför inte i guld ?![QUOTE]
Sunsett är väl svengelska för "sun set", som betyder solnedgång, dvs det tillsynes vackra som kommer före det stora mörkret...
Näe, blått är snyggt, liksom rostfritt, sen kan Svängsta syssla med där bling bling kluddandet, det är ju deras parad-gren.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 248 visningar
1 gilla