Eastfield Slingshot VS Westin Dynamic Powercast-T 8,6ft XXH 40-130 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eastfield Slingshot VS Westin Dynamic Powercast-T 8,6ft XXH 40-130

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Eastfield Slingshot VS Westin Dynamic Powercast-T 8,6ft XXH 40-130

Hej,
    Står i valet och kvalet vad jag ska köpa mig för nytt spö. Var nästan helt inne på Westin tills jag började kolla på Eastfield Slingshot.
    Jag fiskar mestadels med gummigubbar och tailbeten som max väger 100g med några undantag. Idag har jag ett ST Croix Musky 8ft som är kralligt men nu vill jag ha ett spö som inte är så påkigt.

Båda har rätt kastvikt angivelse för mitt fiske.
    Westin är ju längre, för o nackdelar?(fiskar alltid från båt)
    Vill ha ett spö där man känner minsta lilla pet och har bra aktion samt är relativt rapp.

Tycker det är skönt med långt bakhandtag vilket Westin har samt att det är längre. Eftersom jag har ett spö som är 8ft är det dumt att köpa ett till som stort sätt är lika långt?

Kom gärna med er erfarenhet och tankar.

Kan inte säga något om eastfield-spöt, men westin powercast 40-130g är bland de skönare spön jag använt.
    Grät en stor skvätt när polaren lyckades knäcka toppen på mitt under en fiskeresa till åland.
    Skulle säga att max betesvikt är 100g.
    Personligen gillar jag längre spön, och jag fiskar alltid från båt, och är en tvärhand hög själv

Kommentera

Söker du ett spö med snabb aktion är inte Dynamic rätt val.
      Det har lite av en mer old school känsla med djupare aktion än många andra snabbare spön.

Dock är spöt väldigt skönt att fiska med och jag tycker max kastvikt ligger kring 100gr.

Det andra spöt du frågar om har jag ingen erfarenhet av.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Har ej haft möjligheten att testa Eastfield Slingshot men tror att det är ett riktigt läckert spö, båda modellerna.
        Mina Placeringar:
        2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
        2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Köpte ett Eastfield Slingshot nu i vintras men har inte hunnit prova mer än kanske 10 kast nere i Rügen. Testade då med en BB-tail sink som väger drygt 100 gram. Första intrycket var att det var väldigt lätt och ganska rappt men i mitt tycke var 100 gram tyngre än vad som är optimalt för spöt. Jag är å andra sidan extremt petig med kastvikter på spö och tycker även att tyngre gäddpåkar har ett optimalt viktspan på max 20 gram.

Isen ligger fortfarande här i Norrtäljeviken men räknar med att kunna sjösätta i påsk. Kan du ge dig till tåls ett par veckor så kan du få ett utförligare omdöme om ingen annan på forumet har hunnit testa spöt redan.

Angående längd på spön så tycker jag personligen att allt över 8 fot bara komplicerar landningen av fisk om man är ensam i båten. Men det är ju å andra sidan helt individuellt efter tycke och smak.

Kommentera

Hej!

Jag har aldrig varit mer nöjd än med mitt nuvarande haspelspö Westin W3 Powercast XXH 8,3' och 40-130 gram. Jag fiskar väl uteslutande gummibeten i storlekar från 20-150 gram och tycker spöt är lika grymt till de små som till de större betena. Bra spann alltså. Väger ingenting i handen och har styrka nog att kroka bättre fisk, ger också en grym känsla vid drill. Kan bara rekommendera detta spö varmt helt enkelt!

//Björn Nettebladt
            Nettel Baits
            Min hemsida för Nettel-Laken!
            http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
            http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Ska försöka svänga förbi en säljare idag och klämma och känna. Kom gärna med en utförlig omdöme om ett par veckor
              /Daniel

Kommentera

Precis som Westin är Eastfield spöna något överklassade, det lilla jag har känt på spöna så är mitt val enkelt Eastfield hade jag tagit. Slingshot till beten upp till 90gr och Catapult för lite tyngre.

Kommentera

Har ett slingshot och det funkar väl upp till 100g (i min mening). Man ska tänka på att det inte finns "det" bästa spöt. Jag menar, de flesta dyrare spön är av god kvalite och gör sitt jobb väl, väger lite, mycket feelgood osv... Dock, letar du efter en viss känsla så kan ett 599-kronors-spö vara mer rätt än ett för 2000-3000kr

Du skriver att du föredrar långt bakhandtag, jag är tvärtom. Kort bakhandtag på slingshot var ett plus i min bok.

Kommentera

Tack för era synpunkter! Tror jag har bestämt mig att gå på ett slingshot.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04