St croix legend lipstick eller top n tail - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St croix legend lipstick eller top n tail

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St croix legend lipstick eller top n tail

Står och velar mellan lipstick och top n tail! Jag fiskar till 90% med söderjiggen mcrubber och dylikt! Alltså max ca 120 gr vilket av dessa spön borde jag införskaffa? Och säg gärna varför! Tackar!

Det kan nog bara du svara på tyvärr. Spöna är trots allt lite olika.

Modell Längd Porwer Aktion
    Lip Stick 7'9" H Mod. Fast

Top-N-Tail 8' MH Fast

Källa: http://stcroixrods.com/products/fres...walleye-musky/

Förklaring: http://www.stcroixrods.com/why-st-croix/power-action/

Definition:
    LTMU79HMF / TMU79HMF / LIP STICK:
    A perfect choice for musky-specific, big-lipped crankbaits.The moderate-fast action helps create a more life-like presentation.

LTMU80MHF / TMU80MHF / TOP-N-TAIL:
    A superb rod for bucktails, topwater and spinnerbaits. Great for improved line control and sweeping figure-eight presentations.

Summa summarum: TnT böjer sig mer i YTTERSTA TOPPEN, men har en mjukare klinga. LpS böjer sig i en STÖRRE DEL av toppen, men har en kraftigare klinga. Personligen? Jag hade valt Top-n-Tail, då jag, precis som du, fiskar mestadels med jigg. Då gillar jag att ha ett spö med god ryggrad och en liten AKTIV topp. Hellre en liten flexibel topp än en stor för min del - därmed får jag uppfattningen att mina spörörelser fortplantas snabbare ned till jiggen - en för mjuk topp menar jag på absorberar spörörelserna bättre, och är då bättre till t ex vobblers - beten som har egen gång - men hämmar "jiggningen" av jiggen. Valet är såklart personligt.

Beställde själv ett LegendXtreme i M-klinga och Fast-aktion till mitt drop shot-fiske (mycket lägre kastvikt såklart - 5-18 gram). Detta för att få just den styva klingan och mjuka flexibla 1/4-1/3 toppen av spöet.

Edit:
    Lip Stick 57-170 gram
    TnT 21-85 gram

Lip Stick är klassat som ett tyngre spö. Däremot är MIN PERSONLIGA ÅSIKT att St Croix spön öfta är underklassade - dvs att man enkelt kan kasta tyngre beten. Trots att Lip Stick faller inom en - på pappret - mer optimal kastvikt, hade jag ändå valt TnT. Mina shallowscrew McRubber väger 85 gram ink krokar (och stingers).
    Senast ändrad av A. Schager; 2014-09-29, 06:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av A. Schager Visa inlägg
      Lip Stick är klassat som ett tyngre spö. Däremot är MIN PERSONLIGA ÅSIKT att St Croix spön öfta är underklassade - dvs att man enkelt kan kasta tyngre beten. Trots att Lip Stick faller inom en - på pappret - mer optimal kastvikt, hade jag ändå valt TnT. Mina shallowscrew McRubber väger 85 gram ink krokar (och stingers).
      Håller med A.Shagers det är bara du som kan avgöra vilken som passar dig .
      Men däremot kan jag bekräfta att St:Croix är väldig underklassade . Jag kör med TnT & kastar beten upp till 150 gr utan problem

Kommentera

Okey tack grabbar! Det får bli ett tnt!

Kommentera

Ursprungligen postat av A. Schager Visa inlägg
          Det kan nog bara du svara på tyvärr. Spöna är trots allt lite olika.

Modell Längd Porwer Aktion
          Lip Stick 7'9" H Mod. Fast

Top-N-Tail 8' MH Fast

Källa: http://stcroixrods.com/products/fres...walleye-musky/

Förklaring: http://www.stcroixrods.com/why-st-croix/power-action/

Definition:
          LTMU79HMF / TMU79HMF / LIP STICK:
          A perfect choice for musky-specific, big-lipped crankbaits.The moderate-fast action helps create a more life-like presentation.

LTMU80MHF / TMU80MHF / TOP-N-TAIL:
          A superb rod for bucktails, topwater and spinnerbaits. Great for improved line control and sweeping figure-eight presentations.

Summa summarum: TnT böjer sig mer i YTTERSTA TOPPEN, men har en mjukare klinga. LpS böjer sig i en STÖRRE DEL av toppen, men har en kraftigare klinga. Personligen? Jag hade valt Top-n-Tail, då jag, precis som du, fiskar mestadels med jigg. Då gillar jag att ha ett spö med god ryggrad och en liten AKTIV topp. Hellre en liten flexibel topp än en stor för min del - därmed får jag uppfattningen att mina spörörelser fortplantas snabbare ned till jiggen - en för mjuk topp menar jag på absorberar spörörelserna bättre, och är då bättre till t ex vobblers - beten som har egen gång - men hämmar "jiggningen" av jiggen. Valet är såklart personligt.

Beställde själv ett LegendXtreme i M-klinga och Fast-aktion till mitt drop shot-fiske (mycket lägre kastvikt såklart - 5-18 gram). Detta för att få just den styva klingan och mjuka flexibla 1/4-1/3 toppen av spöet.

Edit:
          Lip Stick 57-170 gram
          TnT 21-85 gram

okey tack som fasen! Blir ett tnt!

Kommentera

Har båda spöna fiskar uteslutande med tnt spöt... Det funkar till allt och är helt enkelt skönast.

Bobbo

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 825 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S