Multirulle/Spinnspö för nybörjare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle/Spinnspö för nybörjare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multirulle/Spinnspö för nybörjare?

Jag har fiskat i strax över ett år och då enbart haft haspelspön/rullar. Suget att införskaffa en multirulle är dock väldigt stort men jag är lite små fundersam gällande hur pass svårt det är att fiska med multirulle samt vilken utrustning jag ska välja. Det är därför jag behöver eran hjälp.

Jag har hört att det kan vara ganska knepigt att fiska med multirulle kontra haspelrulle. Hur pass mycket sanning ligger det i det och är det någon markant skillnad i svårighetsgrad eller är det något man kan lära sig ganska snabbt?

Jag skulle beskriva mitt fiske som väldigt allround. Jag riktar mig inte in på en speciell art utan fiskar det som finns i sjön så att säga. I och med detta så fiskar jag även väldigt mycket olika drag, alla typer egentligen (wobbler, spinnare, jiggar, skeddrag, jerkbait etc). Vikten på dessa drag är ca 10 till 35 gram. Skulle dock gärna vilja fiska lite tyngre drag, runt 50 gram.
    I och med att jag fiskar väldigt allround så skulle jag gärna vilja ha en utrustning som är väldigt allround men även lättfiskad. Jag är ju ingen gud direkt när det kommer till fisketekniker
    Så jag tänkte helt enkelt kolla med er om ni skulle kunna tipsa mig om en nybörjarvänlig/lätt och allround fiskekombination, dvs spö och rulle, som klarar av att kasta 10 till 40 gr drag, gärna ännu mer.
    Min budget är ganska snål men runt 1000 kr för rulle och 1000 kr för spö.
    Senast ändrad av Heartliquid; 2015-07-05, 00:37.

Jag har kikat lite och det verkar inte vara några större konstigheter att fiska med multirulle så länge man använder rätt teknik, samt lite hårdare broms (innan man lärt sig).

Jag kikade runt lite på Doggers och hittade en rulle vid namn Ambassadeur Revo Orra II SX-L. Vad jag har hört så ska Ambassadeur-rullar vara väldigt bra och läser man beskrivningen så ser den ut att passa mitt fiske.
    Någon som har erfarenhet av denna rulle, är den bra? lätt att fiska med?

Har dock betydligt svårare att hitta ett bra spö som funkar för mitt fiske, dvs allround fiske med drag från ca 10 till 40 gram. Är ju främst abborre och gädda jag fiskar efter. Även om det ibland även blir lite regnbåge

Kommentera

Spöt Kattman länkat till blir nog perfekt för dina behov och jag skulle sätta en Amba C 4 på... En bra allroundrulle.

Kommentera

Vill du ha en lågprofil eller klassisk rund multirulle?

Kommentera

Får nästan hålla med Gösta denna gång... men jag hade satsat på en Ambassadeur C3 4601 då jag tycker dem är tuffare och så är Ambisarna lätta och roliga att lära sig fiska på (även mek delen). I Jönköping har du en fiske butik Fiske & Outdoor dit skulle jag gå och känna på spön så du ser/hittar ett som känns bra i handen.

/Apan

Kommentera

Som jag har förstått det så är lågprofilrullar för lite lättare fiske medan klassiska multirullar är för lite tyngre fiske.
            Jag tycker även rent utseendemässigt att lågprofilsrullar ser oerhört bra ut. Kanske även är bättre för personer som har lite mindre händer, precis som jag. En klassisk rulle kanske blir lite klumpig. Eller är jag ute och cyklar?

Spöt du länkade Kattman ser ju riktigt bra ut. Hur pass säker/bra är den sidan, dvs Lundgrensfiske?
            Det bästa vore ju om man kunde hitta både rullen och spöt på samma sida, gärna Doggers, men det verkar vara svårt.
            Jag ska nog åka förbi fiskeaffärerna och ta mig en titt men det är alltid bra att ha ett litet hum innan man åker dit.

Kommentera

lundgrenspöt såg jag på säljes i FS häromdan, många som talat sig varma om det spöt här på FS...

Kommentera

Ursprungligen postat av Heartliquid Visa inlägg
                Som jag har förstått det så är lågprofilrullar för lite lättare fiske medan klassiska multirullar är för lite tyngre fiske.
                Jag tycker även rent utseendemässigt att lågprofilsrullar ser oerhört bra ut. Kanske även är bättre för personer som har lite mindre händer, precis som jag. En klassisk rulle kanske blir lite klumpig. Eller är jag ute och cyklar?

Spöt du länkade Kattman ser ju riktigt bra ut. Hur pass säker/bra är den sidan, dvs Lundgrensfiske?
                Det bästa vore ju om man kunde hitta både rullen och spöt på samma sida, gärna Doggers, men det verkar vara svårt.
                Jag ska nog åka förbi fiskeaffärerna och ta mig en titt men det är alltid bra att ha ett litet hum innan man åker dit.
                Lundgrens Fiskredskap är Sveriges äldsta fiskebutik där behöver du inte vara orolig att handla från, service i toppklass. Ring och lyssna vad dom har i rullar dom kan säkert plocka ihop något trevligt paket.

Kommentera

Låter riktigt bra. Blev lite tveksam då deras hemsida såg lite "hemmagjord" ut.
                  Tyvärr så verkade de inte ha någon lågprofilrulle i min budget (ca 1000 kr) så jag får nog beställa rullen separat.
                  Så vad tror ni om denna kombinationen:

RST / LF Tailchaser Light Spinn (http://goo.gl/TIKz1E)
                  Ambassadeur Revo Orra II SX-L (http://goo.gl/TyvmuU)
                  Svartzonkerbraid 0,16 mm (http://goo.gl/HGJgmu), eller vågar jag köra 0,14?

Undrar även om man måste köpa till något för att underhålla multirullen? T.ex olja?
                  Senast ändrad av Heartliquid; 2015-07-05, 13:29.

Kommentera

Så vad tror ni om denna kombinationen:
                    Köp en lite kraftigare rulle den där Kina-Prylen är i klenaste laget för spinnfiske över 30 gr.

Är inte spöet ett Haspelspö ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 839 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S