linan hakar upp sig. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

linan hakar upp sig.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• linan hakar upp sig.

Jag är ny här och ganska ny på fiske även om man fiskat till och från under åren.
    Letade fram lite gammal fiskeutrustning, en okuma stingray 330, och nån annan okuma rulle. Jag bytte lina, flätad på stingrayen och nylon på den andre.

På båda har jag problem med att linan hakar upp sig mitt i kastet, inget trassel, bara tvärstopp.

Värst på stingrayen, där släpper linan knappt alls.

Är det ett fel på rullen som gör detta, att den är sliten sliten/dålig. Eller kan det vara nåt annat? Typ min kasttkastteknik

På båda har jag problem med att linan hakar upp sig mitt i kastet,
    Kolla spöet så det inte är någon spöring som är kass.

Framkanten på spolarna ?

Kommentera

Löst pålagd lina så att linan skär ned i och fastnar i underliggande linvarv? Om ja, spola om linan med ordentligt sträckt lina.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kanske kan vara att linan är löst lindad. Det känns annars som att den hakar upp sig på spelens framkant men jag kan inte se eller känna att den skulle vara dålig. Ska testa linda om linan och se. Tips för att få den hårt lindad?

Kommentera

I min bostad har lag möjlighet att passera ett antal dörrar och på så sätt traska runt ett antal varv i lägenheten medan jag spolar av linan från rullen. För att göra det så bekvämt som möjligt använder jag inte hela spölängden utan endast bottendelen eller ett ismetespö. Så drar jag åt bromsen ordentligt och går tillbaka och håller upp spödelen så gott det går och för att verkligen strama upp linan.

Är du utomhus kan du gå runt ett par träd istället.

Lite motion skadar inte sägs det.
          Senast ändrad av BeBest; 2015-04-09, 21:12.

Kommentera

Detta ska jag testa imorgon

Kommentera

Glöm inte att justera bromsen så den passar ditt fiske när du blivit klar.

Kommentera

Det bästa är faktiskt att släppa helt på bromsen medan man förvarar rullen, sedan ställer man in den framme vid vattnet. Jag släpper alltid på slirbromsen då jag fiskat färdigt för dagen.

Kommentera

Nu har jag varit ute på morgonkvisten och försökt med tipsen ni gav, dock utan resultat. Jag kan ju se att linan är hårdare lindad men den hakar lik väl upp sig. Något som slog mig är hur mycket rullen "hackar" vid motstånd. Är detta normalt. Utan motstånd går den hur jämt och fint som helst men med lite motstånd känns det som rullen bara har 4 lägen som den hoppar till.

Detta är alltså okuma stingray 330 jag testar med.

Den andra okuma rullen, nån annan billig, exide tror jag den heter, funkar lite bättre. Linnen hugger dock till mitt i kastet ganska ofta. Med stingrayen får man inte i väg linan en millimeter, den fastnar direkt
                  Jag hade gärna köpt ny rulle om det är rullarna som är kass, men man vill ju veta om det är jag som gör nåt fel. Annars blir det ju samma sak med en ny.
                  Senast ändrad av David_ka; 2015-04-10, 08:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
                    Det bästa är faktiskt att släppa helt på bromsen medan man förvarar rullen, sedan ställer man in den framme vid vattnet. Jag släpper alltid på slirbromsen då jag fiskat färdigt för dagen.
                    Detta gör jag av vana om rullen ska stå längre period, typ över vinter halvåret. Men varför är det bättre?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 859 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04