blir yr av alla val !!! ambassadeur eller lågprofil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

blir yr av alla val !!! ambassadeur eller lågprofil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• blir yr av alla val !!! ambassadeur eller lågprofil

vad e det för skillnd på en ambassaduer JB och en revo toro rulle ?? vilken kastar längst eller va fan e skillnaden e det inte bara olika utföranden på samma typ av rulle ?

Testa sökfunktionen, så har du att läsa i ett par dagar.

Kommentera

De har faktiskt inget gemensamt.
      De utför jobbet lika bra (nästan) men de har inget gemensamt till utseendet.
      JB är en klassisk rund Ambassadeur.
      Toro är en Lågprofilrulle.

Kommentera

Sen beror det mycket på tycke o smak, hur o vad man ska fiska, vad har du för spö mm.

Åk till affären känn, kläm, pilla o reta gallfeber på försäljaren med frågor.

Har du redan ett spö ta med det till butiken o testa rullen på Spöt.

Kommentera

Ja, som sagt, kolla gamla trådar. Du kan lära dig hur mycket som helst där. Forumet har ett gäng med riktiga rullnördar som lärt ut massor.

Ska jag ge mig på en generalisering & ett enkelt snabbsvar? Runda Ambassadeurer, & då räknar vi bort årets lågbudgetrullar S,SX, STX, eller va dom nu hette. Men klassikerna, C3, C4, Record, JB, Predator, Rocket - Svenskbyggda klassiker & håller en livstid om man sköter dom. Jag har för övrigt en som jag haft sen 1997 & misskött, den går som en klocka ändå, men detta ska såklart inte rekommenderas.

Revo & Tororullarna är nåt annat. Dom görs i huvudsak i Korea. Jag fiskar med dessa rullar & har inte lyckats förstöra nån ännu, trots att jag inte är supernoga med service & belastar dem ganska hårt i mitt fiske. Har små händer & vill kunna hålla runt rullen i alla lägen & då är Revo det givna alternativet.

Vill du ha en rulle som håller länge & om du vill kunna trimma rullen ska du köpa en rund Ambassadeur. Om det är viktigare för dig hur den ligger i handen ska du känna på olika rullar & ta den du tycker är skönast.

Nästan alla multirullar som kostar över 1000-lappen kastar bra om du ställer in bromsarna rätt & kastar med hyffsad teknik.

Shimano & Daiwa har också många fina rullar & många väljer dem framför Ambassadeur. Om detta finns oxå hur många trådar som helst.

Kommentera

ja gillar de gammala utssendet och jag tycker en JB för 1200 :- låter som en bra deal kände lite på den rullen å tycker den ligger gött i näven men jag undra mest om de olika rullarna kastar lika långt med samma förutsättnigar om man säger så !

Kommentera

Ja, i originalutförande med samma spö, bete och lina så är nog skillnaden i kastlängd vid praktiskt fiske mer eller mindre försumbar.

Kommentera

Mitt tips är att titta upp vilka rullar som håller för gädd fisket och sedan försöka klämma på dom, man kan nörda ner sig hur mkt som helst i rullar men sitter den inte bra i handen spelar det ingen roll hur bra den är. Har provat ett antal rullar nu och äntligen hittat rullen som passar mig bäst.
                Kör med en Daiwa Luna 253L med 6,3:1 utväxling den är något mindre än en ambassadeur så den passar min hand mkt bra, kastar riktigt långt & den är silkeslen när man vevar och den känns stabil som en pansarvagn

Kommentera

Ursprungligen postat av rock88 Visa inlägg
                  ja gillar de gammala utssendet och jag tycker en JB för 1200 :- låter som en bra deal kände lite på den rullen å tycker den ligger gött i näven men jag undra mest om de olika rullarna kastar lika långt med samma förutsättnigar om man säger så !
                  Bara att sluta grubbla & slå till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                    Mitt tips är att titta upp vilka rullar som håller för gädd fisket och sedan försöka klämma på dom, man kan nörda ner sig hur mkt som helst i rullar men sitter den inte bra i handen spelar det ingen roll hur bra den är. Har provat ett antal rullar nu och äntligen hittat rullen som passar mig bäst.
                    Kör med en Daiwa Luna 253L med 6,3:1 utväxling den är något mindre än en ambassadeur så den passar min hand mkt bra, kastar riktigt långt & den är silkeslen när man vevar och den känns stabil som en pansarvagn
                    Hej
                    Var har du hittat 6,3:1 utväxling till Lunan?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 826 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04