Lite funderingar ang att "multianvända" sin utrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite funderingar ang att "multianvända" sin utrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite funderingar ang att "multianvända" sin utrustning.

Hej alla glada fishymens.

Jag satt och funderade lite på utrustning och vad folk använder.
    Är själv i hågen att börja kasta lite tyngre gummi denna säsong och då slår det mig att jag kanske skulle behöva en till uppsättning till detta.

Har SG mp pro haspel 150g med sargus 4000 (trorjag) samt SG mp pro 150g samt 250g trigger till jerk med amba jb rulle. Tidigare om jag velat kasta lite gummi har jag ju bara tagit någon av min ovanstående grundutrustning och kastat lite. Med ambassadeuren känns det rätt safe och naturligt men med haspeln känns det som saker (ink mina egna fingrar) får jobba lite väl.

Då slog det mig om folk som kastar mkt shad, större spinnerbaits och dylikt använder mest haspel eller multi, använder folk sina jerkgrejer eller har dom nån lite tyngre rulle till detta osv.

Så jag tänkte om folk är sugna får dom gärna lista sin utrustning och dess användningsområde.
    Är man riktigt ambitiös kan man ju lista vertikalsylar och havsfiskesylar också om annat folk är intresserade av bra kombos men det jag är ute efter är väl mer det nämda ovan.

Om det är lite stökigt och dåligt skrivet ber jag om ursäkt, sitter på mobilen.

Mvh Matte

Jag har tyvärr inga tips på spö elle rulle, däremot kan jag tipsa om att det blir mycket lättare att skriva om du inte sitter på mobilen.... :-)
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Haha ja men är man på språng så är man, det är ju förståligt iallafall. Man får se det som att av 166p så återanvänder folk inte sina spön eller rullar till olika grenar.

Kommentera

Kör med tre olika uppsättningar till mitt spinnfiske efter gädda.

St.Croix Premier 7fot -3oz + Luna 300L till jerkbait med beten på 70-120g. Spöt kommer dock snart ersättas med ett St.Croix Legend Downsizer 7,3fot -2,5oz.

St.Croix Legend Top-N-Tail 8fot -3oz + Luna 300L för fiske med wobblers, spinnare/spinnerbaits, tailbeten, shadjiggar, topwater och diverse swimbaits.

Bulldawg Rod Hall Of Fame 8,3fot -10oz + Luna 300L för fiske med tyngre wooblers, tunga gummibeten, tailar och tunga jerkbaits.

Med dessa tre uppsättningar så täcker jag alla metoder och beten/betesvikter.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Sv: Lite funderingar ang att "multianvända" sin utrustning.

En riktig skituppställning där EuropeiskaGäddan :-)

Kommentera

Fiske med tunga gummibeten som bulldawgs modell större, 30 cm shadjiggar mm har ju blivit rätt poppis under de senaste åren, och om du söker på t.ex. Okuma EVX eller Tackle Industries här på forumet så får du dig rätt snabbt en bild av vad det är för påkar som folk kör med till detta fiske. Vanligast är väl multirulle storlek 6000, flätlina kring 0,40 mm och ett spö på 8-9 fot, med tillräcklig ryggrad för att kunna hiva iväg beten med vikter som medicinbollar.

Själv har jag lite svårt att fatta varför man vill göra det så onödigt jobbigt för sig (oavsett vad man har för utrustning blir det rätt jobbigt att kasta med så tunga beten i längden) men smaken är ju olika.

Kommentera

Själv har jag lite svårt att fatta varför man vill göra det så onödigt jobbigt för sig (oavsett vad man har för utrustning blir det rätt jobbigt att kasta med så tunga beten i längden) men smaken är ju olika.
              Har folk inte problem skaffar dom det

Dom kanske försöker höja vattennivån vid lågvatten därav betenas storlek,,, eller hoppas på att svallvågorna efter betena sköljer upp fisken på land..
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-04-15, 23:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                En riktig skituppställning där EuropeiskaGäddan :-)
                Skräp alltihop
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Vanligast är väl multirulle storlek 6000, flätlina kring 0,40 mm och ett spö på 8-9 fot, med tillräcklig ryggrad för att kunna hiva iväg beten med vikter som medicinbollar.
                  Just det här med Amba 6000 storlekar och i vissa fall 7000 har jag inte förstått riktigt varför många använder.
                  Trenden kommer väl från USA där de ofta har stora rullar för att kunna använda dom även för trolling, för man slänger knappt ett stort gummibete så att linan inte räcker till.
                  Jag tycker att det funkar jättebra med en 5000+ storlek eller Revo Toro i 51 storlek.

Själv har jag stuvat om lite och nu kör jag följande:

Tung: Bulldawg Rod Hall Of Fame 8,3fot -10oz - Revo Toro HS51

Medel-tung: Egde Attitude Predator Titanium 130g - Ambassadeur "Ge fan i våra vatten" (den första)

Jerkbait: Savagear Woody 250g - Ambassadeur JB

Jag kan byta rulle mellan olika spön utan att det kommer kännas klumpigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg

det håller jag absolut inte med om. med rätt utrustning är det inte tungt och jobbigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04