Tips ang. rese-spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips ang. rese-spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips ang. rese-spö

Är på jakt efter ett sjysst spö som är flerdelat (helst så att det blir under 1 meter under transport) spötub skall ingå.
    Längd runt 10" och max kastvikt runt 100g.

Har tänkt att beställa ett beastmaster 10/11" spö som är 6delat (blir 71cm nermonterat inkl. spötub) med kastvikt 50-100g. Men måste kolla upp om jag hinner få hem det innan jag åker (sticker i sept-okt till australien). I shimanos katalog står det att om de har det i holland så är leveranstiden ca2 veckor, annars blir det 3 månader.

Spöet låter idealiskt och jag tror att det kommer passa mig perfekt. Men kom gärna med synpunkter och tips på andra spön som uppfyller mina krav.
    Eller om ni har ett resespö som ni vill sälja.

Tack på förhand

Tag kontakt med Stefan Burnert, han har specialdesignat och tillverkat egna spön för resefiske, spöt du söker låter likt det han just har gjort....mejla på andreas@push-up.se så får d ukontaktuppgifterna av mig!
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

beastmaster spöna är grymma... jag har ett 8" och ett mindre ul spö... använder det stora till att fiska havsöring med och det är brutalt bra!!! förmodligen det bästa spö jag haft... köper du ett beastmaster så kommer du aldrig att bli missnöjd!!

/w

Kommentera

Är BeastMaster spöna 3 el. 4-delade?
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Vilket fiske hade du tänkt dig att ha spöt till? Ett lite lättare spö skulle kunna vara ett alternativ beroende på fisk/plats/teknik. Sist jag var i Aus. hade jag å andra sidan 5 spön med så ...

Ett annat intressant alternativ skulle kunna vara teleskop. Köpte nyligen ett lätt sådant inför en resa och blev positivt överaskad. Tele-spöna har komit långt på senare år.

Kommentera

Jag hade väl tänkt att använda spöt till lite allt möjligt. Kommer att ta med 2 spön "detta" och ett på 8" 5-25. Sen kommer jag att köpa ett hajspö där.

Kommentera

Knuffar upp tråden då jag inte funnit något spö som passar mig och min ekonomi. Ingen som vet om nått sjuysst resespö som står hos nån hökare för max 1500:-? Kriterierna iförsta posten gäller fortfarande.

Sticker den 9:onde sept. så det börjar närma sig lite smått

Kommentera

Att köpa flerdelade spön i budgetklass är ett lotteri..Har du tur får du ett som håller. Men troligast är att dom smäller av rätt snart. Att bygga flerdelat kräver en god byggteknik, och de som bygger billigt, saknar oftast denna kunskap.
                Om du inte vill köpa ett spö av Burnert (Dessa 4-delade tiofotare har RST klinga) så satsa på ett toppklass teleskopspö typ DAM Sumo eller liknande.
                Teleskopspön är ca 70% av spöförsäljningen ute i Europa av just de orsaker du söker, och lägger man på lite pengar, så får man enormt fina spön. Många gånger bättre än mostvarande delade spön i samma prisklass..
                Akta dig dock för billiga teleskopare. De är ofta ren smörja och duger mest som blompinnar eller något man har slängt i bilen som reserv, eller ifall man drabbas av fiskefeber vid någon sjö man passerar och den riktiga utrustningen ligger hemma..

Kommentera

PA> Har du hört nått ang beastmasterspöna (flerdelade)? Burnerts spö låter ju lockande men ligger liiite högt i pris (behöver spara så mycket som möjligt inför resan) men hittar jag inte något billigare och bra alternativ kan spöet ändå komma på fråga.

Någon som vet hur det ser ut på redskapsfronten "down under"? har dem bra butiker med seriösa grejjer och hur är det med priser?

Kommentera

Bra priser på mycket men dåligt med delade spön, de flesta spinn-/haspelspön som säljs är kortare odelade. För surffisket, som jag antar att du tänkte ha spöt till, används mestadels jättelika glasfiberspön (13-14'), ofta odelade dom också

Kolla in exempelvis http://www.campbellsprotackle.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S