tjocklek på flourcarbontafs till stora gäddfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tjocklek på flourcarbontafs till stora gäddfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kört mycket med tunna FC-tafsar till både flugfiske och mete. Upplever stor skillnad i kvalité mellan olika märken. Har tappat för många fiskar pga dåligt tafsmaterial för att kompromissa mer. Mitt råd är att gå all in och köpa Seaguar, som var först med att tillverka FC-lina redan 1971 och är de enda som tillverkar FC från scratch. Deras 130 lb brukar vara kring 1,0 mm och den kör jag till gäddtafsar. Deras Blue Label eller Premier finns i de dimensionerna (Big Game). Men det är tyvärr dyrt. Riktigt dyrt..

Kommentera

Jag själv litar inte på FC längre. Fick en tafs avbiten förra året. Just nu kör jag med Peter dahlström tafsar som är sjukt bra och han använder nylon. Har använt en tafs hela året.

Kommentera

0.92 kör jag med och jag har aldrig tappat en gädda pga tafsbrott. Däremot en Mc Tail efter en gädda landats men jag får väl skylla mig själv som inte kollade tafsen efteråt. Har aldrig gjort det före betet flög iväg. Kollar numera efter varje landad gädda. Men inte upptäckt en enda skadad tafs än så länge

Varför 0.92 då? Det är enkelt. 1 mm var slut när jag skulle köpa min första och än så länge enda rulle FC jag behövt köpa.... den räcker länge tydligen
        Senast ändrad av Mankan G; 2017-10-24, 20:13.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Jag funderar på att testa 1.0mm nylon bara för skojs skull. Sjön vid vår sommarstuga är riktigt glasklar och där kaaaanske det är bättre med något mer osynligt än titan som jag använder i vanliga fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
            Jag funderar på att testa 1.0mm nylon bara för skojs skull. Sjön vid vår sommarstuga är riktigt glasklar och där kaaaanske det är bättre med något mer osynligt än titan som jag använder i vanliga fall.
            Det har jag kört på hälleflundra utan problem, så det ska nog funka för lite slemgurkor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Runt 1mm är ett bra mått som föregående talare i och för sig redan påtalat.

Jag har testat de flesta tafsmaterial som finns på marknaden och rekommenderar alltid titan före allt annat, dyrt men jäkligt bra! Till de stora gäddfisket hade jag satsat på enkeltrådig titan 75lb.

Skitfiske!
              Ja, du har bevisligen "grävt upp" ett antal godkända, stora Gäddor...
              Själv har jag bara använt 0,40 mm fluorocarbantafsar vid Göstrolling och då har det hänt några gånger att Gäddor bitit av tafsen. Grövre fluorocarbontafsar dämpar gången alltför mycket på mina små, lätta Göswobbler...

Vid Gäddfiske använder jag mina hemmagjorda 25 - 30 cm ståltafsar i olika dimensioner och byter dem vid behov....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Ps. Testa Suick! Ds.

Kommentera

Tafsbrott? Det är väl det #metoo handlar om?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Tafsbrott? Det är väl det #metoo handlar om?
                  Smart och genomtänkt!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Smart och genomtänkt!

Old Firehand
                    Tack Old Firehand. Det är inte varje år jag beskrivs som smart och genomtänkt.

Kommentera

Körde 7-strand titan i många år innan jag provade på fluorocarbon. Märker ingen skillnad i mina vatten på att fisk skulle skygga mer för titan eller liknande.
                      Däremot har jag nu gått över till 1.28 nylon med dubbelcrimps. Har fungerat klockrent och får bättre häng i många slowsink beten, samt kostnadseffektivt.
                      Kör dock fortfarande titan på jerkspöt, tycker det funkar mycket bättre när man fiskar större gliders. Då vill jag inte ha något som "flexar" i linan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 823 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04