Fiske i sjö med klart vatten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i sjö med klart vatten.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i sjö med klart vatten.

Hej!

Jag har tidigare i mitt liv fiskat mycket i sjöar med mörkt humusfärgat vatten med dyig botten och fått väldigt mycket fisk, speciellt gös och gädda. I denna sjö var det blanka skeddrag och spinnare, neonfärgade wobbler m.m som fungerade bäst.
    Nu har jag flyttat och börjat fiska i en sjö som förvisso ligger nära men har ett helt annat vatten, ett betydligt klarare vatten med sten och sandbotten. Denna sjö är känd för att vara en bra fiskesjö både för gädda, gös och abborre. Jag har förvisso fått en hel del gäddor men jag är långt i från nöjd med mitt resultat så här långt, någon gös har jag ännu inte lyckats lura till hugg. Kan väl tillägga att jag använder mina gamla drag och wobblers som fungerade bra i förra sjön. Min fråga är vilka drag, wobblers jag borde satsa på i en sjö med denna typ av vatten? Skicka gärna länkar och bilder. Tack på förhand.

Svårt att dra en slutsats efter bara några fiskepass. Väder, vind, vart fisken är för stunden, tid på dygnet, jag tror alla de faktorerna är betydligt viktigare än vilken färg du har på draget. Det är lite delade åsikter om det där dock, en del svär att färgen är superviktig, andra säger att den är obetydlig. Jag tror personligen att sanningen ligger någonstans mittemellan.

Men du skriver ju som om du tror att färgen på din drag är fel - testa en annan? Eller har du inga drag av den typen? Låna av en polare?

Kommentera

Ursprungligen postat av mymh Visa inlägg
      Svårt att dra en slutsats efter bara några fiskepass. Väder, vind, vart fisken är för stunden, tid på dygnet, jag tror alla de faktorerna är betydligt viktigare än vilken färg du har på draget. Det är lite delade åsikter om det där dock, en del svär att färgen är superviktig, andra säger att den är obetydlig. Jag tror personligen att sanningen ligger någonstans mittemellan.

Men du skriver ju som om du tror att färgen på din drag är fel - testa en annan? Eller har du inga drag av den typen? Låna av en polare?
      Okej, ja jag får väl prova mig fram. Har hört någon teori om att det är neutrala lite dovare färger som gäller i klara vatten men det kanske inte har någon betydelse.

Kommentera

Jag går ofta till en sjö som är väldigt lik det du beskriver, väldigt klart vatten sand o sten botten osv.. Dock denna sjön jag går till är extremt svårfiskad samtidigt som den är överfylld med abborre bla. Jag har verkligen testat alla metoder, drag och färger det jag kom fram till är att starka vanliga färger fungerar bäst som grön och gul. fått de största borrarna i den sjön på vibrax firetiger stl 5.

Hoppas det hjälpte

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 823 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S