Val av spö för gäddfiske med stora wobbler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av spö för gäddfiske med stora wobbler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av spö för gäddfiske med stora wobbler?

Hej fiskevänner!

Jag fiskar haspel med oftast wobblers mellan 40-80g. Stora Zalt, mellan Zalt, swimmwizz och rapala för det mesta. Mitt spö i dagsläget har en kastvikt mellan 10-40g 10ft med ingen märkvärdig haspelrulle. Flätad lina runt 0.23 tror jag den är.

Frågan är om jag byter spö till ett med högre kastvikt typ 40-100g 12ft får jag bättre och längre kast då? Blir det bättre känsla när man vevar in betet också? eller ska jag köra på det jag har till våren?

Ge gärna tips på en bra haspelrulle till det spöt ni rekommenderar
    Gärna med långkastlängd

MVH
    Fredrik

Varför inte Beast Master i den större skolan. 12 Foot blir jobbigt att fiska med. Har själv ett 11 foot TRI-Cast. Men man kroknar rätt lätt när man ska kasta med det hela dagen. 10 foot räcker bra. Viktigast att spöet tar dom vikterna du slungar och gärna mer därtill. Visst krokar man bättre på långa kast om man har långt spö. Men långa kast är inte alltid det viktigaste. Utan mer att man kastar på ställen där det fisk och med rätt bete för dagen.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Om du skall köpa både ny rulle och nytt spö bör du verkligen titta på en multirulle och tungt spinnspö istället för det fiske du beskriver.

Vill du ändå fortsätta med haspel så kan du också titta på Berkleys spön i tyngre klasser. Du kommer i vilket fall att uppleva en bättre kontroll av kastet då du överbelastar ditt nuvarande spö rätt ordentligt i dagsläget.

Kommentera

Tycker absolut du ska köpa ett 10 ft Adexa Tempest. Ett lite tyngre spö än många andra pga materialet, dock mkt skönfiskat. Hållbarare än de flesta och med tyngdspel 40-80gram kan du kasta det mesta. Fördelen med aktionen är att vobblers inte snurrar lika lätt. Jämfört ett flertal spön, b la Lightning Rod & Sumo Spin. Priset är inte heller så farligt. Kör du med flätlina lär toppöglan gå sönder efter en periods HÅRT fiske. Lätt att byta toppögla. Spöt håller som sagt en livstid. Shimano´s bakbromsade rullar strl 4000 tycker jag är lagom men det är en smaksak.

Kommentera

Adexa tempest håller för allt, men det är dubbelt så tungt som andra spön i samma klass... Köp en ambassadeur (multirulle) och ett sjösländan spinnspö på 10-11'. Du kommer garanterat att bli nöjd.

Kommentera

Som sat så så är nog ett spinnspö och multirulle bäst. Vill du ha ett kanonspö för lite tyngre gäddspinn så finns det bra spön både på Lundgrens och Sundbybergs sportfiske i Stockholm. På lundgrens finns ett för som jag inte minns namnet på och i sumpan säljs
            ett kanonspö byggt av Paluch, kostar en slant i o f s..
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Köpte ett Shimano Technium DF 11 fot 50-100 gram i somras. Har dock ej hunnit fiska med det så mkt än, men jag tycker det känns som ett helt ok spö! Känns som det håller hög kvalite samt har en rejäl ryggrad!

mvh/Jon
              - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Mitt personliga tycke är att det bästa spöt är det som ligger på -30g -40g i kastvikt. Precision och nöje i ett paket. Ägde ett -60g innan men det drog jag i backen efter att jag upptäckte att all precision och svikt var som bortblåst.

Sänk hellre vikten på dina beten och behåll känslan. Det är ju ändock så att detta bidrar til något hos dig eftersom du fiskat med det ett tag :_).
                The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
                Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
                Klickbara länkar följer nedan
                Nattplockad mask
                Gädda äter Sissy
                Abborre vs mask
                Abborre vs mört
                Måånga gäddor samlade vid betet
                Gädda äter gädda
                Spännande fiskemetod efter gädda
                FS SPARADE TRÅD
                Laxhugg!

Kommentera

Tack så mkt för svaren!

Nu har man lite mer kött på benen. Jag har funderat på en shimano 4000 GT rulle, men som ni säger är det säkert bättre och roligare att fiska gädda med stora beten om man har en multirulle. Jag har aldrig fiskat multi innan, är det svårt att lära sig? eller får man trassel varje gång man fiskar i början?

Jag har tittat lite på de spön ni rekommenderar. Adexa tempest verkar vara ett fint spö, ska kolla om min lokala butik har detta.

Holm jag såg att du är i från min trakt (runt Kalmar), köpte du ditt spö hos en lokal återförsäljare? Shimano Technium DF 11 fot 50-100g, verkar nog passa min kastvikt iaf.

Tack för tipsen!

MVH Fredrik

Kommentera

Det är inte svårt att lära sig kasta multirulle. Speciellt inte om du kastar tunga drag. Wobblers har en tendens att trassla mindre när du kastar med multi, eftersom när du bromsar in kastet "rätas" wobblern ut i luften.

Började med jerkbait för nästan 3 år sedan. Köpte en multirulle utan att ha kastat med en sådan innan. Första kastet drog jag åt bromsen hårt och föste iväg draget. Kom väl 10 meter Andra kastet gick det hur bra som helst. Visst får man ett och annat skatbo någon gång.

Jag är ingen superfantast av multirullar, men till tunga drag är det överlägset. Lätta drag kör jag alltid med haspel.

Köp en bra multi. Vill du börja med Jerkbait kostar ett schysst spö bara runt 8-900 kronor.
                    Senast ändrad av pikecatcher; 2005-01-10, 13:50.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04