Hur greppar man en stor gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur greppar man en stor gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

lägg försiktigt bare en hand under buken på gösen och lyft in den,gösen
    är helt lugn och gör inte en ansats att sprattla så länge du håller fingrarna från
    sidolinjerna.Är den stor så hjälp till med andra handen med,fungerar förvånansvärt bra.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Som sagt, en hand under buken på gösen brukar få dem att bli tämligen apatiska och lätthanterliga.
      Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Handen-under-buken-metoden är den jag använt innan, "som att lyfta en kartong" som sagt. Men nu senast hjälpte det inte riktigt och fisken började sprattla som fan, och risken för att den ska gå lös är nog rätt stor.

Men ett redigt gälgrepp och handen under buken ska jag helt klart testa nästa gång det blir läge!

Kommentera

Att taila upp den kanske kan vara ett alternativ? Någon som testat?
          Ett redigt grepp runt stjärtfenan och en hand under buken och sen lyfta försiktigt... gösen borde då hålla sig lugn och du slipper söndertrasade fingrar om du kommer i kontakt med gälarna? Eller är jag helt ute och cyklar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
            Att taila upp den kanske kan vara ett alternativ? Någon som testat?
            Ett redigt grepp runt stjärtfenan och en hand under buken och sen lyfta försiktigt... gösen borde då hålla sig lugn och du slipper söndertrasade fingrar om du kommer i kontakt med gälarna? Eller är jag helt ute och cyklar?
            Det är ju precis så jag har gjort! Ett redigt grepp om stjärtfenan och andra handen under mitten på fisken, sedan lyfta in den i båten. Det går att greppa en stor gös om stjärtfenan, men man får inte särskilt bra grepp. Sprattlar den till tappar man greppet.

Kommentera

Jag har använt mig av "hand underbuken" greppet på mindre gös och håv vid mina gösar mellan 4-6 kg. Men vid min senaste gös ( 4,7 kg förra veckan ) använde jag för första gången "gälgreppet" på gös. Har landat alla mina gäddor mellan 5 - 10 kg under senaste 2 åren med det greppet utan några problem.
              Men den här gången med min första gälgrepps-gös så kände jag tydligt att det knakade till i fisken ungefär som när man går till kiropraktorn. Blev givetvis orolig för fisken, men säckade den bredvid båten och lät den vila en kvart eller nåt innan jag vägde o mätte den. Sedan fick den gå tillbaka i säcken ytterligare ca 10 min innan jag släppte tillbaks den. Även om den nu verkade hur kry som helst så kommer jag fortsättningsvis köra med "kombinerat Gäl/ Bukgrepp" för att skona fisken så mycket som möjligt.
              -

Kommentera

Lånar tråden lite eftersom jag tror att fler än jag vill veta svaret på frågan:

Är det någon som har ett förslag på en riktigt stor (och bra) håv med gumminät och som kan länka till den?

Kommentera

Ursprungligen postat av BigBandit Visa inlägg
                  Det är ju precis så jag har gjort! Ett redigt grepp om stjärtfenan och andra handen under mitten på fisken, sedan lyfta in den i båten. Det går att greppa en stor gös om stjärtfenan, men man får inte särskilt bra grepp. Sprattlar den till tappar man greppet.
                  Köp en sån här handske

Sen lyfter du fisken i stjärtspolen man får bra grepp ,sen stöder du med andra handen under buken .Jag lyfte in en 3,5 kg gös på det viset å en på 6,4 utan handske går hur bra som helst .
                  Handsken är ju sträv så ger bra grep.
                  PO i fiskejournalen använder potatisskrupp handskar kostar inte många kronor.
                  Håv känns ju så där när alla krokar i regel sitter utanför fisken .

/Fredrik

Kommentera

Denna håven i största storleken har jag.
                    Har inte håvat många fiskar med den än (tyvärr) men det jag testat den så är den superbra! Lätta att fälla ihop och tar liten plats samtigit som nätet är väldigt skonsamt och inga krokar fastnar.

Att priset dessutom är kanon gör det inte sämre.

//Anders
                    www.pikewallis.se

Kommentera

Ögongreppet, effektivt på gädda, borde funka på gös.
                      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      369 626 visningar
                      0 gillar