Utrustning för gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för gäddfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utrustning för gäddfiske

    Tjena! Nu när det börjar bli lite kallare kan man ju förhoppningsvis börja fiska lite gädda, så tänkte kolla lite angående utrustning där.

    Själv har jag två spön för gädda, ett jerkspö som är styvt och ganska kort, 6,4 fot, ett fint spö när det köpptes för ca 6 år sen, sen har jag ett spinnspö på lite över 7 fot, som har lite mer toppaktion, alltså lite böjligare, också ett ganska fint spö när det köpptes för samma tid sedan, ca 6 år. Båda är klassade mellan 40-120 gram ungefär.

    Är dessa spön bra att köra på nu, eller är dom helt utgågna på sex år? Är jerkspö bra även om man som jag kör på haspellrulle och inte multi? Vad är för övrigt skillnaden på haspell och multi, kör man bara jerk med multi?

    När det kommer till rulle så kör jag haspell, en äldre modell som är sliten och ska bytas. Den är på storlek 4000, är det bra, eller kan man köra på mindre? Tips på bra haspellrullar för gädda, gärna under tusenlappen, fiskar inte mer än så.

  • #2
    För Shimano så rekommenderas väl generellt 4000 eller större till gäddfiske och/eller med tunga drag. Kraftigare broms och rejälare mekanik än en 2500.

    Det är inte samma spön till haspel och till multi.
    https://www.dogger.se/rullar-och-spon/spinnspon
    https://www.dogger.se/rullar-och-spon/haspelspon

    Om du har ett uttallat jerkspö är det sannolikt för multirulle - undantag finns väl, men inte så många.

    Nu finns det ju jerkbaits ner till omkring 10 gram (Rapala Shadow Rap etc.), men jag antar att det snarare är typ Buster Jerk som är aktuellt.
    För tungt jerkfiske skulle jag rekommendera multirulle - det känns mer rejält än en haspelrulle, samt är skonsammare för fingrarna att kasta med.

    Kommentera


    • #3
      Skriv vilken modell på spön så vi vet.

      Förövrigt så går ett haspelspö bra att rycka hem lättjerkade beten med, typ buster salmo eller westin swim. Även om jag alltid kör multi.

      Kommentera


      • #4
        Tyvärr står inte modellen på dom, utan bara märket vilket är shimano, pluss klassningen, kommer inte ihåg modellnamnet då jag köppte dom för ett tag sen. Men jag tror det nog är bättre att köra på spinningspöt, alltså haspelspöt.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 305 svar
        262 930 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg JontaK
        av JontaK
         
        Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
        858 svar
        139 455 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gaddivar  
        Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
        1 031 svar
        193 756 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
        7 svar
        2 144 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg billion
        av billion
         
        Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
        79 svar
        12 323 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Torekrok  
        Arbetar...
        X