Varför gummi? Hur vad och varför-tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför gummi? Hur vad och varför-tråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Däremot så är det mjuka betet mindre "i vägen" för krokningen liksom det inte blir någon hävstång mot krokfästet när gäddan börjar krumbukta så några fördelar finns det.

Kommentera

Varför Gummi ? Mitt svar kanske blir lite annorlunda, men för mig är det sant. Börjar med en fråga: Varför nått bete över huvud taget? Varför jerk, varför skeddrag? mfl. Det är ett komplement eller ett alternativ helt enkelt. Precis som alla andra typer av beten har dom sina fördelar, sina tider och sina fiskesätt där dom har en viss fördel. Men dom har precis som alla andra beten sina nackdelar och baksidor. Och i alla fiskesituationer så finns alltid en annan typ av bete som också fungerar.

Den absolut mest framträdande fördelen är att det är lätt att komma ner djupt, och det är lätt att bestämma djupgåendet på betet mha. vikten på skallen. Och några, inte alla, har fördelen att dom har lockande rörelser även i väldigt låg fart.

Den största nackdelen är att det blir dyrt. Gummibeten har ett snävare arbetsområde. Du kan inte som en vobbler eller jerk få det att jobba olika genom att ändra intagning mm. Gummibetet har sin gång lite mer statiskt än andra beten vilket gör att man behöver massa olika typer och storlekar. Skallar och stinger till varje så blir snittpriset mellan 150 och 250:- (beror iofs på märke och om man som jag limmar en skalle/jigg vilket också höjer kostnaden för du behöver ett antal jiggar av varje storlek, typ och färg apterade med skalle för 1,2,3 m djup osv ner till så djupt man vill fiska, alternativt att man byter skalle hela tiden men det brukar snabbt göra slut på dom) och dom behöver limmas relativt ofta men går att hålla liv i länge om man limmar ofta innan det blir trasor. Med andra ord det kan bli dyrt. Det tar en pisskvart att passera 10 000:- i gummi.

Att dom krokar bättre är inte sant, snarare sämre skulle jag vilja säga, pga att det är svårt att dra fast ett gummibete som sitter mellan tänderna på gäddan. Krokning är ett kapittel för sig anser jag. Har fiskat 2 resor i Rügen och där går BARA gummi enl. allas åsikter. Men på mina resor hugger gäddan där lika bra på både spinnare, jerks och wobbler mm.

Men visst fiskar dom bra när man väl kommer underfund med hur dom ska jobbas med Men om dom är så mycket bättre än annat som finns säger jag NJAA på.
      Senast ändrad av Exxet; 2014-07-28, 17:00.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Varför gummi? Hur vad och varför-tråden

Jag kör nästan aldrig med jiggskalle om jag inte vill ner väldigt djupt snabbt, då klipper jag kroken på jiggskallen. Jag är förmodligen värdelös på att trä in kroken i gummit, för det blir ofta dåligt, med skadade jiggar som resultat. Shallowskruv med päronbly i beteslåset är min melodi.

Jag har personligen aldrig fått en gädda att fastna i kroken på ryggen.

Edit: Kanske ska svara på trådskaparens fråga också >.<

Jag personligen använder gummi för djupvariationens skull, sen ser dom jävligt goda ut, vilket jag tror gäddan tycker också :-)
        Senast ändrad av S.Svanborg; 2014-07-28, 17:25.

Kommentera

Jag fiskar gummi rätt ofta.. nästan bara gummi senaste åren!

Min top 3 lista ser ut som denna:

Har nog testat alla dom dyra gummibetena och dom håller bättre än dom billigare men man kan alltid ha otur med gummi så att gäddan klipper svansen på en gång men det får man ta, ta tex wolf shaden från wolfcreek kvaliten på den jiggen är riktigt jävla grym (fet profil och mycket gummi för pengarna) och håller för många och stora gäddor om du bara tar hand om den, visst det blir alltid bitmärken i gummi men det är lätt att laga om man är händig annars får man lära sig på vägen!

Söderjiggen är det sisådär med pga den tunna svansen bak men fördelen med den jiggen är att man kan spinna in den riktigt långsamt och den har mycket rörelser ändå! den är riktigt bra när man ska fiska sakta! har haft riktigt bra fiske med den på hösten och det tycker jag är värt 99:-/st då jag får större och fler fiskar på just dom jiggarna när jag ska fiska i kallt vatten.

Sen har vi Mcrubber, big mcrubber och mcrubber jr som både är billig och fiskar riktigt bra! Mcrubber har blivit lite av min favorit på senaste tiden, shallowskruv och fiska den riktigt grunt eller shallowskruv med päronsänke för att komma ner djupare, offset krok så man kan fiska bland näkrosor, vanlig jiggskalle om du ska ner riktigt djupt och kvaliten är bra för pengarna man får betala!
          Sen om svansen skulle gå av på mcrubber eller bli avbiten så funkar det att sätta på en bigtail istället för mcrubber svans & då får du en stor grub ungefär som fiskar grymt i kallt vatten

Fiskar även med egna tackel till alla mina gummibeten som jag gör själv och använder spikes till nästan 99% på alla gummibeten och det håller bättre. Spikes dras ut från gummit och gummibetet stannar oftast inte kvar i käften på gäddan utan hänger utanför och på så sätt skonar ditt gummibete lite extra!

Så det jag vill säga att att vissa "dyrare" jiggar har bättre användnings förmågor än andra "billiga" jiggar, därav priset och jag själv betalar gärna det priset om den förmågan kan fiskas effektivt till mitt fiske.
          Sen får man hitta sina egna favoriter och vad som passar just ditt fiske
          Senast ändrad av JiggSimon; 2014-07-28, 17:55.

Kommentera

En varför-fråga: Varför så enormt stora gummibeten? Jag tycker att en av fördelarna med gummibeten är att man kan använda en hyfsat lätt utrustning men det går ju inte om bara gummit väger ett hekto eller mer.

Kommentera

Stora beten stor gädda?

Kommentera

Ack, ack, ack om det vore så väl. Har fiskat med både McRubber och Söderjiggen i vår, sommar men största gäddorna har tagit på tretum Kopyto...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Ack, ack, ack om det vore så väl. Har fiskat med både McRubber och Söderjiggen i vår, sommar men största gäddorna har tagit på tretum Kopyto...
                  Haha, visst är det så, alla metergäddor för mig i år är tagna som bifångst vid vertikalfiske på relativt små jiggar
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Började med Gummibeten denna säsongen och har aldrig fått så många 5+ gäddor förut, så nu är det nästan enbart gummi/tailbeten som gäller, har blivit frälst. Så länge man tror på betet så fiskar det effektivt

Kommentera

Ursprungligen postat av JiggSimon Visa inlägg
                      Jag fiskar gummi rätt ofta.. nästan bara gummi senaste åren!

Min top 3 lista ser ut som denna:
                      Intressant, tack!
                      Har du lust att posta några bilder på riggningar?
                      Dvs med Shallowskruvar, spikes osv?
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S