Fiske efter lake? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske efter lake?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske efter lake?

Någon som är haj på fiske efter lake? Har själv aldrig provat på det, men har hittat ett par fiskevatten (ena sjön har 66 m som största djup och andra har 194 m som största djup, så det finns nog resurser...) där det enligt vad jag kunnat läsa mig till ska finnas lake.

Hur får man upp dem? Är det bottenmete med betesfisk som gäller eller? Död, levande?

Tacksam för alla svar!
    Tänk först - fiska sen!

Lake är ju en riktig kallvattenfisk! Fisket efter dem är med andra ord riktigt hett när vattnet är kallt under senhösten och vintern men de lär väl äta något även på sommaren. Hitta djupa grynnor. prova att mäska med fiskbitar eller fiskrens som du fryser in i isblock tillsammans med lite små sten så allt sjunker dit det ska. Sen tinar det så sakteliga och skickar ut sina dofter. laken är en duktig spårhund med god hörsel så den letar sig nog fram till dina lockbeten.
    En kväll sitter du där med båten stadigt på plats och släpper ner ett tungt drag till botten och låter det rytmiskt stöta i. Ta bort trekroken från själva draget men sätt en tre dm kroktafs i övre fjäderringen. Agna med tex bitar av mört, nors, makrill. Ett självlysande drag kan vara bra.
    Pimpla på, det ska gå!

Sök gärna här på lake eller http://medlem.spray.se/pallebrax/lakart.htm
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack så jättemycket för tipsen, mycket lärorikt där. =) Med tanke på att det är aplsjöar jag ska fiska i, så misstänker jag att vattnet är kallt även om sommaren (tillflödet bör ju åtminstone delvis bestå av smältvatten som inte kan vara allt för varmt). Bra tips om stenbitar i mäsket, satt och undrade i en sekund över hur f*n jag skulle få ner mäsket till nästan 70 meters djup utan att det flöt iväg till Medelhavet i nån underjordisk kanal! Svaret kom direkt. Som sagt, stort tack för tipsen! Jag kommer med fångstrapport om det blev någon under fisketuren som är planerad till nästa helg.
      Tänk först - fiska sen!

Kommentera

70 meters djup låter ju intressant, men frågan som direkt poppar upp ärhur mycket syre det kan finnas på de djupen.Iofs är det ju alpsjöar, men jag vet att även rena och djupa svenska sjöar drabbas av bottendöd. Hur mycket naturlig föda finns för laken på det djupet? Personligen skulle jag söka högre upp i vattenlagren. Om sjöarna består av smältvatten från glaciärer bör laken kunna hitta trivseltemp på betydligt mindre djup.

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Du hittar ytterligare info på www.fiskbasen.se

Kommentera

Originally posted by Rudan
            70 meters djup låter ju intressant, men frågan som direkt poppar upp ärhur mycket syre det kan finnas på de djupen.Iofs är det ju alpsjöar, men jag vet att även rena och djupa svenska sjöar drabbas av bottendöd. Hur mycket naturlig föda finns för laken på det djupet? Personligen skulle jag söka högre upp i vattenlagren. Om sjöarna består av smältvatten från glaciärer bör laken kunna hitta trivseltemp på betydligt mindre djup.

//Stefan
            Man kan väl skicka med en trekrok ned på första passet, och "gröta runt" med tacklet och sen veva hem det. Sitter det ingenting på kroken, så får man söka sig högre upp i skikten. Det bör ju säga en del av sanningen i alla fall. Verkar ju dessutom som att lake inte är så fruktansvärt lättfångad... Får helt enkelt prova mig fram med bottenmete och någon form av blänke/ljuskälla i kombination med fiskagn. =)

BeBest, tack för länken!
            Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Vet ni lakefantaster om laken är en stridbar fisk. Det är ofs lite utanför ämnet men ändå. Kanske kan en spinnarsked som gädd och gösmetarna har sätta fart på laken.

Kommentera

Har aldrig fångat en lake, men efter vad jag förstått, så är ljus/glitterkällor inte alls fel. Snarare helt rätt. Och sen spinnarsked blänker ju en hel del om det finns något ljus. Problemet är väl i så fall att det är rät mörkt på djupt vatten, där laken verkar trivas som bäst.

Får la helt enkelt prova. Man kan ju sno en sked från någon lämplig spinnare, och sedan placera den på ett lake-tackel eller liknande.
                Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Laken är inte så bråkig när man väl fått den att lämna botten men botten under buken vill den helst ha. Så ska man söka den i sjöar med stora djup och risk för bottendöd , då är det på det höga grundtopparna och strandkanterna man ska börja. Tror inte att det är någon ide att jaga djupare än 50 meter till att börja med. Men en stumlina och grejor att veva med behövs naturligtvis och ett hanterligt spö.

Kommentera

Well then, som engelskmännen säger, då är jag ganska rätt ute tror jag. Ska vira på lite Fireline på en Sahara 4000 om en knapp månad. Ett 8-fots spö upp till 40 gram (jag brukar ge rätt så mycket fan i viktbegränsningarna, det är sunt förnuft som gäller!), och en båt. Sen ska det tamigf*an upp storlake!
                    Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 210 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B