Slx eller Curado multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slx eller Curado multirulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Slx eller Curado multirulle?

    Har kört ett par säsonger med Daiwas multirullar men e sugen på testa shimanos motsvarighet.
    Nån som testat slx resp curado?
    Märker jag skillnad på curadon? Känns den lenare/finare?

    och sen dc systemet, är det verkligen värt pengarna?

  • #2
    DC har diskuterats till leda i diverse trådar, som du hade kunnat hitta med en korrekt implementerad sökmotor. Jag har DC på två av mina rullar och det passar mig eftersom jag är lat, ställer aldrig om rullarna från grundinställningen. Samma om det är byig vind, bara att tjånga på som vanligt eftersom rullen gör merparten av jobbet åt dig.

    Kommentera


    • #3
      DC är kul en stund, sällan man ser en Curado eller Scorpion till salu men DC rullar dyker upp på löpande band bland beggat annonserna.

      Kommentera


      • #4
        Jag kör med Slx XT och Curado DC 151 parallellt. Gillar verkligen båda två. Slx är lite råare i gången medans DC är silkeslen.
        Rent praktiskt på sjön så upplever inte jag att någon av dem är "bättre". Båda är bra.
        Ska du köpa nytt så köp en Slx xt (för att kastbromsen är lättare att ställa in än på Slx) och lägg mellanskillnaden till DC på något annat kul.

        Kommentera


        • #5
          Intressant att höra om din resa från D till S och dess fortsättning!

          Har 2 DC och de tänker jag behålla, som holden säger, enkla att hantera även i byig vind. Tror dock faktiskt att flertalet som sålt DC på senare år är de som för första gången prövat multi och sedan gått tillbaka till haspel inte annan multi...

          DC har ju blivit mer överkomliga med Curado och SLX men DC är inget Columbi ägg, man måste kunna kasta multi. En del säljer för att de upplevs som lite för stora (150 till lätta borrebeten) eller tunga givet storlek (t ex min Exsence DC) men smaken är delad.

          Intressant hur du kommer uppleva en S med DC och ffa SVS-kastbroms. Till lättare borrefiske gillar jag min Daiwa så pass att jag är tveksam till om S matchar i enkel allsidighet men betänk att jag ej kört en liten S med modern SVS-kastbroms. Vissa kan anse jag överfokuserar på kastbroms men för mig är enkelhet vid kast i varierad vind prio framför ev. gång och känsla och några meter längre kast...

          Till lite tyngre gäddbeten funkar både Amba, D och S bra, gillar dock generellt en rulle med en utifrån ställbar kastbroms (dvs Luna, Lexa före Curado DSV) andra behöver inte det...

          Vad du kommer att tycka om S med SVS eller DC kan nog enbart besvaras med att du prövar och gärna berättar!

          Kommentera


          • #6
            Ja enkelhet vid kast är trevligt, är oxå rätt lat på att ställa broms.
            Iofs kör jag för det mesta 7-10g jiggskalle till borre och ca 15-20g till gösfisket.
            Har 2 uppsättningar så ändrar inte broms direkt ofta.

            Nån som har koll om man hittar tex curado billigare utomlands?

            Sen vore kanske curado 70 trevlig

            Kommentera


            • #7
              Jag har en SLX XT till mitt Zodias 7-21 och tycker den är fantastisk.
              Nu har jag inte provat någon DC variant alls så svårt att jämföra MEN jag tror du blir nöjd med en sådan.

              sen som någon annan sa, lägg mellanskillnaden på något annat roligt istället

              skitfiske!

              Kommentera


              • #8
                Jag har 1 Curado 71 HG, 1 SLX DC HG och en Metanium DC HG.

                Om jag skulle välja 1 av rullarna bara skulle det utan tvekan bli Metanium DC, bara för att jag som holden säger oxå, är lat och bekväm :-)

                Nummer 2 blir Curado 71 HG på grund av kastlängd :-) men kräver då lite bättre vindförhållande :-)

                Men är ändå rätt nöjd med samtliga. Dom gör sitt jobb där jag vill att dom skall jobba :-)

                Hade vi bott i ett helt Vindstilla land skulle jag valt Curado 71 före DC rullarna :-)

                skitfiske
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Va å torrvevade lite rullar på lokala fiskebutiken. SLX kändes trevlig, Curado 70 kändes extra len å mjuk på nå vis.

                  ja vi får se vad det blir. Lutar åt curado 70 faktiskt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ska du köra lättare abborrefiske så kan uppdaterade C 70 MGL K vara ännu bättre. Släpps i augusti på vissa marknader (å andra sidan kan nog nuvarande C70 då gå ner i pris...) http://www.tackletour.net/viewtopic.php?f=47&t=84341
                    Senast ändrad av anteman; 2020-07-29, 14:44.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 581 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 414 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 281 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X