Hur mycket flätlina ryms på en Shimano Stradic CI4+ 2500HGFB? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket flätlina ryms på en Shimano Stradic CI4+ 2500HGFB?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mycket flätlina ryms på en Shimano Stradic CI4+ 2500HGFB?

Hur mycket lina ryms det på spolen i storlek 2500?
    Jag måste välja mellan:

Fireline Tracerbraid 0.23 110 meter
    eller
    Svartzonker Braid 0.23 150 meter

Vad jag har hört så är dessa i grund och botten exakt samma lina.
    Jag använder helst Tracerbraid för jag gillar mönstret på den, men fyller 110 meter 0.23mm ut spolen helt?
    Eller ska jag slå till på SZbraid för den extra längden?

Kör med eltejp i botten, ingen nylonlina.

Vad använder ni för lina och hur mycket spolar ni på eran Stradic?
    Senast ändrad av .art; 2018-03-09, 17:29.

Vad är egentligen frågeställningen, vad jag använder för lina och hur mkt jag fick på?

Känns ju lite som ett icke-problem. Kör på den linan du vill ha(tracerbraid) och grunda med nylon istället för tejp?

Kommentera

Jag tror TS vill veta om 110m tracer+tejp fyller han spole eller om det behövs mer men Sjöborg har rätt i sak, ta tracern du vill ha och grunda med nylon om det behövs istället så slipper du bekymret. Om 110m 0,23 verkligen räcker för att fylla spolen helt utan nylon vet jag dock inte... pröva.

Med 0,23 anar man att det vankas gäddfiske, annars skulle jag välja lite tunnare lina på en 2500:a. Själv har jag ca 75m 0,10 SW Stealth smooth 8+nylon på min Stradic 2500 och då till abborre och snart 90 yards 15lb tracer braid+nylon på abborremultirullen...

Kommentera

STCI42500HGFB

Linecapacity (mm/m)
        0.18-290/0.20-240/0.25-160

Det senare exemplet altså 0.25mm = 160meter lina på ovanstående rulle dvs. Shimano Stradic CI4+ 2500FB. Där får du en bra hint om hur mycket lina som går på utifrån ditt exempel.

Kommentera

Min kvalificerade gissning är att 150 meter 0,23 mm flätlina blir för mycket för den rullen.
          Angivna antal meter avser ju nylon och flät bygger på rätt bra.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Min kvalificerade gissning är att 150 meter 0,23 mm flätlina blir för mycket för den rullen.
            Håller med dig, tror dom 110 meterna räcker mer en väl...

Kommentera

Det är samma pris för 110 meter som 150 så tänkte att det blev mer lina för pengarna om det ändå är samma lina.

Kanske stegar ner till 0.20-0.18mm om 0.23 är för stort. Anledningen till att jag tog 0.23 är att jag kör med så grov flourcarbontafs som möjligt och vill vara säker på att den tafsen går av före flätlinan om jag måste dra av ett bottenapp.
              Vilken flourcarbon tror ni är bäst för flätlinan som är 0.18 eller 0.20? 0.45, 0.50 eller 0.55mm flourcarbon?

Anteman jag antar att du har ganska bra med nylonbackning på den då? Eller fyller 75 meter 0.10 en 2500 Shimano spole?

Vill vara noga med vilken det blir för fiskebudgeten är begränsad i sommar och köper jag fel lina så kan jag kanske inte köpa någon ny på ett bra tag.
              Senast ändrad av .art; 2018-03-09, 23:21.

Kommentera

[/QUOTE]...Kanske stegar ner till 0.20-0.18mm om 0.23 är för stort. Anledningen till att jag tog 0.23 är att jag kör med så grov flourcarbontafs som möjligt och vill vara säker på att den tafsen går av före flätlinan om jag måste dra av ett bottenapp.
                Vilken flourcarbon tror ni är bäst för flätlinan som är 0.18 eller 0.20? 0.45, 0.50 eller 0.55mm flourcarbon? [/QUORE]
                Jag skulle köra minst 0,55 till gädda även med 0,20. Även om tafsen är starkare än 0,20 så är dess knut svagare än själva linan, är väl inte hela världen om även tafsen förloras vid ett bottennapp?

[/QUOTE] Anteman jag antar att du har ganska bra med nylonbackning på den då? Eller fyller 75 meter 0.10 en 2500 Shimano spole?[/QUOTE]

Jag har en hyfsat mängd men om det är 20 eller 40m har jag ingen aning om, la på vad som behövdes och det räcker iaf.

Kommentera

Det jag vill är att tafsen ska gå av någonstans, så att hela flätlinan överlever vid bottennapp. Då kan jag bara skära bort knuten längst ut på flätlinan och knyta på en ny 1.5-2 meters flourcarbon tafs.

Jag köper nog 0.55 flourcarbon och 0.18mm TracerBraid.
                  Senast ändrad av .art; 2018-03-10, 00:34.

Kommentera

Köp 150m. Det som blir över har du till Gös stingers
                    Problem löst
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg