Daiwa Tatula 100 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Tatula 100

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Då är det garanterat inga problem. + 10 gr kommer att fungera finfint
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

      Ja, har du en BFS till salu för att bra pris så testar jag gärna den har kollat lite på dessa rullar oxå och lite sugen är man på en Shimano Aldebaran BFS XG
      Dessvärre inte. Min fungerar så pass bra numera att jag inte vill vara utan den. Se bara till att det är den senaste versionen du köper. Den med magnetbroms. Den förra var inte så kul. Den med 8 små plastpluttar i sin c broms. Fungerade sisådär faktiskt. Ljusår ifrån den nya. Visserligen superstabil men med korta kasta som följd.
      Senast ändrad av Mankan G; 2019-07-24, 23:52.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

        Dessvärre inte. Min fungerar så pass bra numera att jag inte vill vara utan den. Se bara till att det är den senaste versionen du köper. Den med magnetbroms. Den förra var inte så kul. Den med 8 små plastpluttar i sin c broms. Fungerade sisådär faktiskt. Ljusårifrån den nya. Visserligen superstabil men med korta kasta som följd.
        Japp, magnetbroms vill jag ha då jag tycker det är bra
        den rullen jag skrev här över lutar det mot. Skall ha den på mitt Westin Finesse Crank 5-20g och där kommer den nog sitta som en smäck
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #34
          Jag hade rätt mycket strul med min Aldebaran BFS innan jag hittade rätt spö. Rullen var nervös oavsett vilket spö jag använde. Tills jag köpte ett Westin W3 Crank, fungerar fantastiskt bra tillsammans med Aldebaran BFS,
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #35
            Så, beställning lagd på en Shimano Aldebaran BFS XG från Stockholms fiske
            Skall bli riktigt kul att testa denna
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ja en BFS rulle bör de rimligen slå DC med 4-8g beten, därför så intressant att klasse69 nådde i snitt 39m med en Curado DC och 5g wobbler häromdagen, förvisso vindstilla men det får en att fundera hur en Aldebaran BFS hade levererat under samma förhållanden
              Nu har jag provfiskat med en Curado DC. Parallellt med mina egna rullar, bla en Metanium DC, Metanium MGL, Aldebaran MGL och dess lillebror BFS. Vet sedan tidigare att Aldebaran BFS slår CC BFS i allt utom rullporr så CC fick stanna hemma. Använde mina vanliga spön. Ett W3 Crank som fungerar lysande med Aldebaran BFS och små vobblers men även ett Abu Hornet Stinger ca 7-21 gr.

              Curado DC fungerar galet galant. I princip helt strulfritt. En perfekt nybörjarrulle. Fniss fniss! Men jag skulle alla dagar i veckan välja Aldebaran BFS och MGL före Curadon. Kastlängderna är klart längre än med DCn. De kräver mer av fiskaren men ger också mer. Med riktigt lätta beten såsom Crank X eller 4-5 gr balsavobbler var det WO. BFS utklassar alla andra rullar i standardskick som jag har testat. Har ett par trimmade rullar som är ännu bättre. Med lite mer normala betesvikter från ca 10 gr är skillnaderna i kastlängd liknande. I enkelhet vinner DC. Bara att kasta, nästan i alla fall medan de andra rullarna oftast kommer längre men de kräver också mer. Mer påverkar som kräver justering.

              Observera att det är mina högst personliga erfarenheter. Med just mina beten, spön och teknik. Och min smak.

              Vet inte om om jag är ute o cyklar men jag har aldrig fått fram de där extra 30% i kastlängd som Shimano länge hävdade som fördel med DC. Äger eller har ägt rullar från den allra första CC 200DC till den senaste Metanium DC. Och ett gäng däremellan. De har oftast men inte alltid varit lysande på det mesta utom de allra lättaste betena. Med lysande avser jag enkelhet och strulfritt. Aldrig har en DC i mina händer levererat längre kast än en väl injusterad rulle med en vanlig broms. Kanske beror det på att jag är så pass nördig att jag hela tiden optimerar mina rullar till att ge max.
              Senast ändrad av Mankan G; 2019-08-02, 16:12.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 310 svar
              263 363 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              857 svar
              139 534 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gaddivar  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 031 svar
              193 851 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 150 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
              79 svar
              12 357 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Torekrok  
              Arbetar...
              X