Tips på riktigt bra combo(haspel spö,rulle) för abborre, rengnåge mottages. Skall användas till jigg, crankbaits,spinnare. Ej för styvt vill ha mycket känsla i grejerna.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Combo för abborre och regnbåge
Collapse
X
-
Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
-
Då sökte jag enbart spöt men har kommit fram till att spö och rulle är det som hade varit bra om jag hittar något riktigt fint under 1500 kr. Har en stradic ci4+2500 rulle till havsöring fisket men det är en ny spider wire invicibele 0.17 lina oå den och den är för tjock till abbore fisket.sen är det svårt att få tag i spole till den rullen. Så nu behöver jag tips på combo.
Kommentera
-
Alltid svårt att tipsa om spö och rullar. Alla tycker, vill och vill ha olika.
Mitt tips är enligt följande:
Själv funkar jag så att jag för t.ex 2000kr tillgängligt skulle spö få kosta 1200-1500kr och rullen resten, dvs 500-800kr. Personligen tycker jag man (läs; jag) får mer ut av ett påkostat spö än en påskostad rulle. Ett "bra" spö ger mer känsla, en "bra" rulle verkar mest bara dyr. (Nu pratar jag haspelrulle.)
Och skulle man baka in lina i 2000kr-projektet skulle jag göra så här:
Spö : 1300kr
Rulle: 500kr
Lina: 200kr
Bästa optimeringen/balansen som jag ser det. (Men - alla håller nog inte med ...)
Vill man spendera mer, ja då kan man "investera" i dyrare rulle och lina.
// detta gäller för abborrkombon (ej gädda) och haspel. Och självklart min personliga stil. En del andra tycker annorlunda.
/// tror mitt grundråd nog är så här: "Lägg 500kr på en rulle, lägg 150-200kr på lina, lägg resten på spö. Har du pengar över, öka pris på rulle om du vill." Det får bli min nya devis och mantra.
Kommentera
-
Min regnbågs combo är ett Savage-gear Parabellum 9,2" 3-16 g.
Rullen är en Penn Battle 2000
Spunnen 0,12 och man snärtar i väg 7g. Toby lååågt.
Du skrev att du ville ha ett spö med mycket känsla i och ej för styvt då tror jag att du skulle trivas med detta.Senast ändrad av djkj; 2017-04-07, 14:11.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiskeälskaren Visa inläggTack Jonas. Kan du tipsa om ett riktigt fint spö? Jag fundera skarpt på sportex black arrow 8fot 5-14 gram . Vad tror du?
Av flera orsaker. En är att jag letat i 20 år efter ett "riktigt bra" abborrspö utan att slutligen hitta det ... en annan orsak är att vi tycker så olika. Och vill använda dem på olika sätt.
Kan nämna som exempel att jag haft ett favvospö till abborrfisket som är rätt "ovanligt" för den applikationen. Det var (är?) ett Berkley SSGS Titanium 9ft, 28g. Nog ansett som ett HÖ-spö, men jag har haft det i nästan 10 år som mitt favvo-abborrspö. Kastar alla beten och är lika skön att drilla en 3hg abborre som en 5kg gädda. Spöt klarar det galant. Men, är för mjukt för att jigga med - och då är det inget kul. (Dessutom finns det olika versioner av spöt. Min fru har samma men med annan "revisionsbeteckning" och då sitter rullfästet annorlunda och balansen blir, i mitt tycke, helt fel.)
Jag skrev i dag i annan tråd om ett nytt abborrspö "Perch stick" som jag fick hem idag, men har inte ens testfiske än så jag vet inte hur det verkligen är.
Om jag skulle köpa annat nytt abborrspö idag skulle jag kika på antingen Savage Gears Finezze-serie eller BFT Perception-serie. Till synes snarlika och troligen (?) väl lämpade för "mitt" Abborrfiske från båt.
Skulle jag vilja ha spön som var lite längre och kanske därmed bättre passande för kustfiske eller bara landsfiske skulle jag kika på Savage Gear Custom-serie eller deras helt nya som knappt ens finns i affärerna än men som ser lovande ut, SavageGear Browser. Serierna är snarlika och har "lite längre spön i abborrkastvikter". Rimligen intressanta för även visst öringfiske vid kust.
Men, jag tror alla märken har bra spön. Jag råkar bara känna bättre till just SG och BFT. Vet tyvärr ingenting om Sportex. Annat än att de brukar anses "bra". Men jag tror egentligen inte att det finns "bra spön" oavsett. De kan vara bra för dig och din tillämpning eller inte.
Tyvärr kan jag inte råda bättre än så här.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiskeälskaren Visa inläggOk, tack för ditt svar.Jag får välja med magkänslan. Många spön verkar vara väldigt hypade men kvalitén
Varierar. De flesta är kina prylar verkar det som som man sen sätter sitt märke på.
Men vill nog påstå att alla de stora och vanliga leverantörerna låter tillverka de flesta av sina spön i Kina. Vissa serier kan undantas. Om det är viktigt för dig att spöna tillverkats i Europa eller USA får du ett klart mindre urval. Onödigt litet kan jag tycka.
Jag upplever inte att det är kvalitetsproblem hos något märke som säljs i de stora/vanliga svenska fiskebutikerna. Alla gör bra spön, det är mer en fråga att hitta ett som passar dig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiskeälskaren Visa inläggTips på riktigt bra combo(haspel spö,rulle) för abborre, rengnåge mottages. Skall användas till jigg, crankbaits,spinnare. Ej för styvt vill ha mycket känsla i grejerna.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
-
Hittade av en slump denna wobbler i vasskanten. Jag indentifierade direkt den som en Zalt, men insåg...4 Foton
-
2025-05-04, 21:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 823 visningar
0 gillar