Huggkrok vs håv vs gälgrepp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok vs håv vs gälgrepp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Så ser jag också på det. Kan verkligen inte se någon fördel alls.

    Kommentera


    • #22
      Nu har jag då testat håv och gälgrepp efter lite youtubesurfande.
      Gälgreppet fungerade utan skärsår. Visserligen på en 0,6kilos gädda

      Håvjäveln som kompisen hade tagit med, hade däremot garnnät och det tog 15minuter att kroka loss wobblern. Och innan jag var klar hade gäddan lyckats borra in krokarna så att det liknade mer gäddfärs än en riktig fisk.
      Regel nr1:
      Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

      Kommentera


      • #23
        Just därför folk har tipsat om just håvar med gummerat nät eller gummihåvar

        Kommentera


        • #24
          Använder själv inte huggkrok.Men man kanske kan komma ifrån det där lite om att det ska vara en krok som man hugger upp Gäddan med.Utan se det mer som en slags hake.En Gäddhake? Huggkrok låter fasanfullt i min öron.Det låter som något gammalt tortyr redskap man använde på medeltiden.
          Kapa av den där hemska spetsen och slipa ner snyggt så att den blir trubbig istället men ändå kan glida in enkelt.Kan man ta ett gälgrepp så kan man säkert lirka in haken ganska lätt och bara lyfta upp Gäddan utan en massa extra hål.My 5 cents.
          When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

          Kommentera


          • #25
            jag skulle anse att en bra håv med gummerat knutlöst nät är den bästa metoden. har själv en beckman, stor o fin. men man ska aldrig lyfta gäddan i håven. avkrokningen kan ske i lugn och ro när gäddan fortfarande ligger i vattnet, sen kan man fixa kamera, matta och andra tillbehör i lugn och ro. som en vis kanadensare sa till mig; gotta keep em wet(fisken alltså).

            Kommentera


            • #26
              Finns det några bevis i form av forskning på att gäddans slemskikt inte tar skada av att sprattla runt i en håv? Det känns lite konstigt med en diskussion där vissa tycks tro att gäddor inte bara är anatomiskt konstruerade som människor utan åxå upplever saker på en emotionellt likstående nivå. Att en välplacerad huggkrok skulle skada en gädda mer än en omfattande skada på slemskiktet FÖREFALLER mig osannolikt-så förklara gärna. Att man inte kan lyfta en människa i hakan utan förödande konsekvenser är uppenbart-men är det någon som VET vad en gäddas vertebrae klarar? Och om man nu verkligen tror att man permanent skadar en fisk-såväl emotionellt som fysiskt-iom sårgörning i käken borde man då inte vara konsekvent och plocka bort krokarna från sina beten eller ägna sig åt något annat än fiske?

              Kommentera


              • #27
                Det känns lite konstigt med en diskussion där vissa tycks tro att gäddor inte bara är anatomiskt konstruerade som människor utan åxå upplever saker på en emotionellt likstående nivå.
                Bra inlägg Per !

                Men du snubblade lite i formuleringen. Dom tror inte att gäddan är på samma emotionella nivå som människan. Hänger du med? ? dom själva är på samma emotionella nivå som gäddan. för hur kan man annars så bombsäkert veta vilket som gör mest ondast ?
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #28
                  Jag har aldrig nånsin använt en huggkrok på gädda, den tanken har aldrig passerat mitt sinne.

                  Är man två i båten så behöver man inte ens en matta att lägga firren på, jag handlandar med en Lindy Fish Handler Glove som pallar ruskigt mycket krok o tand och min bundsförvant i båten krokar av när jag håller gäddan. Sen snabba bilder eller snabbt i. Gäddan rör alltså aldrig båten ens, dock händer det väl att den andra inte har tid att assistera men jag har hittills aldrig haft några stora problem att släppa gäddorna så de är pigga o krya när jag släpper dem.
                  Gäller speciellt om man bara ger de den tid de verkligen behöver vid sidan av båten.
                  Skitfiske då!!!

                  Kommentera


                  • #29
                    Landar mina gäddor för hand. Som ovan sagt säkrar jag de stora i håv och krokar av innan vägning och mätning som sker på matta... Lite skrapsår på fingrarna och krokar i händerna får man leva med ibland, det är ju inte direkt kroppspulsådern som är i riskzonen. Och om man jämför med skadorna på gäddan blir det öga för öga & tand för tand

                    Kommentera


                    • #30
                      Lite förtydliganden...first of all, man kan aldrig jämföra en människa med en gädda, det är inte samma sak att lyfta en människa i huvudet som en gädda, anatomiskt sett finns det få likheter. För det andra så bör man ha någon vetenskaplig grund till sina uttalanden om man nu hävdar något...t.ex så påstås det att gäddan skulle ta mindre skada av en huggkrok och att man kan återfånga massa gäddor med läkta sår, men då undrar jag om inte de flesta gäddor som kommit åt håven (då de avkrokats i vattnet av en duktig sportfiskare) också klarar sig rätt bra? Huggkroksåren riskerar antagligen att bli infekterade och slemskikten riskerar att ta skada...hur stor påverkan och skada tar gäddan av metoderna? Utan något vetenskaplig grund kan vi ju inte veta, spekulera går ju, men ingen har rätt förrän motsatsen bevisats! (._.)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 195 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 283 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X