Står och velar mellan lipstick och top n tail! Jag fiskar till 90% med söderjiggen mcrubber och dylikt! Alltså max ca 120 gr vilket av dessa spön borde jag införskaffa? Och säg gärna varför! Tackar!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
St croix legend lipstick eller top n tail
Collapse
X
-
Det kan nog bara du svara på tyvärr. Spöna är trots allt lite olika.
Modell Längd Porwer Aktion
Lip Stick 7'9" H Mod. Fast
Top-N-Tail 8' MH Fast
Källa: http://stcroixrods.com/products/fres...walleye-musky/
Förklaring: http://www.stcroixrods.com/why-st-croix/power-action/
Definition:
LTMU79HMF / TMU79HMF / LIP STICK:
A perfect choice for musky-specific, big-lipped crankbaits.The moderate-fast action helps create a more life-like presentation.
LTMU80MHF / TMU80MHF / TOP-N-TAIL:
A superb rod for bucktails, topwater and spinnerbaits. Great for improved line control and sweeping figure-eight presentations.
Summa summarum: TnT böjer sig mer i YTTERSTA TOPPEN, men har en mjukare klinga. LpS böjer sig i en STÖRRE DEL av toppen, men har en kraftigare klinga. Personligen? Jag hade valt Top-n-Tail, då jag, precis som du, fiskar mestadels med jigg. Då gillar jag att ha ett spö med god ryggrad och en liten AKTIV topp. Hellre en liten flexibel topp än en stor för min del - därmed får jag uppfattningen att mina spörörelser fortplantas snabbare ned till jiggen - en för mjuk topp menar jag på absorberar spörörelserna bättre, och är då bättre till t ex vobblers - beten som har egen gång - men hämmar "jiggningen" av jiggen. Valet är såklart personligt.
Beställde själv ett LegendXtreme i M-klinga och Fast-aktion till mitt drop shot-fiske (mycket lägre kastvikt såklart - 5-18 gram). Detta för att få just den styva klingan och mjuka flexibla 1/4-1/3 toppen av spöet.
Edit:
Lip Stick 57-170 gram
TnT 21-85 gram
Lip Stick är klassat som ett tyngre spö. Däremot är MIN PERSONLIGA ÅSIKT att St Croix spön öfta är underklassade - dvs att man enkelt kan kasta tyngre beten. Trots att Lip Stick faller inom en - på pappret - mer optimal kastvikt, hade jag ändå valt TnT. Mina shallowscrew McRubber väger 85 gram ink krokar (och stingers).Senast ändrad av A. Schager; 2014-09-29, 06:37.
-
Ursprungligen postat av A. Schager Visa inläggLip Stick är klassat som ett tyngre spö. Däremot är MIN PERSONLIGA ÅSIKT att St Croix spön öfta är underklassade - dvs att man enkelt kan kasta tyngre beten. Trots att Lip Stick faller inom en - på pappret - mer optimal kastvikt, hade jag ändå valt TnT. Mina shallowscrew McRubber väger 85 gram ink krokar (och stingers).
Men däremot kan jag bekräfta att St:Croix är väldig underklassade . Jag kör med TnT & kastar beten upp till 150 gr utan problem
Kommentera
-
Ursprungligen postat av A. Schager Visa inläggDet kan nog bara du svara på tyvärr. Spöna är trots allt lite olika.
Modell Längd Porwer Aktion
Lip Stick 7'9" H Mod. Fast
Top-N-Tail 8' MH Fast
Källa: http://stcroixrods.com/products/fres...walleye-musky/
Förklaring: http://www.stcroixrods.com/why-st-croix/power-action/
Definition:
LTMU79HMF / TMU79HMF / LIP STICK:
A perfect choice for musky-specific, big-lipped crankbaits.The moderate-fast action helps create a more life-like presentation.
LTMU80MHF / TMU80MHF / TOP-N-TAIL:
A superb rod for bucktails, topwater and spinnerbaits. Great for improved line control and sweeping figure-eight presentations.
Summa summarum: TnT böjer sig mer i YTTERSTA TOPPEN, men har en mjukare klinga. LpS böjer sig i en STÖRRE DEL av toppen, men har en kraftigare klinga. Personligen? Jag hade valt Top-n-Tail, då jag, precis som du, fiskar mestadels med jigg. Då gillar jag att ha ett spö med god ryggrad och en liten AKTIV topp. Hellre en liten flexibel topp än en stor för min del - därmed får jag uppfattningen att mina spörörelser fortplantas snabbare ned till jiggen - en för mjuk topp menar jag på absorberar spörörelserna bättre, och är då bättre till t ex vobblers - beten som har egen gång - men hämmar "jiggningen" av jiggen. Valet är såklart personligt.
Beställde själv ett LegendXtreme i M-klinga och Fast-aktion till mitt drop shot-fiske (mycket lägre kastvikt såklart - 5-18 gram). Detta för att få just den styva klingan och mjuka flexibla 1/4-1/3 toppen av spöet.
Edit:
Lip Stick 57-170 gram
TnT 21-85 gram
Lip Stick är klassat som ett tyngre spö. Däremot är MIN PERSONLIGA ÅSIKT att St Croix spön öfta är underklassade - dvs att man enkelt kan kasta tyngre beten. Trots att Lip Stick faller inom en - på pappret - mer optimal kastvikt, hade jag ändå valt TnT. Mina shallowscrew McRubber väger 85 gram ink krokar (och stingers).
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
-
Hittade av en slump denna wobbler i vasskanten. Jag indentifierade direkt den som en Zalt, men insåg...4 Foton
-
2025-05-04, 21:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 825 visningar
0 gillar