Skön dag med PB på gädda :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skön dag med PB på gädda :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skön dag med PB på gädda :)

Hejsan på er!

Tog med kompisen och drog till en liten sjö jag hittade förra sommaren. Den ligger mitt inne i skogen, och har gett mig mycket mycket gäddor, dock runt 1,5 till 2.0 kilo.

Men idag var det dagen D. Kompisen börjar med en gädda på 3.6 kilo. Och jag blir paff, trodde inte den hade så stora.

Någon halvtimma efter var det min tur, pang på. Drillar en gädda på mitt UL set i ca 10min, båda tror först att det är samma gädda som han fick, men vi hittar inte samma sår märken på den, utan snarare två andra märken.

Och vikten blir hela 5.02. Grymt överlycklig är jag denna kväll!

Undrar om det finns gäddor över denna storlek i denna lilla sjö. Vad har ni för erfarenheter av små skogs sjöar? Finns även där stor stora gäddor? Eller är gränsen vid 5 kilo just för att det är små skogs sjöar?

Små skogsjöar eller småsjöar/tjärnar är grymt underskattade...

Kommentera

Ursprungligen postat av MABF Visa inlägg
      Små skogsjöar eller småsjöar/tjärnar är grymt underskattade...
      Och med det menar du? Egen erfarenhet? Eller föresten, vad är underskattat? är det lika med att "man tror inte på det"???

Kommentera

Ursprungligen postat av outlaw_82 Visa inlägg
        Hejsan på er!

Tog med kompisen och drog till en liten sjö jag hittade förra sommaren. Den ligger mitt inne i skogen, och har gett mig mycket mycket gäddor, dock runt 1,5 till 2.0 kilo.

Men idag var det dagen D. Kompisen börjar med en gädda på 3.6 kilo. Och jag blir paff, trodde inte den hade så stora.

Någon halvtimma efter var det min tur, pang på. Drillar en gädda på mitt UL set i ca 10min, båda tror först att det är samma gädda som han fick, men vi hittar inte samma sår märken på den, utan snarare två andra märken.

Och vikten blir hela 5.02. Grymt överlycklig är jag denna kväll!

Undrar om det finns gäddor över denna storlek i denna lilla sjö. Vad har ni för erfarenheter av små skogs sjöar? Finns även där stor stora gäddor? Eller är gränsen vid 5 kilo just för att det är små skogs sjöar?
        Nice!

Själv har jag samma erferanhet av en liten skogssjö som jag i flera år har fiskat i. Stora abborrar på kilot och långt där över har man hittat med jämna mellanrum, men gäddorna förblev små. I säkert 2 år var 3 gäddor på 5kg de största man fått... Men snittet har ökat år för år beroende på nya tekniker och erfarenheter.
        Sommaren 09 var medlet runt 4kg i den lilla sjön med en gädda på 6,35kg som största dam.

Jag är nu säker på att det finns större gäddor och målet är att hitta en tia i pölen. Det är bara att nöta, det har i alla fall lönat sig för mig...

Lycka till!

Kommentera

Bara att nöta på då.

Kommentera

Ursprungligen postat av outlaw_82 Visa inlägg
            Bara att nöta på då.
            Ja precis, och det är faan värt det när man tar sjörekordet, grymt skönt...

Kommentera

"There is always a bigger fish"
              A bad day of fishing is better than a good day of work.
              http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Vi har en liten pöl som kan vara ungefär lika stor som 2 fotbollsplaner mitt inne i en skog och inte djupare än 1,5 meter. Tidigare år har vi trott att gäddorna maxar 3 kg och därför bara kört något cocktailpass på sommaren. Men på senare år har både topparna och medlet ökat betydligt, inte ovanligt med ett par fiskar runt 5-6 kg per pass och hittils ligger sjörekordet på 8,5 och 8,92 kg (samma gädda) I våras hade jag även kontakt med en gädda som jag knappt törs spekulera om storlek på, small på i ett härligt slackhugg och bjöd på några sköna tung-gung innan det bar i väg och innan jag hann justera slirbromsen, slet den av linan och borta var min Pig Jr Bloody sucker. En intressant sak med gäddorna i sjön är att de mindre exemplaren, ofta är riktiga slipsar, medan de som ligger runt 3-4 kg och uppåt är riktigt tjocka och fina.

Vi brukar göra 2-3 pass i sjön per år för att låta fisketrycket ligga på en bra nivå.
                Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 689 svar
                369 284 visningar