Heja!
Japp, här kommer ännu ett ”hjälp-mig-köpa-utrustning” inlägg...
Då detta är första inlägget så kanske en kortare presentation är på sin plats.
40 bast, norrlänning numera bosatt i Sthlm. Fiskade mycket (nåja...) som ung och har nu kommit igång igen efter ett ca 20 år långt uppehåll. Har noterat att det numera finns andra beten än Atom, Hi-Lo och Reflex vilket känns både lite kul och påfrestande, om inte annat för plånboken...
Fiskar mestadels från land i Stockholm och från båt i dalarna på semestern.
Kör idag mest multirulle/kvastskaft (6,6”jerkspö) till de lite tyngre prylarna och ett tele (8”, tror jag) till det lite lättare fisket.
Då så...
Är ute efter ett haspelspö som klarar lite tyngre prylar men som vid behov även hjälpligt kan snärta iväg ett 20 grams vassdrag/atom/mörrumsspinnare om läget uppstår. Har just nu ingen tillgång till bil och pallar inte alltid att släpa med två spön på cykeln/bussen...
Nåja,
Skulle tro att jag kommer fördriva tiden enligt nedanstående:
60% på Wobblers och tailbeten runt 40-80 gram
20% på vassdrag/spinnerbaits/tyngre skeddrag runt 15-30 gram
20% på groteska gummibeten runt 80-120 gram
Är medveten om att det inte finns något spö som fiskar bra i hela spannet (20-120) men det kanske finns nåt som inte knäcks vid 120 gram och inte är för styvt för att snärta iväg ett 25 grams Atom?
Sneglat lite på Savage Gear roadrunner, 20-80gr vilket skulle passa grymt, inte minst med tanke på smidigheten med ett 4-delat spö...
Budgeten är hyfsat flexibel...
Tack på förhand!
//H
Japp, här kommer ännu ett ”hjälp-mig-köpa-utrustning” inlägg...
Då detta är första inlägget så kanske en kortare presentation är på sin plats.
40 bast, norrlänning numera bosatt i Sthlm. Fiskade mycket (nåja...) som ung och har nu kommit igång igen efter ett ca 20 år långt uppehåll. Har noterat att det numera finns andra beten än Atom, Hi-Lo och Reflex vilket känns både lite kul och påfrestande, om inte annat för plånboken...
Fiskar mestadels från land i Stockholm och från båt i dalarna på semestern.
Kör idag mest multirulle/kvastskaft (6,6”jerkspö) till de lite tyngre prylarna och ett tele (8”, tror jag) till det lite lättare fisket.
Då så...
Är ute efter ett haspelspö som klarar lite tyngre prylar men som vid behov även hjälpligt kan snärta iväg ett 20 grams vassdrag/atom/mörrumsspinnare om läget uppstår. Har just nu ingen tillgång till bil och pallar inte alltid att släpa med två spön på cykeln/bussen...
Nåja,
Skulle tro att jag kommer fördriva tiden enligt nedanstående:
60% på Wobblers och tailbeten runt 40-80 gram
20% på vassdrag/spinnerbaits/tyngre skeddrag runt 15-30 gram
20% på groteska gummibeten runt 80-120 gram
Är medveten om att det inte finns något spö som fiskar bra i hela spannet (20-120) men det kanske finns nåt som inte knäcks vid 120 gram och inte är för styvt för att snärta iväg ett 25 grams Atom?
Sneglat lite på Savage Gear roadrunner, 20-80gr vilket skulle passa grymt, inte minst med tanke på smidigheten med ett 4-delat spö...
Budgeten är hyfsat flexibel...
Tack på förhand!
//H
Kommentera