Drag för harr och öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drag för harr och öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drag för harr och öring

Jag ska iväg till trysil och (spinn)fiska harr och öring och tänkte ta och uppdatera min drag arsenal ngt, är det ngn som har nå giftiga tips på drag?

tror inte direkt märket spelar så stor roll bara betet är litet med något så där små krokar!
    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Kolla i lokala butiker. De har de beten som går bäst. Det kan finnas någon lokal specialitet plus en hel del tips att få där.

Jag tror annars att Black Bee, Droppen, Mepps och Vibrax i koppar och svart med eller utan prickar kan vara gångbara spinnare. Ladda upp med lite varierade storlekar och färger.

Små vobbler typ Mini Fat Rap eller Storm Hot'n Tot fungerar bra och likaså kompakta drag typ ABU Genial eller Lillöringen.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Precis som BeBest säger, kolla med de lokala butikerna! Ibland har de nått "supertips" som faktiskt är riktigt bra. Annars är ovan nämnda drag i toppklass, just svart, koppar och guld är bra färger.

Kommentera

Myrans spinnare är väl alltid gångbara, sedan rekommenderar jag att du köper kullager hakar, så minskar du lintvinningen.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Glöm inte vibrax. Jag har fått öring och röding med dom här i Härjedalen.
            Harr kan du (nästan) glömma.
            Dom vägrar inse att spinnare är goda. Dom tycker endast om flugor. Ok, om du råkar på en fet harr på 2-3kg så kan den ev....
            Senast ändrad av Farbror Trassel; 2004-07-16, 01:17.

Kommentera

Om du är riktigt fullifasen och vill visa fiskarna något de sällan ser men ofta torskar på, kan du försöka med ett litet FLYTANDE jigghuvud och en 2" grubber i mörk nyans. Vitt eller rött går säkert bra också.
              Gör ett Paternostertackel. Sätt jiggen längst ut och ett lagom slangsänke på tafsen. Låt sedan detta få ”vandra” med strömmen genom forsar och över slätare bottnar.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

En vän till mig tog en rengbåge på en röd stor spinnare med prickar(reflex nånting)
                http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag själv gillar inte att fiska med spinnare, de tvinnar linan så förfärligt..
                  Minsta Möreungen är bra, och små rapala/salmo likaså, 3-5cmska de vara...

Om du vill fuska upp fisken kan du använda mask, ibland sjukt effektivt, fiskas nog bäst på ett paternostertackel, men det beror på förhållanderna.
                  Tänk bara på att maskfiske inte är tillåtet i alla vatten...

Kommentera

Om du gillar att fiska med spinnare, men ogillar tvinnad lina , testa denna spinnare:
                    Worden´s Super Rooster Tail .
                    finns bl.a hos Lundgrens Fiskredskap AB.

Jag brukar använda ett beteslås utan lekande, på så vis finns det inte en chans att beteslås eller bete tvinnar din lina.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 210 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B