Bygeln lossnar på min shimano. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygeln lossnar på min shimano.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bygeln lossnar på min shimano.

    Den hoppar ur på den sida där den lägger upp lina. Är en 90 grader böj på den.
    Förra gången den hoppade ur. För kanske 2 månader sedan. Då limmade jag den med super attack lim.

    Finns det nåt jag kan göra? Eller bör jag försöka hitta en reservdel?

    Funkade ikväll med att bara trycka tillbaka den. Det funkade inte förra gången. Då hoppade den ur direkt.
    Misstänker smått att den kan ha fått sig en smäll och därför uppkom problemet.

  • #2
    Ingen expert på hur reglerna är med garanti och grejer men borde du inte kunna reklamera rullen? Vet att tex sportfiskeprylar har upp till 5 års garanti på allt från shimano

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av J3PUVZ Visa inlägg
      Ingen expert på hur reglerna är med garanti och grejer men borde du inte kunna reklamera rullen? Vet att tex sportfiskeprylar har upp till 5 års garanti på allt från shimano
      Jag är en sån där stofil som köper dyra saker hos min lokala handlare för garantin och att jag vill ha kvar min lilla fiskebutik. Vill inte behöva odla egen maggot till vintern eller åka 5 mil enkel för en burk.

      Så rullen är köpt hos han. Och det är tufft nog för han. Vill inte ge han den bördan.

      Kommentera


      • #4
        Men en reklamation drabbar väl ändå inte honom? Den skickar han ju bara vidare till shimano.. Eller den som har agenturen i sverige.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Men en reklamation drabbar väl ändå inte honom? Den skickar han ju bara vidare till shimano.. Eller den som har agenturen i sverige.
          Inte ekonomiskt. Men tidsmässigt. Sen tror jag rullen kan vara närmare 10 år än 5 år.

          Kommentera


          • #6
            Hade börjat med att besöka butiken, dom kanske kan laga den direkt.

            Om dom inte kan laga den den då kan dom skicka den till Normark för reparation, men du får nog räkna med lite väntetid då det är semestertider.
            Normark i sin tur avgör om det är garanti & är det inte garanti får du ett kostnadsförslag vad en reparation kostar.

            Eller om du ser vad som är trasigt & beställer en ny del själv direkt från Normark & lagar rullen själv, personligen hade jag valt det alternativet för det borde gå snabbast & troligtvis kostar inte en bygel många kronor.

            Kommentera


            • #7
              Det är ju bara 2 skruvar. Men finns väl en uppsjö med byglar att välja på?
              Dock höll den ihop i 2 månader med super attack. Är väl kanske en fråga om att hitta rätt lim? Hålet är dock så litet att man får bara plats med en droppe. Och spiller man så kan man limma fast själva rullen som linan ska glida på.

              Kommentera


              • #8
                Vilken rulle? En bygel som går in i linföraren i 90 grader låter billigare, dyrare shimano har ofta en integrerad bygel/linförare. Är den billig så kanske inte en ny bygel är rimlig att kosta på den, jag skulle ringa Normark eller vem det nu är och fråga... annars pröva expoxylim om du får det på plats s a s , kan ju funka en tid och du får limma om på nytt...

                Hur är en sån bygel infäst från fabrik? Endast ipressad? Kan man komma åt den från andra hållet om du skruvar isär linföraren?

                Kommentera


                • #9
                  Gänglåsning? Loctite blå t ex , lättflytande och borde vara enkelt att applicera en droppe på rätt ställe.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ska ta en bild ikväll och lägga upp.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 890 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 385 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 083 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X