Behöver fylla upp drag/betes lådan! Amatörvarning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver fylla upp drag/betes lådan! Amatörvarning...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver fylla upp drag/betes lådan! Amatörvarning...

Hej!
    Precis reggat mig och tänkte hänga ut min okunskap!

Kort historia:
    Behöver en massa drag, för fiskarna: abborre,gädda,gös,harr,öring (abborre,gädda,gös = nära hemma / harr,öring = 1ggr per år i norrland)
    Hittade : http://www.beoutdoors.se med Gädd/jerk lådan/juklappslåda med massa drag, frågan är om det är bra eller dåligt.

Lång historia:
    Alltid fiskat som liten, kastspö (haspel? se vilken amatör...) men aldrig egentligen lärt mig något utan bara tagit det drag som ser kul ut. Spinnare funkar fint till abborre thats it. Kan tekniken men nu när jag letar drag så ser jag Drop Shot och jerkbait och... tja.. massa skit jag inte fattar. =/ Nu har jag köpt båt och tänkte börja bli lite mer seriös i fisket. Har en sjö med gädda och abborre men en vän sa att gös även fanns. Finns en å där jag fiskat med. Men med på listan bör nämnas att jag antagligen från och med nu drar till norrlandsforsarna och fiskar öring/harr och då kan det vara bra med drag som passar där med.
    Tänkte sänka 1700 i drag/lådor som passar så en glad amatör som jag kan märka lådorna med just vilken fisk det passar till. Jag förstår att man kanske måste veta just hur sjön är i vattnen/bottnen med mera men det kan jag tyvärr inte svara på.
    Obs: inte värt att lägga pengarna på super drag då jag antagligen kommer kasta bort en hel del, och när barnen ska fiska så lär samma sak hända där. Kvantitet före Kvalitet =D

Alla tips är välkomna. Får jag inga svar så blir det att beställa nå mix-lådor och hoppas på det bästa.

Tacksam för svar. Fiskamatören =D
    Är jag i fel forum ber jag om ursäkt.

Tjenare. Kul att du ska dra igång fisket "seriöst"!

Kan gå in lite på jerk eftersom det är det jag mest håller på med! Jerkbait fiske är ett fiske där du själv skapar gången på ett bete genom att rycka fram betet. Ofta genom att knycka ner spötoppen mot vattenytan men andra metoder finns också. För att bäst kunna utföra detta fiske behöver du i min mening ett kort styvt spö och en multirulle. Jerkfiske är väldigt populärt vid gäddfiske men även abborre tar på de mindre jerksen. Du kan jerkbaitfiska med ditt vanliga haspelspö också om du bara vill testa. Trumman har gjort en video som du kan hitta på youtube om detta. Skulle rekommendera en liten jerk isåfall.

Där finns mycket att välja mellan men jag skulle rekommendera dig att köpa en bra rulle från början för att inte stöta på massa problem. Jag kör med en Ambassadeur CS PRO rocket 5501 och en likadan 6501. Andra populära rullar är Ambassadeur JB, Ambassadeur C3 och den billigare varianten Ambassadeur TGC. Till rullen bör du skaffa en grov superlina. Kan rekommendera Power Pro allt från 0.30 och uppåt. Angående tjocklek finns en hel del delade meningar och du kan söka här på forumet för att hitta väldigt många trådar där det här diskuteras.

Spö finns en massa olika sorter och jag skulle säga att det är bäst om du går in i en fiskeaffär och känner efter. Beroende på hur lång du är/hur långa armar du har bör spöet vara mellan 6-7,4 fot. Jag rekommenderar kortare eftersom du kommer att dänga rätt tunga beten och de är rätt lättkastade med ett kort spö. Det blir enklare att jerka med ett kort spö i min mening. Kastvikt skulle jag rekommendera 150g och uppåt. Det verkar väldigt tungt när man mest fiskat med spinnare och dylikt innan men man vänjer sig snabbt vid tyngden och vill bara testa tyngre och tyngre. Jag började med ett 100g spö och tänkte att det här kommer jag ju aldrig att behöva byta av tyngdskäl. Jag hade fel.

Bara utrustningen till det här är ju en ganska stor investering för många. Väl där ska man ha beten också. Priset på jerkbeten är ganska högt. 150kr och uppåt i nypris. Jag skulle rekommendera att köpa begagnat om man vill ha kvantitet. En stor del av mina beten är begagnade. Finns en stor marknad för beten här på fiskesnack och även på tradera och blocket. Vill du verkligen ha kvantitet före kvalitet så finns det jerkbeten från tradera som ligger på ca 20kr st. De jerkar väll okej men kommer aldrig upp i samma klass som de "riktiga". Det bästa betet att börja med i min mening är Salmo Slider. Det är väldigt lätt att få en gång på det när du jerkar och det finns i olika storlekar. Här finns det hur många olika sorter som helst men ett annat populärt bete är Buster Jerk i alla olika storlekar och modeller. Försök hitta några Salmo Sliders i olika storlekar/tyngder/färger och några Buster Jerk, Baby Buster, Buster Jerk II osvosv. Finns begagnat för en vettig peng.

Vh/Isak

Kommentera

Kör du mycket vertikal så rekomenderar jag (Shad) jigg, 10-15g jiggskalle..20g om du kör djupare. Funkar klockrent till gös/abbore/gädda & väldigt roligt fiske! Och jag kör med alla dess olika färger på dem. predatorshopen.se har utförsäljning just nu just på jigga'r passa på där!

Kommentera

Vet inte hur många gr ditt spö tar men antar att du har haspelspö runt 40gr?

Gädda:
        myran/reflex spinnare funkar ju bra på abborre också så då har du 2 i ett så att säga, buster jerk mindre modellerna typ baby buster, buster II, soft 4 play, vanliga skeddrag typ atom, utö, toby. olika vobblers som ser intressanta ut, och glöm inte ett ytbete av något slag typ en skitter popper för de brutala ythuggen!

Gäddan hugger på det mesta, de andra arterna kan jag inte hjälpa dig med då jag inte fiskar dom själv

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 824 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04