Calcutta D 201 istället för 5501 Pro Rocket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta D 201 istället för 5501 Pro Rocket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Calcutta D 201 istället för 5501 Pro Rocket?

Sugen på ny multirulle som skulle lämpa sig för mindre gäddfiske och även lite abborre. Har tidigare alltid fiskat med Ambassadeur 5501 Pro Rocket och även Record i samma storlek. Men snöat in mig på Shimano Calcutta D 201 för att den är lite mindre och känns stadig. LP rullar är inget för mig, även om dem kanske är bra, men jag gillar rullar i metall

Blir en 201 för liten?

Jag hade en på mitt downsize-spö. Men mina labbar var för stora så det blev obekvämt. Använder storlek 11 på arbetshandskar om det säger något om storleken på mina händer.

Kommentera

Calcuttan orkar utan problem , den är lika välbyggd som dom större men du får inte på samma mängd lina

Kommentera

Kunde inte hålla mig så jag beställde den för ett tag sedan. Har storlek 9 på arbetshandskar, så den kanske passar mig bättre hellebjork. Mängd lina är inga problem för min del, på min Rocket hade jag UT's låga spole, vilken rymmer en liknande mängd lina som 201:an så det lär inte vara några problem

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
          Kunde inte hålla mig så jag beställde den för ett tag sedan. Har storlek 9 på arbetshandskar, så den kanske passar mig bättre hellebjork. Mängd lina är inga problem för min del, på min Rocket hade jag UT's låga spole, vilken rymmer en liknande mängd lina som 201:an så det lär inte vara några problem
          En superrulle och med facit i hand skulle jag gått direkt på en 300-serie istället. Du kommer bli nöjd! :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av hellebjork Visa inlägg
            En superrulle och med facit i hand skulle jag gått direkt på en 300-serie istället. Du kommer bli nöjd! :-)
            Låter gött! Har du fiskat med Svängsta rullar också? Tänkte om du har någon jämförelse mellan dem och Callcuttan?

Kommentera

Jag gillar min 201d och ger den en del fisketid. Fiskar även med abus runda (jb, record mfl) samt en toro nacl. Alla har sin charm!

Kommentera

Ja, alla nämnda märken funkar utmärkt. Till "mindre gäddfiske och lite abborre" med lagom stora beten med 0,20-0,30 flätlina finns ju ingen storleksmässig fördel alls med en rulle i 300 storlek. (skulle vara att 300 ligger bättre i ovanlig hand men inget annat)

Just nu har jag en CC200 DC till "lite lättare" gäddfiske men ska nog snart pröva en fixad Amb 5600 C4 Mag också... Till abborren och ännu lättare gäddfiske har jag en ännu mindre rulle, en Exsence DC på ett TD Dragon 7'6" - kastar mycket bra!

Gillar du runt så varför inte en Calcutta 200 av något slag (D går dock bort för mig med den svårtillgängliga kastbromsen) en Luna eller Ryoga?

Den C201 D du köpte funkar nog den med...
                Senast ändrad av anteman; 2017-05-20, 19:41.

Kommentera

Bidraget lite med det ju. Sticker fram hakan här lite men svenska runda rullar de håller. Testat lite olika men det är bara runda högervevade rullar som gäller. Mesta av vanliga fisket så klarar man sig med en direkt ur lådan om man bara tvättar ur lagren. Jag har ju gått längre med 4 toktrimmade 2500 rullar.
                  Smaken är som baken. /Ingemar

Kommentera

Ja jag tokgillar Ambassadeurerna, speciellt röda raketen. Men ville helt enkelt prova något annat bara för att, Calcuttan lär inte bli min sista rulle precis men blev sugen då den är lite mindre och kompaktare. En 2500 hade varit fint men lite dyra...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 897 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04