Dags att börja med dropshot! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att börja med dropshot!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Shimano technium 2500 frambromsad är en grym rulle för pengarna. Fiskar med den själv, en annan fin är shimano ci4. I mina ögon snäppet vassare än techniumen.

    Kommentera


    • #12
      Kom på att i förra nr av magazinefisheco så finns det massa tips på utrustning för DS.
      http://www.reverbnation.com/burnout28

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av fippe Visa inlägg
        Tack för alla svar! Massa matnyttigt =)

        Blir att införskaffa två spön då helt enkelt, för UL respektive dropshot. Sett flera trådar där Shimano Yasei har kommit på tal, så ska nog ner och känna på ett! Vad för rulle skulle ni rekommendera? Min nuvarande utrustning är ett Shimano Catana CX 8' 7-21gr och jag kunde inte vara mer nöjd med känslan i spöt! Blir att prova lite dropshot efter abborre ikväll med detta!

        Har även tittat på ett Shimano Catana CX UL 5.5' 1-11gr, men är lite tveksam till att skaffa ett spö på enbart 165cm. Några tankar kring spölängder på UL? Eller någon kanske har ett bättre förslag på UL-set?
        Ja testa att dropshota med ditt Catana först. Jag har inte koll på det spöet, men det är inte alls omöjligt att det har de rätta egenskaperna för dropshot. Och då behöver du ju inte skaffa dig något nytt spö. Det lustiga är att det finns flera dropshotspön på marknaden som verkar vara konstruerade av någon som inte vet vad dropshotfiske är, medans det som sagt finns "vanliga" spön som fungerar alldeles utmärkt till metoden. Själv kör jag dock ett Shimano Speedmaster Dropshot på 8 fot - ett riktigt skönt spö som funkar lika bra till traditionell abborrjiggning som till dropshot.

        Korta ul-spön är inte riktigt min melodi, inte långa heller för den delen, så det får någon annan tipsa om.

        Kommentera


        • #14
          antar att du tänkt köra med 50-100cm flourcarbon, ifall nån gädd blir intresserad av jiggen?
          till grov fc föredrar jag andra knutar än palomar, grinner är ett alt. och rättså enkel att lära sig t.ex.
          för att få riktigt fint liv i jiggen råder jag dig att ta en titt på secret-weapon. utan stingerkrok rör sig jiggen helt oemotståndligt.

          Kommentera


          • #15
            Lyckad premiärtur igår!

            Resultatet blev 15 abborrar och en riktigt ful rötsimpa på sådär en timmes aktivt fiske! Mitt nuvarande spö fungerade helt okej till dropshot. Huggen kändes hyfsat tydligt trots det kraftiga blåsvädret och jag hade ingen problematik med att presentera betet trots att spöet är i styvaste laget. En lite lättare utrustning hade dock suttit fint! Man vill ju trots allt ha lite fight

            Hade varit kul att testa ett spö avsett för ändamålet bara för att känna skillnaderna!
            Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

            Arter på fluga - 21+4
            Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

            Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

            Kommentera


            • #16
              Om man istället skulle försöka sig på gädda, gös eller aningen större abborre ute på sjön, är det samma riggning som gäller då? Vad för storlek på bete, sänken, tafs etc då?
              Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

              Arter på fluga - 21+4
              Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

              Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

              Kommentera


              • #17
                I princip kan du ju helt enkelt "skala upp" dropshoten för andra arter och djup – dvs tyngre vikter, större jiggar, kraftigare tafs, styvare spö osv. För gös är det en etablerad metod med fördelen att man täcker av större ytor lättare än vid vertical jigging. Jag har med framgång också dropshottat en del efter torsk t.ex.

                Den art där jag känner mig lite tveksam till dropshottriggning är väl gädda. Dels för att gäddorna gärna vill ha större jiggar som inte riktigt lämpar sig för den typen av riggning, dels för att gäddtänder ju kräver wire eller kraftig nylon/fluorocarbon.

                Kommentera


                • #18
                  Om man istället skulle försöka sig på gädda, gös eller aningen större abborre ute på sjön, är det samma riggning som gäller då?
                  Jag kör med ett Abu Orenji 10-40 gr och en Mörrum 1600 , avskyr gummibandsspö, jag vill att jiggen rör sig på ett ungefär lika mycket som spötoppen, tycker det ger bättre kontroll, en annan fördel jag märk är att Abborren ofta krokar sig själv utan mothugg med ett styvare spö vilket är väldigt ovanligt om spöet uppför sig som ett gummiband.

                  Ang. riggning på olika djup utan ekolod så får man testa sig fram , bara man känner man har kontakt med sänket funkar det ....

                  Kommentera


                  • #19
                    Aldrig fiskat gös faktiskt, så det ska testas Hur stora jiggar bör man köra med? 0.30mm fc-tafs typ?
                    Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

                    Arter på fluga - 21+4
                    Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

                    Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

                    Kommentera


                    • #20
                      Som nån sa tidigare hellre ett styvt spö än ett mjukt. Styvt men ändå känsligt. Testa 0.38 fc brukar vara bra, vill du vara helt säker gå upp till 0.45 eller mer.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 873 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 372 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 072 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X