Spinnspö! Gator Gumbait och Bigbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö! Gator Gumbait och Bigbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnspö! Gator Gumbait och Bigbait

Hej gott folk!

Jag är ute efter ett nytt spinnspö. Helst av allt skulle jag vilja få tag på ett Bulldawg Hall of Fame Brad Ruh Signature 8'3 Spring 3/4-4oz men det känns svårt. Har lagt ut en köpesannons här på sidan. Finns på www.pikeshop.de men vet inte hur den butiken är. Har mailat på engelska men inget svar. Därför utökar jag nu min sökning på spinnspö...

Det jag är ute efter är ett spön spö som ska vara mellan 8-9 fot. Det ska vara endelat och kunna kasta beten bekvämt på 40/50g-120/130g. Det bör alltså ha en kastvikt på kanske 40-150g eller 4-5oz. Det ska ha en fast action och bra med ryggrad. Gillar bland annat St.Croix och Bulldawg spön. Så nåt liknande.
    Kommer använda beten som t.ex wobblers på 40-100g, vanliga jiggar på 20-27cm med upp till 25g skalle, spinnerbaits, bulldawg regular, vevjerkar och swimbaits som t.ex wolfshad.
    Det får gärna vara så lätt som möjligt. Kör bara med korkhandtag nu men är öppen för foam.

När jag googlade runt så dök Gatorspöna upp. Gumbait på 8,1 fot och kastvikt upp till 140g och Bigbait på 8,5fot och kastvikt upp till 180g.
    Läser man om spöna så låter de ju helt klart som ett alternativ. Men hur är de egentligen? Nån som testat? Vill framförallt veta vad den egentliga kastvikterna är. Vilka vikter är spöna bekväma med att kasta en hel dag. Nån som har koll på vikten på de olika spöna? Och så undrar ju såklart om aktionen och känslan. Nån kanske kan jämföra mellan t.ex st.croix och gator?

Är öppen för fler alternativ så på på med förslag.

-Spinnspö
    -8-9 fot
    Bekvämt med vikter på 40-130g
    -endelat
    -lätt
    -fast action
    Senast ändrad av EuroPike; 2017-06-19, 19:07.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

St Croix Top N Tail/Legend Elite musky 8' MH klockrent för dina ändamål läs en mer utförlig beskrivning i stora gäddpåks tråden.
    /Apan

Kommentera

Jag köpte ett spö för exakt detta bruk så som du tänker och det är ett St croix long ranger. Haft det i 2-3 år nu och det är mitt absoluta favoritspö och kommer förbli så. Kan inte jämföra mot Gator.

Jag brukar inte engagera mig så mycket i sådana här trådar då alla tenderar att tycka att sina spö är bäst. Men jag hade ganska exakt dina kriterier och tankar och önskade exakt den aktionen och känslan. Du bör åtminstone känna på det.

Lycka till, hoppas du blir nöjd.

Kommentera

Har ägt ett St.Croix top-n-tail och det tyckte jag inte var bekvämt att kasta 130g under flera timmar. Tyckte inte man ville ta i när man kastade så tungt. Long Rangern är ju liknande bara lite längre.

Bara ett kast till...

Kommentera

Köpte nyligen ett Shimano Compre som jag bara testat ett pass men det känns klart trevligt, kanske värt att utvärdera.

Kommentera

Jag köpte mig ett BFT Lizzard Multi Pike och det är det bästa spö jag kastat med
            Tänker införskaffa mig ett St Croix Top ' Tail oxå
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ja du servad vi tycker olika Long rangern gillar jag inte speciellt mkt. då den är lite väl svampig och framtung.

Illex the wild dog kastar lättare och lite tyngre bra speciellt om man vill ta i på då toppen laddar bra. Annars men du måste nog prova så det passar dig. Annars kanske någon av bushido klingorna passar dig typ swimbait så kan du få det hyggt efter dina specifikstioner?

Offtopic: 40gram och 130gr tycker jag fortfarande gör sig bäst på olika spön.

/Apan

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                Ja du servad vi tycker olika Long rangern gillar jag inte speciellt mkt. då den är lite väl svampig och framtung.

Illex the wild dog kastar lättare och lite tyngre bra speciellt om man vill ta i på då toppen laddar bra. Annars men du måste nog prova så det passar dig. Annars kanske någon av bushido klingorna passar dig typ swimbait så kan du få det hyggt efter dina specifikstioner?

Offtopic: 40gram och 130gr tycker jag fortfarande gör sig bäst på olika spön.

/Apan
                Absolut är det så. Dock vill jag bara ha med mig två spön ut på sjön. Har ett för riktigt tunga beten. Beten på 40g kastar jag inte jätteofta utan merparten av betena väger runt 60-120g.
                Är mest intresserad av att se vad folk har för förslag då jag har sökt igenom det mesta jag själv har kommit på. Så att man får nya alternativ att tänka på.

Bara ett kast till...

Kommentera

Gator spöna är riktigt trevliga, har båda två.
                  Dom är något underklassade
                  8,1 är ett snabbt och toppigare spö, som St Croix swimbait
                  Medans 8,5 har en djupare auktio,som St Croix lipstick

Kommentera

Tack för svar och input. Nu verkar det dock som att jag kanske får tag på ett sådant Bulldawgspö som jag ville ha! Äger magnummodellen av detta spö som är klassat upp till 10oz och det är mitt favoritspö. Har därför varit ute efter en lättare modell av samma spö för lättare beten men denna spöserien sålde slut väldigt snabbt i Sverige för flera år sedan. Men nu har jag nog fått tag på ett till slut ändå. Ska bli kul att testa! Tror det kommer bli grymt för allround spinnfiske.

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 825 visningar
                    0 gillar