(Ännu en) Köpråd tråd... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

(Ännu en) Köpråd tråd...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• (Ännu en) Köpråd tråd...

Heja!

Japp, här kommer ännu ett ”hjälp-mig-köpa-utrustning” inlägg...

Då detta är första inlägget så kanske en kortare presentation är på sin plats.

40 bast, norrlänning numera bosatt i Sthlm. Fiskade mycket (nåja...) som ung och har nu kommit igång igen efter ett ca 20 år långt uppehåll. Har noterat att det numera finns andra beten än Atom, Hi-Lo och Reflex vilket känns både lite kul och påfrestande, om inte annat för plånboken...
    Fiskar mestadels från land i Stockholm och från båt i dalarna på semestern.
    Kör idag mest multirulle/kvastskaft (6,6”jerkspö) till de lite tyngre prylarna och ett tele (8”, tror jag) till det lite lättare fisket.

Då så...

Är ute efter ett haspelspö som klarar lite tyngre prylar men som vid behov även hjälpligt kan snärta iväg ett 20 grams vassdrag/atom/mörrumsspinnare om läget uppstår. Har just nu ingen tillgång till bil och pallar inte alltid att släpa med två spön på cykeln/bussen...

Nåja,

Skulle tro att jag kommer fördriva tiden enligt nedanstående:
    60% på Wobblers och tailbeten runt 40-80 gram
    20% på vassdrag/spinnerbaits/tyngre skeddrag runt 15-30 gram
    20% på groteska gummibeten runt 80-120 gram

Är medveten om att det inte finns något spö som fiskar bra i hela spannet (20-120) men det kanske finns nåt som inte knäcks vid 120 gram och inte är för styvt för att snärta iväg ett 25 grams Atom?
    Sneglat lite på Savage Gear roadrunner, 20-80gr vilket skulle passa grymt, inte minst med tanke på smidigheten med ett 4-delat spö...

Budgeten är hyfsat flexibel...

Tack på förhand!

//H

Jag tycker mitt sg bushwhacker http://m.sportfiskeprylar.se/sv/arti...cker-xlnt.html klarar beten från 15-20g och utan några direkt problem 70-80. Har inte kastat tyngre men tror det blir svårt att hitta ett spö med det viktspannet

Kommentera

Jag har ett Sportex black pearl 72-91gr eller något står det på, 9fot. Den dänger iväg det mesta. Även typ 20gr atom flyger lååååångt. Mellan mcrubber med 10gr skalle funkar hyfsat att kasta iväg. Har även provat stora mcrubbern med 20gr skalle (totalt runt 120gr kanske?) men de går ej så bra.

Jag har en Penn confllict 4000 rulle på denna.

Ett minus är att min kombo är tung, så står du o kastar en hel dag blir det jobbigt. Ett annat minus är att det inte är så många ÅF som säljer Sportex spön.

Kommentera

Tack för svar(en).
        Har förstått att risken för spöbrott är mindre med nyare spön, däremot har jag egen erfarenhet av att stå en hel dag och fiska med ett underdimensionerat spö. Inte kul....
        Samma visa åt "andra hållet" när man kommer lika långt som om man hade kastat ut betet för hand...

Kommentera

Ett spö som jag själv inte har testat men som enligt specifikation bör klara detta är Gunki Bushi S XH+ (http://www.angel-domaene.de/pezon-mi...xh--13395.html). Butiken jag länkar till ligger i tyskland men har fungerat bra för mig själv att beställa ifrån, i Sverige får du betala hutlösa priser (http://ribatex.se/fiskeutrustning/fi...xh220-21-110g/) för vissa Gunkispön tyvärr.

Jag har inte testat detta specifikt som sagt men har medium versionen till lågprofil och är väldigt nöjd med det.

(notera att spöt är odelat förutom handtaget, kan kanske vara lite besvärligt)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 846 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04