sätter alla mina drag... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sätter alla mina drag...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sätter alla mina drag...

halloj där

måste bara få sura av mig lite och tar gärna emot tips av er alla här! det är så att på senate tiden har jag börjar fiska så mycket jag kan, minst en gång varje helg och i sommar lär det bli mer! men många dagar kommer jag hem sur och bestämt mig för att sluta fiska eftersmo jag dragit bort 7-8 drag på en eftermiddag. i botten då alltså.

kör med vanlig nylonlina, 0.30, ska så fort jag köpt en ordentlig rulle fixa en spunnen lina. sägs att man kan dra utav helsike med dem utan att den går av

flytande wobbler är det enda jag kan hantera, ni förstår säkert varför. eftersmo jag alltid fiskar från land vågar jag heller inte dra på någon djupgående, med risk för att fastna vid strandkanten. men iomed mina förluster på spinnare och annat slutar det ofta med att det är wobbler som används, lite trist med tanke på att man missar mycket roligt abborrfiske. minimal chans på de större också eftersom de sällan står intill kanten.

börjar alltså bli lite av en stressfiskare, låter aldrig draget sjunka med risk för att fastna, och mina favvodrag blir ofta liggandes i lådan utan användning.. vad gör folk för att slippa detta?? eller drar folk bort drag bara det att man itne berättar om det?

skulle bli jätteglad om folk kommer med förslag och tips!

Du har själv svarat på din fråga, spunnen lina är bäst oftast går krokarna sönder innan linan så kör på det.

Kommentera

höj bara spötoppen intill land.funkar för mig

Kommentera

abborrfiskar´n, ser du bor i vällingby, var brukar du fiska någonstans, och vad fiskar du med??

Kommentera

Det finns många bra tekniker att använda när man har nylonlina som räddar över 90% av gångerna, Nylon är töjbart som en gummisnodd, använd det fenomenet så gör rekylen att draget slår lös bakåt.

Ett sätt är att piska med med spö toppen ordentligt och intensivt, linan ska slaka mellan pisken. ett annat sätt är att spänna upp linan med handen så mycket man kan och sen med den andra spänna linan åt sidan som en gitarrsträng tills man känner att linan börjar stummna släpp båda samtidigt så får draget en rejäl rekyl bakåt. Använd samtidigt strandremsan gå iväg så långt du kan så att du drar i en så stor vinkel som möljigt i förhållande till den du satte draget i.

Med lite träning och känsla så lovar jag att du räddar allt du sätter utom dom som sitter i sjunkna trästockar, dom är svåra. Men visst spunnen lina så är det bara att dra. men det är både för å nackdelar med detta
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Plus att spunnen lina är mer känslig för nötning mot sten och liknande.
            När det gäller nylonlinor så blir de skörare med tiden, så är din lina gamla kanske du ska spola på en ny.

Kommentera

aha, tack så himla mycket för tipsen har dock kollat upp nåt som verkar jekligt spännande, med lite risk för fastna drag, popperfiske men jag ska komma ihåg detta när jag fiskar på varma dagar, bottenfiske tack så mycket!

Kommentera

Byt lina omgående! När du byter till en "spunnen" lina som du säger, ska du se att du inte kommer förlora i närhet av de beten du tappar idag.
                Dom allra flesta tappar beten med nylonlinan pga. att den helt enkelt går av vid hög belastning. Med en "Fire line" eller liknande, är det i princip omöjligt att dra av linan. Inte mycket på botten som orkar stå emot då....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                25 svar
                3 333 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Chrispenborn  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02