Eastfield Slingshot VS Westin Dynamic Powercast-T 8,6ft XXH 40-130 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eastfield Slingshot VS Westin Dynamic Powercast-T 8,6ft XXH 40-130

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det inte så att eastfieldspöna använder sej av samma klinga som westin gör till sina W8 spön!!!
    Har dock inte hundra på fötterna om detta så ta det med en nypa salt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bärj Visa inlägg
      Är det inte så att eastfieldspöna använder sej av samma klinga som westin gör till sina W8 spön!!!
      Hej,
      Nej, det tror jag inte. Eastfield-spönas klingor är speciellt framtagna av JS Company, efter Eastfields egna specar. Så det borde inte vara samma klinga. Sen kan det ju vara snarlikt
      Senast ändrad av Fogeljazz; 2016-03-31, 09:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bärj Visa inlägg
        Tjena Andreas.

Eastfields klingor är helt egna framtagna av eastfield för eastfield. Skulle nog inte säga att dom är superlika i aktionen heller, möjligtvis att båda klingorna är lite mer proggressiva än normen i sverige just nu.

Mvh Matte

Kommentera

Ursprungligen postat av Kocken1 Visa inlägg
          Tjena Andreas.

Eastfields klingor är helt egna framtagna av eastfield för eastfield. Skulle nog inte säga att dom är superlika i aktionen heller, möjligtvis att båda klingorna är lite mer proggressiva än normen i sverige just nu.

Mvh Matte
          Idag används ordet "progressiv aktion" i spöbyggarbranschen & redskapsbutiker mer än något annat tror jag...tyvärr så har inte många som köper spön för första eller andra gången i sitt liv någon aning om vad säljaren snackar om utan det "låter" bra tycker köparen.

För er som inte vet:
          Progressiv aktion innebär att ju hårdare man belastar en klinga desto djupare böjer den sig, vilken aktionstyp den än tillhör. Ganska självklart tycker man eller hur? Därför borde den inte finnas som en beteckning för spöaktion.

tex Toppaktion, Halvaktion, Helaktion, Bottenaktion
          Senast ändrad av Mikael S; 2016-04-05, 14:14.
          Mina Placeringar:
          2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
          2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Nu är jag lite meteskadad... För mig kan en klinga som är progressiv aldrig ha en ren helaktion.

Inom metet är progressiva klingor sådana som har toppaktion eller halvaktion och först vid hög belastning (när man kämpar med en större fisk) så går det över till att nyttja aktionen i bottendelen (eller först klingans mittdel och sedan bottendel).

Därför kan ett spö med lägre testkurva men progressiv aktion ha mer kraftreserver än ett med hög testkurva men helaktion.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-04-05, 18:12.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag kör själv efter begreppen Toppaktion, Halvaktion och Helaktion. Ju snabbare aktion ett spö har, desto mer toppaktion tenderar spöt ha!(oftast) Jag har spön med både snabb toppaktion och långsammare helaktion! Har bla ett Sportex carat trigger (jag håller högt) som låter hela klingan jobba vid drillning och kast med tyngre beten. Det har inflätad glasfiber i klingan och jag har fått lära mig att det ger klingan djupare segare aktion! Grymt effektivt att trötta ut stora häddor på!
              Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-04-07, 18:41.

Kommentera

Har nu köpt mej ett slingshot å även drillat någon fisk.
                Det är ett grymt spö tycker jag, mycket lätt med härlig känsla i.
                Det vart extra tydligt att westinspöet är lite överklassat när det gick att jämföra rakt av på samma fisketur med lika rulle på båda spöna (revo beast).
                Dom ska väl kanske inte jämföras rakt av då det är olika klassning och längd, men jag skulle säja att sweetspott ligger runt 90g på båda.
                Tycker mej känna dragets gång lite tydligare på eastfieldspöt, även något djupare aktion på nämnda spö, men svårt att säja än då man fortfarande blir som ett barn på julafton när det hugger å medvetandet liksom stannar av lite, så det behövs nog drillas ett par baddare till för att bedöma spöt till fullo ��
                Jämförelsen är gjort mot ett W8 40-130g 8,6".

Kommentera

Hello
                  Vad tycker du om REVO BEAST RULLEN....Jag planerar ett Catapult med den, är jag rätt ute tycker du ?
                  Vänligen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 834 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S