BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpte ett spö från , Japan tror jag. Det är beställt från aliexpress i alla fall. 470 kr pluss frakt. Slutade på strax under 600 kr. Värt att chansa och efter lite yt- tittande slog jag till.
    Helt klart så bra att jag vill rekommendera det.
    Ace hawk cu doubble heter det.
    Doubble står för två toppar avsedda för olika kastvikter 0,5-4/2-6g.
    Riktigt fint spö för de pengarna där jag föredrar den syvare av de två topparna.
    För det första är det för att det passar mitt fiske med tanke på det beten jag använder.
    För det andra tycker jag den "lätta" toppen är för vek och väldigt toppig men men det är en smaksak.
    Det är ett ul spö i rätt benämning.
    Tror inte det finns på den svenska marknaden för multirullar har letat och ringt på många ställe.
    Var ute en sväng här om dagen och fick på en gädda på ca 65-70 cm.
    Det gick fint och några abborrar i normal storlek på 3-4 hg.
    Den styvare toppen ger mer känsla ner i klingan vilket jag föredrar då jag lättare känner "pill" på betet speciellt med jigg.

    REKOMMENDERAS.


    Bifogade filer

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
      Köpte ett spö från , Japan tror jag. Det är beställt från aliexpress i alla fall. 470 kr pluss frakt. Slutade på strax under 600 kr. Värt att chansa och efter lite yt- tittande slog jag till.
      Helt klart så bra att jag vill rekommendera det.
      Ace hawk cu doubble heter det.
      Doubble står för två toppar avsedda för olika kastvikter 0,5-4/2-6g.
      Riktigt fint spö för de pengarna där jag föredrar den syvare av de två topparna.
      För det första är det för att det passar mitt fiske med tanke på det beten jag använder.
      För det andra tycker jag den "lätta" toppen är för vek och väldigt toppig men men det är en smaksak.
      Det är ett ul spö i rätt benämning.
      Tror inte det finns på den svenska marknaden för multirullar har letat och ringt på många ställe.
      Var ute en sväng här om dagen och fick på en gädda på ca 65-70 cm.
      Det gick fint och några abborrar i normal storlek på 3-4 hg.
      Den styvare toppen ger mer känsla ner i klingan vilket jag föredrar då jag lättare känner "pill" på betet speciellt med jigg.

      REKOMMENDERAS.

      Har oxå sett spöt på YT tillsammans med nån test av BFS rullar.
      blev lite sugen på o beställa ett tillsammans med en Kastking Zephyr.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Coronet27 Visa inlägg

        Har oxå sett spöt på YT tillsammans med nån test av BFS rullar.
        blev lite sugen på o beställa ett tillsammans med en Kastking Zephyr.
        Då föredrar jag Tsurinoya Spirit Fox, med spolen fylld till hälften, mer än vad jag gillar Zephyren i kast. Zephyren känns dock shysstare i kasten för något tyngre beten (3 g upp til 7 g).

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Då föredrar jag Tsurinoya Spirit Fox, med spolen fylld till hälften, mer än vad jag gillar Zephyren i kast. Zephyren känns dock shysstare i kasten för något tyngre beten (3 g upp til 7 g).

          ok, har du provat båda?
          har bara sett lite på YT o är alltid lite skeptisk till sånt, men killen som jag inte kommer ihåg vad han heter som testar en massa rullar verkar opartisk.
          sen tycker ju alla olika
          är nog spannet runt 2-6g ca som jag tänkt

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Då föredrar jag Tsurinoya Spirit Fox, med spolen fylld till hälften, mer än vad jag gillar Zephyren i kast. Zephyren känns dock shysstare i kasten för något tyngre beten (3 g upp til 7 g).
            samma kille testade Lews Pro SP (Skipping & Pitching) rulle.
            Med BFS spö o 2-4g drag
            o kastade riktigt långt.
            den har tydligen en grund o lätt spole med centrifugalbroms
            har du sett/testat den rullen?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Coronet27 Visa inlägg

              Har oxå sett spöt på YT tillsammans med nån test av BFS rullar.
              blev lite sugen på o beställa ett tillsammans med en Kastking Zephyr.
              Finns väl en hel del om man väljer att ha hela världen som marknad. Men det är svårt att bedöma ett spö enbart efter kastvikt, inte sällan det är missvisande. Även om en dryg femhundring inte är så mycket pengar så är det kanske lite surt.
              Jag använder Alphas air på mitt spö och det är en bra kombo.

              Lycka till

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg

                Finns väl en hel del om man väljer att ha hela världen som marknad. Men det är svårt att bedöma ett spö enbart efter kastvikt, inte sällan det är missvisande. Även om en dryg femhundring inte är så mycket pengar så är det kanske lite surt.
                Jag använder Alphas air på mitt spö och det är en bra kombo.

                Lycka till
                Halka in på UL på YT av en tillfällighet.
                o kom på att jag hitta några små jättelätta wobblers o spinnare i en gammal fiskelåda hemma, så blev lite sugen o testa UL.
                o gillar jag det inte så är ju grejerna lagom stora o billiga till grabben o kasta med

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Coronet27 Visa inlägg

                  samma kille testade Lews Pro SP (Skipping & Pitching) rulle.
                  Med BFS spö o 2-4g drag
                  o kastade riktigt långt.
                  den har tydligen en grund o lätt spole med centrifugalbroms
                  har du sett/testat den rullen?
                  Är det "The Reel Test" du pratar om? Jag är väldigt skeptisk till honom när det kommer till hans recensioner. Även om mycket av BFS handlar om hur bra rullen kastar är inte kastegenskaperna det som gör rullen bra eller inte. The Reel Test har dessutom svårt att ta konstruktiv kritik, då man ofta bemöts av en förolämpning om man kommer med sådant. Han kastar dessutom BFS rullarna med helt fel inställningar på bromsen enligt mig. Den mekaniska bromsen brukar jag ställa in så att det är lite glapp i spolen sida till sida. Detta eftersom att den mekaniska bromsen inte bör bromsa kastet alls när det kommer till ultralätta beten. Jag använder istället kastbromsen, som ofta är magnetisk, och min egen tumme som broms enbart. Min tumme är van vid att lätt fjädra kastet, vilket är ett måste om man vill uppnå längsta möjliga kast med så här lätta beten. The Reel Test ställer åt den mekaniska kastbromsen så att spolen inte gappar sida till sida något alls. Detta är fel tycker jag. Dessutom använder han ofta något för höga bromsinställningar. Påpekar jag detta bemöts jag av en förolämpning från hans håll. Därför litar jag inte på hans "recensioner." Det enda jag tar med mig från hans videor är hur mycket spolen på en rulle väger, med och utan kullager.

                  Jag har erfarenhet av båda rullarna. KastKing Zephyr har en tyngre och något djupare spole. Detta gör så att de riktigt lätta betena blir lidande. Tsurinoya Spirit Fox har en mycket lättare spole, som dessutom är grundare. Den kastar beten under 3 g mycket bättre, särskilt med halva spolen fylld med lina. KastKing Zephyr är något lenare och har klickbroms. Tsurinoya Spirit Fox har bättre balanserade bromsar som inte alls är lika nervösa som på KastKingen. Backspärren på Tsurinoya Spirit Fox är också mindre glappig än på KastKing Zephyr. Overall föredrar jag Spirit Fox.

                  En bra källa till info om olika rullar är YouTube-kanalen Hobie-Wan Kenobi. Han plockar ofta isär rullarna och visar hur de ser ut inuti när han gör en recension. Gör han inte det ger han konkret information exakt om hur rullen beter sig vid kast i specifika situationer. Hans videor är värda att kika in om man är intresserad av BFS.

                  Länk till hans kanal: https://www.youtube.com/c/HobieWanKenobi

                  Kommentera


                  • Det skrivs alldeles för mycket här om ”kastar långt” rullar i den här tråden. När det gäller UL fisket då kan man kanske prioritera det men just BFS fisket har inte mycket att göra med hur långt man kastar med en rulle. Min Mörrum 3601 zx kastar lika långt (på rätt spö) som min Alpha Air tw med en wobler 6-7gr men Daiwa Alpha Air tw är överlägsen Mörrum när det gäller olika kastekniker på kortare avstånd låt oss säga mellan 5-8 m med lätta drag. Då inser man att lättviktspole och bromsen ( förutom spöet) är avgörande för att man ska njuta av BFS fisket i små bäckar där det fisket hör till egentligen.Att använda sig av samma utrustning i sjöar eller ännu värre vid kusten då har man tittat alldeles för mycket på You Tube.Visst det funkar lika bra som att fiska efter gädda med drag som väger minst 130 ge men hallååååååäååå njut av fisket istellet och anpassa din utrustning efter fiskeförhållande LÅT BLI fisketrender.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
                      Det skrivs alldeles för mycket här om ”kastar långt” rullar i den här tråden. När det gäller UL fisket då kan man kanske prioritera det men just BFS fisket har inte mycket att göra med hur långt man kastar med en rulle. Min Mörrum 3601 zx kastar lika långt (på rätt spö) som min Alpha Air tw med en wobler 6-7gr men Daiwa Alpha Air tw är överlägsen Mörrum när det gäller olika kastekniker på kortare avstånd låt oss säga mellan 5-8 m med lätta drag. Då inser man att lättviktspole och bromsen ( förutom spöet) är avgörande för att man ska njuta av BFS fisket i små bäckar där det fisket hör till egentligen.Att använda sig av samma utrustning i sjöar eller ännu värre vid kusten då har man tittat alldeles för mycket på You Tube.Visst det funkar lika bra som att fiska efter gädda med drag som väger minst 130 ge men hallååååååäååå njut av fisket istellet och anpassa din utrustning efter fiskeförhållande LÅT BLI fisketrender.
                      Jag håller inte med. Jag sysslar nästan enbart med BFS-fiske i sjöar och i skärgården. Jag är väl medveten om att kastlängden inte är den mest relevanta faktorn, men hos insjöfiskare är kastlängden på rullen också relevant. Jag fiskar BFS för att jag tycker det är roligare än vanligt haspel-fiske. Jag har sysslat med den här typen av fiske i snart 4 år. Hade det bara varit för "trendens skull" hade jag inte hållit på med det fortfarande. Kasten på BFS-utrustning blir mer sofistikerade. Dessutom föredrar jag känslan i multirulleprylar, både vid finessefiske och BFS-fiske. Att kunna "trick-kasta" in ett ultralätt bete under ett träd, under en brygga och mellan båtar går för mig bättre med en BFS-utrustning. Allt fiske kring strukturer efter abborre tycker jag blir mer effektivt med en multirulle. Däremot vill jag också kunna kasta ganska långt. Jag har två BFS-rullar. En för långdistanskast och en för närmre kast. Att snabba spolar är fantastiskt kul håller jag helt med om. Faktum är att jag kastar mycket bättre och skönare med riktigt snabba spolar än vad jag gör med spolar som är långsammare på grund av en hög kastbroms.

                      Ditt påstående om att BFS hör hemma i bäckar är också dessvärre inte helt rätt. Det stämmer att man använt multirullar till bäcköring ett bra tag i Japan, men det är inte samma sak som originalbetydelsen av BFS fiske. Det som öringfisket med lätta multirullar går under är egentligen UL/BF (UL-fiske med multirullar).

                      Här har du en repetition på vad BFS härstammar ifrån: BFS utvecklades av bassfiskare i Japan. Det här var på den tiden när inte multirullar som kunde kasta lätta beten existerade i samma utsträckning som idag. Istället behövde man använda haspelutrustning. Fler och fler fiskare ville använda multirullar till finessefisket istället. Man tillverkade därför grundare spolar (inte så grunda som de BFS-rullar vi är vana vid idag). Det var vanligt att använda tjockare linor på dessa BFS-rullar än vad man kunde ha på finesse-haspeln. Man fiskade dessutom med en annan typ av spön, specialgjorda för finessefisket, där du hade en extremt känslig topp, men mycket ryggrad så att du kan fiska nära struktur utan att spöet är för känsligt för att styra bort fisken. Mycket av betena man använde var tidigare för lätta för att fiska med multirullar med (neko-rig t.ex). Med den här nedskalade utrustningen, samt rullarna med de lättare spolarna, kunde man slänga iväg beten som tidigare enbart gått att fiska med haspelrullar. Egentligen krävs det inte att betet i sig är litet, bara det är för lätt för att fiska på normala multirullar som existerade då. Man ville alltså komma bort från haspelrullarna och därför tillverkade man finesse-spolar till multirullarna för att kasta lättare beten. Det är originalbetydelsen av BFS.

                      Shimano såg potentialen i detta och började använda termen "BFS" till deras marknadsföring. Snart använde även öringfiskarna shimanos multirullar som marknadsförts som BFS. På den vägen är det och idag kallar vi allt ultralätt fiske med multirulle för BFS, även om det inte stämmer med originalbetydelsen. BFS användes egentligen enbart i sjöar från början.

                      Jag tycker att den viktigaste anledningen till att börja med BFS är att det verkar intressant och kul. De flesta haspelrullar till UL-fiske kastar längre, men det finns garanterat situationer där BFS-utrustning är överlägsen på kusten och i sjöar. Dessutom tror jag du missförstår termen "kastar bättre." En rulle som kastar bra kastar inte nödvändigtvis extremt långt. En rulle som kastar bra kastar istället konsekvent dit du vill komma, i så många olika situationer som möjligt. Det brukar sällan betyda att den kastar längre än alla andra rullar.

                      Att portvakta vilka som får hålla på med BFS och vilka som inte får det blir inte bra tror jag.
                      Senast ändrad av Benjamin S; 2021-11-21, 16:07.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 382 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 529 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X