Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag var ute häromdagen men det blev en bomtur. Några få ekon långt från båten. Jag fick inte en enda ren träff och när jag ändå släppte orkade dom inte simma fram några få meter för att se vad som kom neddansande.

Kommentera

• När är bästa tiden för pelagiskt vertikalfiske?

Kommentera

• Jag var ute på mitt första riktiga vertikalpass igår(söndag 1/4) och körde från 06.00 - 12.00.
        När jag hade kommit ut på sjön o börjat leta ekon märkte jag snabbt att gösarna stod väldigt högt upp i vattnet.
        Jag letade på 10-12 meters djup och dem riktigt fina ekona var på 2-3 meter.
        Så jag hade väldigt svårt o smyga mig på dem och när jag väl hade en under båten och skickade ner mitt bete så steg dem bara lite grann och inspekterade jiggen länge för att sedan simma iväg.
        detta hände på varje eko
        Även dem som stod på botten betedde sig så med!
        Försökte jag röra lite på jiggen så stack dem direkt! dem var väldigt kräsna!

Jag undrar lite om någon har lite tips på vad man kan göra när dem beter sig så här?

Jag testade alla jiggar jag hade men inget verkade vara fint nog för gösarna!
        Jag har inte allt för många vertikal beten och dem flesta är rätt skrikiga färger så som Vertical shiver i färgerna carrot och zander queen, fiskar i rätt grumliga sjöar därför jag kör mycket skrikiga färger för dem har funkat bra!
        Den mest naturtrogna är min fin-s 7 tum i färgen rainbow trout.
        Spö och rulle är från bft och jag kör med strikepro vertikal lina till det och en 0.40-50 floucarbon tafs tror jag det är.

Det var väldigt fint väder denna dag och bra lufttryck(högt runt 1015-1020) och lite soligt till och från.
        har hört nånstans att gösarna brukar stå o sola sig, kan det ha vart fallet denna gång? att det var därför dem stod så högt upp i vattnet?

Nu vart det lite mycket frågor och funderingar här :P om nån har lite tips och funderingar på detta så dela gärna med er!
        Vill lära mig mer så man slipper så många bomturer iår!

Kommentera

• Har samma "problem". Bara uppe och nosar på jiggen, har provat med allt från skrik grön till mörkare natur färger. Bara tittar, sen bort. Lite irriterande.... 😁

Skickat från min E6653 via Tapatalk
          Senast ändrad av rickard.fogelin; 2016-05-02, 19:25. Anledning: Det var igår 1/5 och idag 2/5.

Kommentera

• Var ute på mitt 3e pass idag för i år. Har även hänt mig de senaste 2 passen. Men idag, PANG.. 3 fina gösar kom upp (Återutsatt). Kan det inte ha med leken o göra att de är svårflörtade?

Kommentera

• Vad har ni för vattentemp i era vatten? Och vilket djup söker ni på?

Var ut igår och teståkte med nya givarfästet, vattnet låg på 5.5grader och det var ett enda eko på hela tiden, i övrigt blankt som ett A4 papper, kikade över en friliggande grynna upp mot 6 meter med djup kring 25 runt i krokarna bland annat

inte så mycket som tillstymmelsen av liv där heller

Kommentera

• Ca 10°. 0-12m. En hel del ekon vid botten och mellan vattnet. Men ingen som vill just nu.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
                  Vad har ni för vattentemp i era vatten? Och vilket djup söker ni på?

Var ut igår och teståkte med nya givarfästet, vattnet låg på 5.5grader och det var ett enda eko på hela tiden, i övrigt blankt som ett A4 papper, kikade över en friliggande grynna upp mot 6 meter med djup kring 25 runt i krokarna bland annat

inte så mycket som tillstymmelsen av liv där heller
                  Söderhamn i din profil.. Var fiskar du då om man får vara nyfiken ?

Med vänlig hälsning/ HenkeW

Kommentera

• Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Söderhamn i din profil.. Var fiskar du då om man får vara nyfiken ?

Med vänlig hälsning/ HenkeW
                    Främst marmen, men också bergviken och florsjön

Gårdagens båtåkande var på marmen brukar du vara där?

Kommentera

• Söndagens tur var lyckad med 4 gösar upp,3 st mellan 1 och 1,7 kilo och den sista på 6,5 kilo och den högg direkt såfort jiggen kom ner utan tvekan inhalerade den hela jiggen! riktigt skoj
                      ca 14 grader i vattnet.
                      Såg endel fisk upp ytligt på 2-3 meter som solar sig i det varmare ytvattnet.
                      Min fiskeblogg:
                      www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      369 790 visningar
                      0 gillar