tjocklek på flourcarbontafs till stora gäddfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tjocklek på flourcarbontafs till stora gäddfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av EliasRR Visa inlägg
    Körde 7-strand titan i många år innan jag provade på fluorocarbon. Märker ingen skillnad i mina vatten på att fisk skulle skygga mer för titan eller liknande.
    Däremot har jag nu gått över till 1.28 nylon med dubbelcrimps. Har fungerat klockrent och får bättre häng i många slowsink beten, samt kostnadseffektivt.
    Kör dock fortfarande titan på jerkspöt, tycker det funkar mycket bättre när man fiskar större gliders. Då vill jag inte ha något som "flexar" i linan.
    Hur ofta får du byta nylontafsarna pga skador? Det tycker jag är fördelen med titantafsarna (jag kör enkeltrådig), de är ju i stort sett odödliga när det kommer till tandskador.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Som redan har nämnts från 0,8 - 1,2 , ju grövre den är desto mer stryk tål den .

Till gäddfiske hade jag valt 1,0mm Hiseas FC

Det är stor skillnad på kvaliten på FC & crimps själv har jag kört med Hiseas 1,2mm & deras crimps senaste halvåret & jag tror inte jag har behövt byta någon tafs ännu pga gäddtänder & muskytänder .

Söders säljer Hiseas 1,0 & 1,2mm + Hiseas crimps
      Helt utanför ämnet, men är det nån skillnad i fight om man jämför 5kilo gädda vs 5kilo musky?

Kommentera

Imorgon skall jag köpa 1.2mm FC tafsar. Fick min 0.92 avbiten igår och tappade mitt absoluta favorit sökardrag
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
          Helt utanför ämnet, men är det nån skillnad i fight om man jämför 5kilo gädda vs 5kilo musky?
          Det är mer styrka i en musky, en 36 tums musky drog flera meter lina från min tranx 301 när bromsen var på max, Det är som en gädda på anabola.
          I senast nr av fiskefeber har HC skrivit en artikel från våran resa.

Kommentera

Inte speciellt ofta men det beror lite på vad för typ av beten jag kör. Nu under sommaren när jag fiskat väldigt mycket spinnerbaits har jag knappt behövt byta tafs en enda gång, då gäddorna sällan sväljer hela enligt min upplevelse.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Som redan har nämnts från 0,8 - 1,2 , ju grövre den är desto mer stryk tål den .

Till gäddfiske hade jag valt 1,0mm Hiseas FC

Det är stor skillnad på kvaliten på FC & crimps själv har jag kört med Hiseas 1,2mm & deras crimps senaste halvåret & jag tror inte jag har behövt byta någon tafs ännu pga gäddtänder & muskytänder .

Söders säljer Hiseas 1,0 & 1,2mm + Hiseas crimps
              Vad kör du för tång för att pressa hylsorna?

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                Vad kör du för tång för att pressa hylsorna?
                Kör med AFW Pro tång , ECO funkar säkert lika bra den fanns inte på lager när jag köpte den , efter endel testande med olika märken på både FC , crimps & tänger , använder jag bara AFW/Hiseas grejer & det funkar perfekt , man behöver inga dubbla crimps eller dra vajern genom crimpsen 2 ggr .
                Muskyshop har en tabell med vilka crimps som funkar till respektive lina https://www.muskyshop.com/line-leade...eader-sleeves/

Kommentera

Jag måste rätta mig själv här, det är inte FC jag har utan Strike Wire Shock Leader i Nylon 1.17mm.

Hittade rullen idag och det jag kan tillägga är att man lär sträcka dessa tafsar ett tag för dom har ganska grovt lin minne.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 834 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04