Lättare haspel-combo/ädelfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lättare haspel-combo/ädelfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lättare haspel-combo/ädelfisk?

Hej!

Har i mitt 20 åriga liv ägnat mig åtenklare spinnfiske efter fulfisk, aborre, etc. Även powerbait-metat regnbåge vid enstaka tillfällen.

Hade tänkt ge mig in lite på ädelfisk, främst regnbåge och röding. Då dessa ofta förekommer i inplanterade sjöar i närheten (Fiskekort). Har just nu endast ett Shimano catana-spö för 30-50g och en Shimano Stradic 2500-rulle. Fungerar bra till att spinnfiska gädda tycker jag som varit min huvudsakliga fångst.

Men skulle behöva köpa ett lättare spö/rulle för fiske efter t.ex. regnbåge. Bor i stockholmsområdet. Är det nåt speciellt ni skulle rekommendera? Gärna lite allround-30g? Eller bör man ha tyngre? Hittade detta: http://shop.lundgrensfiske.com/group.asp?group=1338

Som sagt, oerfaren inom just detta fiske. Tacksam för svar!

Skitfiske på er!

Jag skulle nog köra med samma rulle, bara att du lägger på lite tunnare lina på den andra spolen. Till detta skulle jag välja ett Shimano Beastmaster 240ML eller en billigare variant, Shimano Forcemaster 240ML. Endast min personliga åsikt, se efter vad andra svarar också.
    www.custombaits.se

Kommentera

Det spöt du länkade till hos Lundgrens är till multirullar, alltså inte anpassat till vanliga haspelrullar du vill fiska med Håller med ovanstående talare, Shimano har en del utmärkta spön till det fisket du nämner.

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
        Det spöt du länkade till hos Lundgrens är till multirullar, alltså inte anpassat till vanliga haspelrullar du vill fiska med Håller med ovanstående talare, Shimano har en del utmärkta spön till det fisket du nämner.
        Såg det nu *facepalm*. Okej, kan kolla vidare på det. Men mer angående rulle då, kan så vara att min rulle lämpar sig. Skulle dock vara bra att ha 2st "set" för olika fiske.

Kommentera

Om du vill ha en rulle till spöt som jag skrev om så tycker jag att det vore optimalt med en rulle i 2000-storlek, gärna frambromsad, men så vitt jag vet så har Shimano endast rullar i storlekarna 1500 och sedan 2500, rätta mig om jag har fel. Självklart finns det många fler bra rullmärken än Shimano, men jag kör själv nästan enbart med Shimano, om andra märken kan jag inte lika mycket.

Ett tips på en bra och prisvärd rulle i 2000-storlek är ITT Seducer 2000, Huntyard i Stockholm kommer få hem denna rulle inom en vecka. Mitt tips är att du åker till en butik och känner vilken rulle du tycker känns bäst till spöt, där kan du även få bra tips om andra rullar och spön som skulle passa till ditt fiske.
          Senast ändrad av Silurus; 2011-06-14, 14:36.
          www.custombaits.se

Kommentera

Tja! testa ett BFT Extreme! Superskönt spö, jag är verkligen helnöjd å apkul att drilla regnbåge på! Till detta har jag en Shimano Twinpower 2500 FC och strikewire 0,10mm! Har funkat kanon till abborr- & Regnbågsfisket! Är helnöjd! Skittfiske!
            /Team Perax, Jon Persson
            http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Hittat ett Berkley Lightning Bolt 8' 3-15g. Funderar verkligen på att införskaffa mig det och köra på samma rulle. Håller mig till 8' med tanke på att jag emellertid fiskar från båt sittandes och då är längre än 2.4m otympligt enligt mig.

Värt att köra på?

Kommentera

Låter lagom! Kanonspö för en struntsumma

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                3 svar
                2 855 visningar