Beslutsångest spölängd.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beslutsångest spölängd..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Beslutsångest spölängd..

    Beställde ett westin w3 powerlure 20-60gr och en nasci 3000 att ha till gäddfiske främst från land och eventuellt från båt ibland. Råkade dock beställa en 8fot istället för 9. Beställde en 9fot och tänkte skicka tillbaka 8an, men upptäckte att rullen ihop med 8an känns super, väldigt balanserat och skönt medan 9an blir sjukt framtungt och jobbig samt att det känns mycket påkigare än 8an. Då jag som sagt främst fiskar från land så känns ju en 9a bättre för kastlängdens skull, men hur mycket kan det göra i skillnad? Måste isåfall skaffa en tyngre rulle så den blir okej att fiska med och skicka tillbaka både ett spö och den inhandlade nascin, till två olika ställen dessutom.
    Kan 8an funka fint även om det blir mest fiske från land? Hjälp mig nörd -fränder med detta fruktansvärda i-landsdilemma!

  • #2
    Kör med det du tycker känns skönast i handen. Den metern eller få metrar du kanske vinner i kastlängd med ett längre spö glr det inte värt att stå och reta sig på en framtung combo hela fiskepasset.
    Kör själv nästan uteslutande spö mellan 7,6 och 8,6 fot oavsett fiske från land eller båt.
    Undantaget från regeln är vertikalspöna och spöt för havsöring på kusten..

    En annan aspect är ju om 9fotaren känns mycke påkigare så kanske den kastar kortare än 8fotaren då 8fotaren kanske laddar klingan lättare än 9fotaren.
    Om nu 9fotaren är så mycket stabbigare.

    Kommentera


    • #3
      Balans och känsla är oftast viktigare än kastlängd i min mening. Till gädda behövs ändå sällan extrema kastlängder.

      Kommentera


      • #4
        Svårt val, balans är bekvämt och ger en angenäm upplevelse. Men du fiskar från land, säg att 9:an kastar 10 meter längre med dina beten och enbart den når förbi djupbranten där du fiskar, då hade jag nog försökt leta upp en mer välbalanserad 9:a...

        Men frågan är om 1 fot ger 10 meter extra... ger det enbart 2-3 meter så hade jag valt 8:an och köpt vadarbyxor :-)

        Alla mina gäddspön är 7'6"-8'6" de 9:or jag känt på var för topptunga men då i grövre klass, ca -150g och då blir det mer material framför rullen. Fiskar dessutom från båt och då är kastlängd mindre avgörande.

        Kommentera


        • #5
          Ja jag känner ju att det helt klart är viktigast att grejerna känns trevliga att fiska med, och jag gillar verkligen spöt. Blev helt perfekt med rullen. En nia hade känts mest optimalt men har inga jag kan testa i lokala butiken som har rätt kastvikt och beställer jag nåt annat är det ju stor risk att även det är framtungt samt att jag måste göra två returer isåfall på de jag har hemma nu. Kanske lika bra att nöjda sig med att grejerna känns bra och att man tappar några meter kastlängd. Är ju bra med en 8fotare om det är mycket träd och smidigt de gånger man är ute med båt även om det inte är så ofta.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
            Beställde ett westin w3 powerlure 20-60gr och en nasci 3000 att ha till gäddfiske främst från land och eventuellt från båt ibland. Råkade dock beställa en 8fot istället för 9. Beställde en 9fot och tänkte skicka tillbaka 8an, men upptäckte att rullen ihop med 8an känns super, väldigt balanserat och skönt medan 9an blir sjukt framtungt och jobbig samt att det känns mycket påkigare än 8an. Då jag som sagt främst fiskar från land så känns ju en 9a bättre för kastlängdens skull, men hur mycket kan det göra i skillnad? Måste isåfall skaffa en tyngre rulle så den blir okej att fiska med och skicka tillbaka både ett spö och den inhandlade nascin, till två olika ställen dessutom.
            Kan 8an funka fint även om det blir mest fiske från land? Hjälp mig nörd -fränder med detta fruktansvärda i-landsdilemma!
            --------------------------------------------------

            Hej Kenwald;

            Längden på ditt önskade spö väljer du efter betets vikt och området du fiskar på...
            Eftersom du fiskar mest från land är ett längre spö att föredra, vilket ger dig möjlighet att fiska av ett större område från samma kastposition....
            Själv gillar jag Berkley, Daiwa och Sportex spinnspön sedan många år tillbaka...
            Besök din närmaste sportfiskebutik och känn på några spön som de har på lager. Är det något som passar dig så köp det...
            Vill du ha lite mer info om mig och mitt fiske efter Gädda kan du gå in på Google och skriva "Leif Engström fiske" i sökrutan....

            Med vänlig fiskehälsning,
            Old Firehand
            Leif Engström



            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 305 svar
            262 816 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg JontaK
            av JontaK
             
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            858 svar
            139 453 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gaddivar  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 031 svar
            193 733 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 144 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 322 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X