Huggkrok vs håv vs gälgrepp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok vs håv vs gälgrepp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Huggkrok vs håv vs gälgrepp

    Hur mycket skada tror ni att gäddorna tar av att kroka fast i underläppen med huggkrok.
    Det blir ju egentligen bara ett litet hål i huden.
    Om man jämför med att den ska sprattla sig less i en håv på båtgolvet, med resultatet att den skrapar och slår sig själv mot båten.

    Gälgreppet känns lite läskigt. På små gäddor tycker jag det är svårt att inte skära sig. Och på stora gäddor som fortfarande har en stor wobbler i munnen med tre ownerkrokar
    känns det lite riskabelt för att inte säga farligt.
    Regel nr1:
    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

  • #2
    Tryck en huggkrok genom din egen haka och häng i någon lampkrona eller något med hela din kroppsvikt så märker du snart Det är ju bara hud...

    Nå, så hur löser du detta?

    Du köper givetvis en avkrokningsmatta som du har liggandes på båtens durk. Sen använder du antingen en knutlös håv som du landar fisken med (helst gummerad/gummi för att slippa att krokarna fastnar i nätet om du kör 3krok) eller så handlandar du den och lägger den även då på mattan. Fisken oskadad och du kan i lugn och ro ta ur krokarna.

    Klart att vissa handlandningar kan vara lite riskabla. Det händer ju att man krokar sig själv men det är sånt man får räkna med. Skulle alla dagar i veckan hellre kroka mig själv i fingret än köra en huggkrok i hakan på någon fisk.

    Huggkrok borde i min mening knappt få lov att säljas längre. I butiken där jag arbetar har jag valt sen länge att inte sälja dom, trots att det händer att folk frågar efter det.

    En annan sak du kan köpa om du är lite nervös med handlandningar är lipgrip. Då kan du greppa den vid båtkanten och kan således se hur krokarna sitter innan du handlandar den. Det allra säkraste är dock att du kör håv.

    Kommentera


    • #3
      Om du skall återutsätta kör håv med gummi i knutarna, annars spelar det ju ingen roll om du ändå slår ihjäl dom efteråt!

      En fisk har inget skellet på samma vis som vi så du måste stödja buken när du lyfter annars finns det stor risk att ryggraden går åt hellsike på dom, tänk även på att inte trycka på fisken när du lyfter eller håller den annars pressar du direkt på alla inre organ eftersom det inte finns revben.

      Om den ska återutsättas undvik även att hålla i gälarna det är fiskens lungor, skulle dom bli skadade är chansen att den överlever oskadd ganska liten.

      Kommentera


      • #4
        Jag använder mig av två sätt, först använder jag en Lip grip för att få kontroll på gäddan och lossar krokarna medans den ligger brevid båten, när dessa är borta lyfter jag upp den med gälgreppet för att skada den så lite som möjligt.

        Enkel lösning som fungerar bra.
        sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Tryck en huggkrok genom din egen haka och häng i någon lampkrona eller något med hela din kroppsvikt så märker du snart Det är ju bara hud...
          .
          Nä visst, men de har sett väldigt fräsha och aktiva ut när man släpper tillbaka dem. Oftast bättre än när man tagit in dem i båten och de fått epilepsiattack.
          Och huggkroken har nog oftast gjort mindre skada än vad krokarna från wobblern orsakat.
          Och ofta har ju gäddan rivit upp hål där krokarna suttit och då lyfter man med huggkroken i samma hål.
          Och jag tror inte gäddorna är överförtjusta i att svälja en wobbler med tre krokar heller

          Sedan har jag sett skräckexempel där folk använder en planka med tre 15cm skruvar som går igenom. Sedan använder de dessa för att hugga fast i sidan på fisken så att gängorna fungerar som hullingar, och drar upp i båten.
          Regel nr1:
          Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
            Nä visst, men de har sett väldigt fräsha och aktiva ut när man släpper tillbaka dem. Oftast bättre än när man tagit in dem i båten och de fått epilepsiattack.
            Och huggkroken har nog oftast gjort mindre skada än vad krokarna från wobblern orsakat.
            Och ofta har ju gäddan rivit upp hål där krokarna suttit och då lyfter man med huggkroken i samma hål.
            Och jag tror inte gäddorna är överförtjusta i att svälja en wobbler med tre krokar heller

            Sedan har jag sett skräckexempel där folk använder en planka med tre 15cm skruvar som går igenom. Sedan använder de dessa för att hugga fast i sidan på fisken så att gängorna fungerar som hullingar, och drar upp i båten.
            Sådana plankor har jag aldrig sett och det är jag glad för.

            Det är upp till dig hur du vill landa dina gäddor. Personligen anser jag huggkrok vara det sämsta tänkbara redskapet om man vill returnera fisken.

            Har du avkrokningsmatta i båten är som sagt inte en stångande gädda ett problem.

            Kommentera


            • #7
              Är gäddan stor håvar jag den med min stora savagear håv med gumminät.Jag låter håven hänga över relingen så gäddan är i vatten hela tiden medans jag krokar av den och förbereder för mätning och fotning.När allt är klart lyfter jag upp gäddan med ett gälgrepp och lägger den på en fuktig avkrokningsmatta och mäter gäddan och tar ett par snabba bilder.Små gäddor försöker jag kroka av direkt i vattnet så slipper man hålla på med dom i onödan
              Gilla och följ oss på facebook
              www.facebook.com/TeamFishingForFun

              Mina PB:n
              Gädda 12.70 kg 117 cm
              Gös 5.70 kg 80 cm
              Abborre 1.32kg 46 cm

              Kommentera


              • #8
                Håv, Stor håv. Med gummi, så att inte krokarna fastnar. Sen håller du håven utanför båten medan du krokar av och förbereder en fotosession. Gälgrepp funkar ju bra, men finns risk att dom går sönder lite när det sprattlas. Huggkrok går ju bort

                Kommentera


                • #9
                  Men om man använder en lipgrip och när man lyfter upp den så tar man den under magen samtidigt så att man inte bara lyfter den i läppen.. Eller gällgrepp om inte krokarna är i väggen. Men håller med att en riktigt håv med gumminät är bäst.. Då huggkrok känns groteskt..

                  Kommentera


                  • #10
                    Små gäddor kan man utan problem ta nackgrep på, lite större tar jag gälgrepp. Om det är krångligt, typ grov sjö eller liknande då tar jag håven. Har ibland när det vart dåligt krokat etc tagit lipgripen och säkrat fisken innan gälgrepp. Funkar fint. Känner du dig osäker på gälgrepp, kör med handske, finns speciella som krokar och gälbågar inte rår på.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 119 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 207 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 355 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    11 973 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    677 svar
                    56 810 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X