Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utter
    replied
    När jag började twitcha hade jag två Berkley Pulse, ett 20g och ett 30g. De kajakspecialare med extrakort handtag. Funkade grymt och ligger ffde kvar någonstans i caven. Hade sedan ett Illex Ashura Valetudo. Grymt spö som jag ångrade att jag sålde. Tatula och Sportex Opal Boat använde jag sist mycket för större twitchbaits- funkar mycket fint.
    Men är själv sugen på ett Perception Jigg & Twitch som jag gärna byter mot ett lättare Villain 5-20 om någon vill
    Ang. linan så har jag experimenterat med fc. Men fc är inte bara styvt men också tyngre och drar ner många suspender. Hellre flätlina och mjukare topp
    Senast ändrad av Utter; 2018-06-20, 23:04.

Lämna en kommentar:

• Aspir3
    replied
    Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
    Ja det låter logiskt. Måste skilja lite mellan fluorocarbon och mono-linor också? Har varit inne lite på att prova både FC och mono, känns som en mono-lina av bra kvalitet måste vara mer "följsam" eller enklare att hantera, än FC? Om man tänker linminne och dylikt, men samtidigt erbjuda lite av samma fördel gällande att linan har lite stretch... Frågan är väl också hur mycket känslighet man tappar med mono kontra flätlina... Nu börjar det väl nästan bli en diskussion om linor, men det faller ju någonstans ändå inom ramarna för diskussionen att plocka fram ett lämpligt spö.
    Hade jag varit du så hade jag kört samma lina som Mattias Holgersson körde med i Perch Fight (om du nu är inne på att testa mono/FC). Jag använder samma lina som tafsmaterial. Den heter;

Click image for larger version

Name:	IMG_20180620_234629.jpg
Views:	1
Size:	890,7 KB
ID:	1787338

Hade testat den i runt 0.2-0.25, ska tydligen kasta jäkligt bra. Är en blandning av mono och flätlina enligt tillverkaren

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Det finns en komponent till att tänka på: vilka beten du ska twitcha. En 10cm twitchwobbler med kort sked går att twitcha med ett någorlunda stabilt 20g spö. Med större sked behöver du gå upp till 30g. Även om den är mindre.Jag använder ett 1oz Tatula eller Sportex redan till en LC Pointer 100SP. Ett äkta 20g fixar inte det. Den klara inte heller en Squirrel DD 79.
    Kul med spököp till olika beten- svårt bara att förklara för min fru

Vad jag vill säga är (lite generaliserat): rund 20g för beten <10cm, 30g 10-12cm och <10cm med stor sked.
    Senast ändrad av Utter; 2018-06-20, 22:54.

Lämna en kommentar:

• Reaper
    replied
    Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
    Ett mjukare spö med flätlina kommer komma längre än ett stelare spö med FC/mono. I och med att jerkbaits ofta är lågdensitetsbeten (fångas lätt av vind osv) så laddar det bättre med ett mjukare spö. Jag vet personligen inte hur det är att fiska med bara FC, men jag tror att gången du får flätlina/mjukt spö kontra FC/hårt spö är lika, men du lär få arbeta betet lite annorlunda med det mjukare spöt.
    Ja det låter logiskt. Måste skilja lite mellan fluorocarbon och mono-linor också? Har varit inne lite på att prova både FC och mono, känns som en mono-lina av bra kvalitet måste vara mer "följsam" eller enklare att hantera, än FC? Om man tänker linminne och dylikt, men samtidigt erbjuda lite av samma fördel gällande att linan har lite stretch... Frågan är väl också hur mycket känslighet man tappar med mono kontra flätlina... Nu börjar det väl nästan bli en diskussion om linor, men det faller ju någonstans ändå inom ramarna för diskussionen att plocka fram ett lämpligt spö.

Lämna en kommentar:

• Aspir3
    replied
    Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
    Det blev lite diskussion! Jag har inte glömt tråden som någon var undrandes över. vill börja med att tacka för info, hjälp och tips. Gällande lina kontra spö, så lär jag köra på flätlina, så ett mjukare spö är väl det aktuella då. Gör kanske en tankevurpa här, men är lite rädd att ett mjukare spö ska begränsa mina möjligheter att arbeta med betet i just jerkbait-fisket. Det här med FC som huvudlina är något jag aldrig testat, men är väldigt sugen på att testa, och lär nog så göra också på någon av de andra set-upens som jag redan har. Kanske avvaktar mitt inköp lite tills jag vet hur jag känner inför FC. Är det dramatiskt förkortade kastlängder med FC som huvudlina?

Tack alla!
    Ett mjukare spö med flätlina kommer komma längre än ett stelare spö med FC/mono. I och med att jerkbaits ofta är lågdensitetsbeten (fångas lätt av vind osv) så laddar det bättre med ett mjukare spö. Jag vet personligen inte hur det är att fiska med bara FC, men jag tror att gången du får flätlina/mjukt spö kontra FC/hårt spö är lika, men du lär få arbeta betet lite annorlunda med det mjukare spöt.

Lämna en kommentar:

• Reaper
    replied
    Det blev lite diskussion! Jag har inte glömt tråden som någon var undrandes över. vill börja med att tacka för info, hjälp och tips. Gällande lina kontra spö, så lär jag köra på flätlina, så ett mjukare spö är väl det aktuella då. Gör kanske en tankevurpa här, men är lite rädd att ett mjukare spö ska begränsa mina möjligheter att arbeta med betet i just jerkbait-fisket. Det här med FC som huvudlina är något jag aldrig testat, men är väldigt sugen på att testa, och lär nog så göra också på någon av de andra set-upens som jag redan har. Kanske avvaktar mitt inköp lite tills jag vet hur jag känner inför FC. Är det dramatiskt förkortade kastlängder med FC som huvudlina?

Tack alla!

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
    Hade hellre kört ett snabbt spö men gått ned i kastvikt. Finns ingen poäng med ett spö som är optimalt för 20grammare när jerksen väger ungefär hälften.

Vad gäller Westin så hade jag alltså hellre valt ett TC än crank, men i 5-15 snarare än 7-21 som jag upplever framtungt.

Själv väntar jag på att Shimano Zodias ML (5-15) ska komma i 2delat...
    Intressant poäng måste jag säga, får nog känna på ett TC 5-15 spö tror jag....
    För övrigt håller jag med dig, är inte odelat positiv till odelat utan tudelad även om jag förstår fördelen, utan söker främst, ja enbart tvådelat och då går man miste om några i övrigt fina spön...

Tackletour (som förvisso inte är "sanningen") var mer imponerade av Villain än av Zodias klinga men det var i och för sig bara två olika spön ur två hela serier av spön...
    ABU Garcia med fler som inte främst är kända för eminenta spön, kan om de lyckas med en viss serie av spön sällan ta ut samma pris som de mer kända och det kan göra vissa av dem, t ex Villan till prisvärda spön... Tyvärr så är inte heller alla de tvådelade, så de går bort annars hade jag gärna prövat.

Är det förresten nån som fått ett spö ombyggt till 2-delat med gott resultat?
    T ex St. Croix AvidX 70M finns ju både odelat och tvådelat, för multi respektive haspel så det går ju tydligen om man vill...om det är samma klinga med i stort öglorna på olika sidor vet jag dock inte...
    Senast ändrad av anteman; 2018-06-20, 16:54.

Lämna en kommentar:

• Aspir3
    replied
    Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
    Hade hellre kört ett snabbt spö men gått ned i kastvikt. Finns ingen poäng med ett spö som är optimalt för 20grammare när jerksen väger ungefär hälften.

Vad gäller Westin så hade jag alltså hellre valt ett TC än crank, men i 5-15 snarare än 7-21 som jag upplever framtungt.

Som sagt tidigare. Det hela beror på om TS vill köra med mono/FC-lina eller flätlina... Men det verkar som att han glömt av tråden lite?

Lämna en kommentar:

• riggs
    replied

Lämna en kommentar:

• Aspir3
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja jag tror det, funderar faktiskt på ett sånt själv som ett komplement till mitt SZ 7,5 eller så fimpar jag butten 5 cm på SZ precis som Mastapike gjort, gillar spöt...

Du Monkey - prövat ditt Westin T/C 7'1" -21g till jerk med flätlina? Funkar det bra eller för styvt för dig, precis som Aspir3 är inne på...?
    Jag körde ju mitt T/C med flätlina som jerkspö innan jag köpte Crank. Jag tycker att det blir för hårt och att man behöver den lilla dämpningen för att betet ska få rätt/bättre gång, men det är jag! Dock tror jag inte Monkey har hittat till denna tråden än?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
271 348 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13