Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 4 blankpass på raken har jag nu i mitt bagage.
    Fiskar en för mig ny sjö med en större djuphåla där fisken sägs samlas ju kallare det blir på vintern. Denna djuphåla är ca 7m.
    De flesta som vertikalar här fiskar bottenvertikal då det inte är tillåtet att ha motorn igång när man fiskar. Jag fiskar från kajak så det är för mig inget problem. Det är just nu offantligt mkt fisk i hålan. Det är alltså konstant ekon i skärmen undertiden man är över denna area. Det gör det väldigt svårt att urskilja gösarna bland detta.

    Hur som helst. Innan när jag fiskat på botten i andra sjöar har jag alltid släppt på ekon som jag sett och då skiljer ju sig inte fisket speciellt från det pelagiska fisket men bottenvertikal i en sån här sjö innebär ju mer ett drift/blindfiske. Hur bedriver ni detta? Det finns inte lika mkt att hitta om det som hur folk gör vid pelagiskt fiske.
    Jag tycker jag har testat det mesta, aktivt "lockande" med betet strax ovan botten. Stilla jigg strax ovan botten där man rycker lite i 20s intervaller. Sänka jiggen istället för att locka osv. Ingenting har gett något. Fisket har varit trögt för andra som varit ute samma dagar som mig så det är inte så att jag har blankat under kanondagar men jag vill ändå få tillbaka självförtroendet i det jag gör.

    Hur fiskar ni när ni fiskar botten? Ser ni fisken på lodet då?
    Ge mig något så jag blir lite mer sugen på att frysa en dag till innan isen (kanske) kommer åtminstone

    Kommentera


    • Har du testat med dött bete på fireball eller liknande ?
      Kan kanske göra susen ?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Har du testat med dött bete på fireball eller liknande ?
        Kan kanske göra susen ?
        Yes 3 pass. Idag körde jag även flötmete vid sidan om samtidigt som jag vertikalade. På Vectraskalle och betesfisk fick jag 2 gäddor pass 2 och idag tog jag en gädda på flötmete med dött bete (pass 4)

        Så man kan väl säga att betesfisk gett bättre resultat men jag har ju inte fått det jag sökt efter.

        Kommentera


        • Vilka funktioner på ekolodet använder ni er av vid pelagiskt vertikalfiske?
          200/83khz i samma fönster? 200khz i ett fönster och 83khz i ett annat? Bara 200khz? Downscan/Down Imaging? Side scan/side imaging? Plottern? Waypoints? Waypoints markerade på fisk ni ser på side imaging? GPS-antenn med kompass? Ni hajjar...
          Själv använder jag mig för tillfället av Side Imaging och bara 200khz. Även plottern lite dock har jag ingen antenn med kompass men det blir det troligtvis snart.

          Kommentera


          • Vilka funktioner på ekolodet använder ni er av vid pelagiskt vertikalfiske?
            200/83khz i samma fönster? 200khz i ett fönster och 83khz i ett annat? Bara 200khz? Downscan/Down Imaging? Side scan/side imaging? Plottern? Waypoints? Waypoints markerade på fisk ni ser på side imaging? GPS-antenn med kompass? Ni hajjar...
            Själv använder jag mig för tillfället av Side Imaging och bara 200khz. Även plottern lite dock har jag ingen antenn med kompass men det blir det troligtvis snart.

            Kommentera


            • Jag använder 200/83khz i samma fönster på mitt 2d lod och så kör jag med ett downscan lod igämte! Har fungerat bra men om ekonomin tillåtit så hade jag haft SI med

              Kommentera


              • sidescan på ena lodet och 200khz/plotter på andra lodet...ganska vanligt upplägg med två skärmar....när jag körde en skärm
                blev det 200khz och sidescan delat och plottern knappades fram vid behov....downscan/imaging tycker jag inte man har nån nytta av alls...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • Håller med Byggarn här.
                  Downscan tycker jag inte tillför något vid prickskyttet.
                  Jag kör SS och 200 kHz på den stora skärmen och plottern på en mindre skärm bredvid.
                  Markerade fisk jag såg på SS med en waypoint i början för att lättare hitta tillbaka. Men det funkar sådär i praktiken eftersom waypointen sällan hamnar helt rätt och fisken ibland hinner röra på sig innan jag hann tillbaka så det har jag slutat med.

                  Ställen som gett lite bättre fisk markeras alltid med en waypoint på plottern.
                  Det är lite kul att se hur antalet waypoints placerar sig över sjön och lite märkligt att vissa områden i stort sett alltid håller större gös än andra.
                  //Micke

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    sidescan på ena lodet och 200khz/plotter på andra lodet...ganska vanligt upplägg med två skärmar....när jag körde en skärm
                    blev det 200khz och sidescan delat och plottern knappades fram vid behov....downscan/imaging tycker jag inte man har nån nytta av alls...
                    Nä, har man SI (SS) så finns ju ingen anledning med downscan!
                    Men mycket användbart om man inte har det, man ser mycket bredare med den och hittar fisk man annars skulle missat, man kan lättare skilja på betesfiskstim och stor fisk samt att det är betydligt lättare att avgöra storleken på fisken med detta lod. Så enligt mina och fiskekompisars erfarenheter har man stor nytta av downscan vid vertikalfiske!!
                    Mina 2 cent....

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
                      Nä, har man SI (SS) så finns ju ingen anledning med downscan!
                      Men mycket användbart om man inte har det, man ser mycket bredare med den och hittar fisk man annars skulle missat, man kan lättare skilja på betesfiskstim och stor fisk samt att det är betydligt lättare att avgöra storleken på fisken med detta lod. Så enligt mina och fiskekompisars erfarenheter har man stor nytta av downscan vid vertikalfiske!!
                      Mina 2 cent....
                      ligger nåt i det du säger....
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 195 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 283 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X