Rekommendation för utrustning till jiggfiske (haspel) efter abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekommendation för utrustning till jiggfiske (haspel) efter abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Spön & rullar är så personligt .
    Rulle där tycker jag en 2500stl är bäst & något från Shimano eller Daiwa .
    Spön är där måste man känna & klämma vad som känns bäst

Stockholmsfiske är inte långt ifrån Kungsängen , det är riktiga abborre nördar så dit hade börjat att åka .

Micke på Sportfiskeboden i Täby även han en riktig abborre nörd , han har en egen spö serie från Savagegear , riktigt bra spön för en rimlig peng .
    Tror Micke har vunnit VM eller var det EM i casting så han vet verkligen hur ett spö ska byggas , där har du möjlighet att provkasta med grejerna .
    Mikael Boettge har liksom två tidigare svenskar Rune Fredriksson och Dan Åslund vunnit VM i Casting...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    Leif Engström

Kommentera

Blev en Shimano Technium 2500 som rulle.

Ska försöka ta mig in till Söders sportfiske på lunchen och känna på:

Dragon fishmaker 2 4-21 gram
      Renzstein Perch SU 7,6" 5-25 gram
      Abu Villain 2.0 5-20 gram
      Perchfight 3-20 gram

Kommentera

Jag hoppas du väljer Renzstein av egoskäl, är nyfiken på det färska spöt. Klingans kvalitet kan nog vara högre i Villain och Perchfight men jag tror möjligen de kan vara lite klenare (mjukare, lägre klassning) fast vad som passar beror bl.a. på vilka kastvikter som brukas.

Kommentera

Blir nog inget renzstein för mig, det var galet styvt och kralligt. Villain 2.0 var också åt det kralligare hållet men, i mitt tycke, både skönare och mer känsligt än Renzstein. Synd ändå för jag tycker det är ett riktigt vackert spö, Renzstein alltså.

Verkar nu stå mellan villain 2.0 5-20g eller perchfight 3-20g.

Perchfight-spöt känns riktigt skönt. Känslig topp, utan att vara sladdrig, och härlig ryggrad.

Villain har en bra känsla, känns fullt av kvalité och har rätt typ av aktion men är kanske en aning för styvt.

Valet kan tyckas lätt men samtidigt har jag möjlighet att köpa Villain-spöt till ett bättre pris än perchfight-spöt.
          *Pust*

Kommentera

Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
            Blir nog inget renzstein för mig, det var galet styvt och kralligt. Villain 2.0 var också åt det kralligare hållet men, i mitt tycke, både skönare och mer känsligt än Renzstein. Synd ändå för jag tycker det är ett riktigt vackert spö, Renzstein alltså.

Verkar nu stå mellan villain 2.0 5-20g eller perchfight 3-20g.

Perchfight-spöt känns riktigt skönt. Känslig topp, utan att vara sladdrig, och härlig ryggrad.

Villain har en bra känsla, känns fullt av kvalité och har rätt typ av aktion men är kanske en aning för styvt.

Valet kan tyckas lätt men samtidigt har jag möjlighet att köpa Villain-spöt till ett bättre pris än perchfight-spöt.
            *Pust*

Det var överraskande - spököp är jobbigt! Jag hoppas du kände även på Renzsteins "vanliga" 3-20g också? Vilket Villain var det ? - 5-20 haspel 2-delat eller delat i handtaget? Vill nämligen minnas att jag läst här på FS att de två upplevdes olika i klassning och aktion av nån som prövat båda...

Kanske Villain 702 2-10g? Så här säger de på Söders hemsida om Villain:

Haspelspöna är ca 7 fot långa och 2-delade varav den ena haspelmodellen är delad i handtaget vilket gör detta spö lättare och väger endast 122g, den modellen som är delad mitt på väger 136g. Kastvikt 5-20g (något underklassat). Finns även en haspelmodell med kastvikt 2-10g dock väldigt underklassat och kastar lätt 20g.)

Lycka till i spöjakten!
            Senast ändrad av anteman; 2018-08-21, 17:41.

Kommentera

Kläm lite på ett dragon nanolite när du ändå är på söders https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...nn-haspel.html

Kommentera

Kände faktiskt på det. Lätt och snyggt men jag tyckte att spötoppen var för svajig, den fortsatte svinga up och ned alldeles för länge efter ett knyck för min smak. I övrigt ett fint spö som verkar ge mycket för pengarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Det var överraskande - spököp är jobbigt! Jag hoppas du kände även på Renzsteins "vanliga" 3-20g också? Vilket Villain var det ? - 5-20 haspel 2-delat eller delat i handtaget? Vill nämligen minnas att jag läst här på FS att de två upplevdes olika i klassning och aktion av nån som prövat båda...

Kanske Villain 702 2-10g? Så här säger de på Söders hemsida om Villain:

Haspelspöna är ca 7 fot långa och 2-delade varav den ena haspelmodellen är delad i handtaget vilket gör detta spö lättare och väger endast 122g, den modellen som är delad mitt på väger 136g. Kastvikt 5-20g (något underklassat). Finns även en haspelmodell med kastvikt 2-10g dock väldigt underklassat och kastar lätt 20g.)

Lycka till i spöjakten!
                  Jag kände faktiskt inte på "det vanliga" Renzstein, det var kanske en miss från min sida.

Det var Villain 5-20g delat på mitten jag fick känna på, tror inte att de kunde hitta den som är delad efter handtaget även om det var den jag ville prova. Jag frågade faktiskt hur aktionen skiljer sig mellan de två men fick till svar att det bara var en marginell skillnad.

Måste kanske in igen och känna på det andra Renzstein och Villain 2-10g innan jag bestämmer mig men just nu lutar jag, tyvärr, åt att skippa den bra affären på Villain-spöt och köpa Perchfight 3-20g trots prisskillnaden. Det svider dock att kliva upp dit i pris, då behöver jag verkligen ha känt och klämt på alla kandidater igen först tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
                    Kände faktiskt på det. Lätt och snyggt men jag tyckte att spötoppen var för svajig, den fortsatte svinga up och ned alldeles för länge efter ett knyck för min smak. I övrigt ett fint spö som verkar ge mycket för pengarna.
                    Det är ett riktigt jigg spö, tanken med den mjuka toppen är att man ska se när det hugger, ögat är snabbare än man hinner känna ett hugg

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                      Det är ett riktigt jigg spö, tanken med den mjuka toppen är att man ska se när det hugger, ögat är snabbare än man hinner känna ett hugg
                      Precis. Rubriken antyder att TS ville ha ett jiggspö, ämnat för just jigging o inget annat. Villain är väl kanske inte direkt det spöt jag tänker först på när jag tänker rent jiggspö. Men det är upp till dig, och eftersom du har förmånen att kunna besöka Sveriges bästa butik bör du kunna finna ditt favoritspö!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04