Multi utrustning för lätta beten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi utrustning för lätta beten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Tantor Visa inlägg
    EN slutsats man KAN dra av Fogeljazz och barnmorskans inlägg är att det är mer utmanade och/eller svårare att fiska med multiutrustning och att det därför på något sätt skulle vara bättre att göra det.

    Hmmm! Faan jag måste ha missat grejjen med fiske helt och hållet. Här har man gått omkring i dryga 55 år och trott att utmaningen och svårigheten ligger i att överlista fiskarna och inte i att göra saker och ting jävligare än det behöver vara!

    Visst faan går det att fiska lätta eller för den delen ultralätta beten med multiutrustning men varför göra saker och ting svårare än de behöver vara. Har flera multiutrustningar själv som jag använder och har använt i minst 40 år. De är fantastiska att fiska med men de har i mitt tycke sina begränsningar. En av dessa begränsningar är definitivt fisket i motvind med lättare beten. I en sådan situation är i mitt tycke haspelutrustningen vida överlägsen multiutrustningen.
    Vad gäller kontrollen på kastens längd förstår jag inte alls varför det skulle vara svårare att ha denna kontroll med haspelutrustningen. Det är nog mer ett handhavandefel i så fall för det är definitivt inget jag personligen upplever som något som helst problem.

    Att t ex spinnare tvinnar linan på haspelutrustningen är däremot definitivt ett gissel som ligger den i fatet men detta går att undvika eller åtminstone minimera. Endera om man som jag helt undviker spinnare eller med lite modifiering av betena. Eller så använder man någon typ av anti-tvin.

    Vid ultralätt fiske tycker jag haspelutrustningen är klart bäst och roligast att fiska med. Lätta spön med små superlätta rullar och en tunn flätlina gör detta fiske efter abborre och ädelfisk mycket intressant.

    Vid fiske efter t ex gädda, jerkbaitfiske med stora tunga beten etc. är multiutrustningen helt klart det bättre valet.

    //Tantor
    Man väljer väll själv vad man trivs med och vad som gör en glad när man är ute och fiskar. Min hobby och jag har fria viljan att bedriva den precis hur jag vill. Fi fan va livet är gott när andra inte kan bestämma över en

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Tantor Visa inlägg
      EN slutsats man KAN dra av Fogeljazz och barnmorskans inlägg är att det är mer utmanade och/eller svårare att fiska med multiutrustning och att det därför på något sätt skulle vara bättre att göra det.
      Allt kan anses svårt innan man kan det.
      http://www.reverbnation.com/burnout28

      Kommentera


      • #13
        Tantor, jag tror absolut inte att du missat nånting utom möjligtvis poängen med mitt inlägg. Men jag kanske var otydlig.

        Det jag ville var att slå hål på myten om att det inte går/är svårt/ trassligt att fiska lätta beten med multiutrustning. Precis som jag och Barnmorskan sa så handlar det om att ha rätt grejer bara. Att kasta lätta beten (motvind eller ej) med en Amba 5000 och ett klassiskt allround-spinnspö på säg 9 fot och 15-40g, är onödigt svårt. Men med rätt grejer så går det mkt bra. Här har det hänt väldigt mycket på utrustningssidan de senaste 15 åren, både med spön och rullar. Det finns utrustning idag som öppnar valmöjligheter som inte var tänkbara tidigare.

        Dina ord när du beskriver lätt/UL-fiske med haspel stämmer exakt överens med beskrivningen av lätt/UL-fiske med multi. "Lätta spön med små superlätta rullar och en tunn flätlina gör detta fiske efter abborre och ädelfisk mycket intressant." Varken du eller jag fiskar borre/båge med samma grejer som vi kör till tyngre fiske.

        Nu när vi slagit fast att det går alldeles utmärkt att fiska lätta beten med multi, så kommer ju den springande punkten...Ska man göra det? Det kan man bara svara på själv.

        Jag själv fiskar inte för att ställa mat på bordet, utan för att det är kul. Precis som troligtvis 90-95% av användarna på Fiskesnack. Jag har roligare när jag fiskar med Multi, alltså försöker jag göra det så långt som möjligt. Fångar jag mer fisk än om jag fiskat med haspel? Säkerligen inte.
        Vill man hellre fiska med haspel så gör man det, det finns absolut inget självändamål att fiska med det ena eller det andra. Det viktigaste är att man trivs med det man håller på med.

        /Emil

        Kommentera


        • #14
          Instämmer återigen helt med Fogeljazz. Jag har aldrig hört empiriska argument mot lätt multifiske. De må vara sprugna ur erfarenheten att kasta lätta beten med multirulle men jag har aldrig hört någon beskriva omöjligheten med rätt anpassad utrustning. När de rationella, snarare än känslomässiga argumenten, väl trutit kokar det hela alltid ner i en argumentation likt den som skulle uppstå kring frågan:
          "Kan man fiska när det regnar?"

          Kommentera


          • #15
            Vilken kastvikt är det på Veritas spöt?

            Kommentera


            • #16
              7-18g som lägst.
              http://www.reverbnation.com/burnout28

              Kommentera


              • #17
                Mina erfarenheter: Jag har en Shimano curado 200e7 och ett amerikaimporterat Veritas 6´6 1/4-1 oz klassat spö med 0,20 flätlina på. Beten ner till 10 gram går bra att kasta under normala förhållanden. Hade jag köpt ett spö för lättare fiske idag så skulle jag köpt ett likadant spö fast längre och med lägre kastvikt, över 7 fot och upp till 14-15 gram, tillsammans med en curado 50/51 och tunn flätlina.

                Kommentera


                • #18
                  Testa inte att fiska ul/lätta drag med rätt multirulle och spö Det är beroendeframkallande!
                  Det är tråkigt att folk envisas med att säga emot när de vet ingenting om ämnet.

                  Vi alla är föda med en haspelrulle i handen, men när man tar steget framåt och satsar på en liten fin multirulle med tillhörande spöt , då öppnas en ny värld. Roligare än så här blir det inte att fiska, det har jag konstaterat!

                  //T

                  Kommentera


                  • #19
                    Shimano Caenan 101.
                    Läste i nått forum från Usa om denna rulle.
                    Tydligen ska den kasta suveränt bra med lättare beten också men det som klagas över är att den är plast och kanske inte håller så länge.

                    Någon som testat att kasta med denna rulle? Tänker då på lättare beten.

                    Kommentera


                    • #20
                      Väntar på min nya rulle, Shimano Chronarch 101D7. Kunde ha kommit idag men icke så får vänta tills på måndag.
                      Ska bli så nice att testa den sen

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 082 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X