Hur gör man med draglådan egentligen (om man är lite bekväm)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gör man med draglådan egentligen (om man är lite bekväm)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu förstår jag inte riktigt. Har du bara en lagom stor låda som du byter drag i beroende på fiske? I så fall ä det kanske en idé att skaffa fler lådor i samma storlek och fylla med ett lämpligt sortiment för avsett fiske. Även om jag själv båtfiskar så drar jag helst inte med mer grejer än nödvändigt och favoriten är Biltemas väska med fyra 3600-lådor och ett par mindre för små beten. Och i den cirkulerar sedan lådorna beroende på vad och hur jag vill fiska. Tex har jag en låda med vanliga jiggar, en med vertikaljiggar, en med ytbeten, en med dropshotgrejer o s v.
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

När jag fiskar så tar jag ur en start femma med beten som jag plockar fram och låter ligga i båten medan resten av betena ligger och vilar i stora väskan under kastdäcket. Så försöker jag hålla mig till startfemman hela turen. Försöker täcka upp med 1 tail 1 jerk 2 gummin samt ett wildcard i olika färger

Kommentera

Du har väll boxar med beten i. Fiskar jag abborre tar man med sig den lådan. Ta med sig allt är inte att tänka på.
        Då frågar folk hur länge ska du vara borta.

Kommentera

Ursprungligen postat av houser Visa inlägg
          Hur gör ni? Hela stora lådan? Eller svär ni som jag?
          Själv tar jag med mig de beten jag tror mig komma att behöva förpackade i lämplig ask eller lämpliga askar. Att packa så att allt blir ett enda trassel och sedan drabbas av frustration på vad somskulle kunnat vara en avkopplande fisketur verkar korkat. Varför gör du på det viset?

Kommentera

Krokskydd gör ju att man kan få plats med fler beten i samma fack.
            De finns billigt på bl.a. Biltema: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...st-2000036163/

Det är ibland slöseri med utrymme att ha ett enda bete per fack. Det gör att man kan ha mindre boxar eller fler beten i boxen.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Huotaris Visa inlägg
              När jag fiskar så tar jag ur en start femma med beten som jag plockar fram och låter ligga i båten medan resten av betena ligger och vilar i stora väskan under kastdäcket. Så försöker jag hålla mig till startfemman hela turen. Försöker täcka upp med 1 tail 1 jerk 2 gummin samt ett wildcard i olika färger

Gör på samma sätt. Både med beten och godis.

Tar ett gäng och lägger på rad. Och när jag är klar med ett så går jag på nästa. osv osv.

Ofta stoppar jag ett gäng jigg i fickan som jag växlar mellan, fungerar ju bra så länge de är små och har enkelkrok
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Det ska tilläggas att jag har börjat ha med en spann i båten när jag fiskar.
                Denna har jag borrat massa små hål på "sargen" längst upp, Här hänger jag upp de beten jag använt och tänker mig använda för dagen. även verktyg ligger i denna för att komma åt det snabbt.

Jag tror jag kan få upp 20-30 olika beten som max i spannen, och det är mer än vad jag behöver varje dag

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  De finns billigt på bl.a. Biltema: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...st-2000036163/

Det är ibland slöseri med utrymme att ha ett enda bete per fack. Det gör att man kan ha mindre boxar eller fler beten i boxen.
                  Absolut,men det finns ju en trasselgräns. Själv stoppar jag rätt ofta några beten i jackfickan och så är det bra med det. Lösningen är, bokstavligt talat enkel. Det finns ingen lag på att drag måste ha trekrok (eller, i värsta fall, trekrokar). Fler och fler av mina beten är numera försedda med enkelkrok (singularis) och det förenklar tillvron avsevärt, fiskar lika bra som eller bättre än trekrok och oftast sitter den fisk som huggit bättre på enkelkroken än på trekrok. Så gott som alla fiskar jag tar på kustwobbler med enkelkrok är stensäkert krokade i mungipan. Däremot är enkelkroken (särskilt monterad på kustwobbler så att krokspetsen är uppåt) värdelös när det handlar om att få fäste i sten och täng. Även trasselpotentialen är låg.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Själv tar jag med mig de beten jag tror mig komma att behöva förpackade i lämplig ask eller lämpliga askar. Att packa så att allt blir ett enda trassel och sedan drabbas av frustration på vad somskulle kunnat vara en avkopplande fisketur verkar korkat. Varför gör du på det viset?
                    Jag vill få ner så många drag som möjligt på minsta möjliga yta och med lägsta möjliga vikt. Därför. Hade jag känt att mitt sätt var optimalt hade jag inte behövt fråga Men jag ska nog skippa min 40x25cm-låda och ersätta den med ett flertal lite mindre.

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Några krokskydd hade nog inte varit dumt. Samt att ta bort lite trekrokar på wobblers, inte bara av bekvämlighetsskäl utan även av humana.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                      Nu förstår jag inte riktigt. Har du bara en lagom stor låda som du byter drag i beroende på fiske? I så fall ä det kanske en idé att skaffa fler lådor i samma storlek och fylla med ett lämpligt sortiment för avsett fiske. Även om jag själv båtfiskar så drar jag helst inte med mer grejer än nödvändigt och favoriten är Biltemas väska med fyra 3600-lådor och ett par mindre för små beten. Och i den cirkulerar sedan lådorna beroende på vad och hur jag vill fiska. Tex har jag en låda med vanliga jiggar, en med vertikaljiggar, en med ytbeten, en med dropshotgrejer o s v.
                      Skit fiske!
                      Gösta
                      Tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 839 visningar