Bra dropshotspö? Westin W3 eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra dropshotspö? Westin W3 eller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Bra tips och input om era upplevelser av spön, får nog åka till en butik som har bl a ett W3 för att känna om främre handtaget är en deal-breaker...
    Överlag har jag knappast råkat haspelspön med imponerande ergonomiskt grepp där rullfästet skruvas fast nedåt. Förvånas ofta över att den delen, att ergonomin i handtag/rullfäste förefaller så ogenomtänkta på flertalet spön, inte bara haspel...

    Yasei white dropshot 8’ har ju hyllats i flera år, är det up to date ännu? Har inte känt på ett sånt på många år, har den en känslig, mjuk DS-topp trots att den ser ut att vara rörbyggd hela vägen?
    Vissa andra DS-spön har nog en inlimmad homogen kolfiber- eller glasfibertopp längst upp. Jag frågar för mitt primära haspeljiggspö idag har en relativt mjuk topp allra längst upp och jag vill inte hamna ”för närapå” med ett Yasei eller liknande.
    Det där ned rullhandtagen på haspelspön är något jag också stört mig på. Jag som har ganska stora händer får nästan kramp efter några timmars fiskande med dessa spinkhandtag där man delvis håller i förlägningen av klingan. Det sägs ju att dessa handtag ska förbättra känslan, men det är inget jag märkt.

    Ett lysande undantag är mitt favoritspö Perchzilla, det är i mitt tycke en dröm att hålla i och fiska med. Om det sedan passar för dropshot vet jag inte, vilket spö som passar till vilka tekniker är långt över min kompetensnivå och jag kör allt med mina spön..:-)

    Kommentera


    • #12
      Ja jag håller med man ska inte behöva greppa rullfästets gängor, metall eller pinnig klinga för att få känsla... blir ju nästan ”obekväm känsla” :-)
      Förstår att du gillar att hålla ditt Perchzilla vars främre handtag/rullfäste i mångt ser ut som t ex SG S2 i bild ovan. Handflatan greppar kork/EVA och pekfingret vilar på klingan för ökad känsla... räcker så menar jag.

      Ett allroundspö ( ej snabb toppaktion, ej heller mjukt paraboliskt) passar, funkar ju ok till många slags fisken men vill man t ex fiska ett bete stationärt utan att flytta sänket och se riktigt små, snabba stötar (hugg) så kan nog en mjuk dropshot topp underlätta, inbillar jag mig. Ett specialspö skulle jag säga som naturligtvis kan användas till annat om man inte har ngt mer ändamålsenligt.

      Kommentera


      • #13
        Ingen som prövat de de senaste dropshotspöna, t ex Darts V2 Finesse -20g eller SG SG2 -18goch ffa Shimano Yasei D.S. & Light jig 240M, -21g?
        Senast ändrad av anteman; 2021-11-07, 15:31.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ingen som prövat de de senaste dropshotspöna, t ex Darts V2 Finesse eller SG SG2 och ffa Shimano Yasei D.S. & Light jig?
          Jag har ett Darts Finesse V2 5-20g
          o är sjukt nöjd
          brukar köra Ned rig med det

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ingen som prövat de de senaste dropshotspöna, t ex Darts V2 Finesse eller SG SG2 och ffa Shimano Yasei D.S. & Light jig?
            Skönt rullfäste o lång vit ”Finesse” top
            kommer nog o köpa deras casting light 5-20 oxå

            Kommentera


            • #16
              Ja handtaget ser bekvämt ut, 8:an alltså och upp till -20g...Inte sett det i "min" butik så... nedrigg klarar den dvs finess men klarar den ett 20g sänke och en slimmad 3-4" jigg eller är det över spöts gräns?

              Inte för att 20g är vardag men i går i djupt vatten å frisk vind behövdes lite mer vikt för att känna botten...
              Är toppen rörbyggd eller en inlimmad homogen glasfiber-kolfibertopp så vitt du kan se och ngt "bärig" eller lika mjuk hela vägen?
              Senast ändrad av anteman; 2021-11-07, 15:46.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja handtaget ser bekvämt ut, 8:an alltså och upp till -20g...Inte sett det i "min" butik så... nedrigg klarar den dvs finess men klarar den ett 20g sänke och en slimmad 3-4" jigg eller är det över spöts gräns?

                Inte för att 20g är vardag men i går i djupt vatten å frisk vind behövdes lite mer vikt för att känna botten...
                Är toppen rörbyggd eller en inlimmad homogen glasfiber-kolfibertopp så vitt du kan se och ngt "bärig" eller lika mjuk hela vägen?
                Försöker kolla i kväll o återkommer.

                Annars dra iväg ett mail till info@darts.se
                dom brukar va snabba o svara.


                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja handtaget ser bekvämt ut, 8:an alltså och upp till -20g...Inte sett det i "min" butik så... nedrigg klarar den dvs finess men klarar den ett 20g sänke och en slimmad 3-4" jigg eller är det över spöts gräns?

                  Inte för att 20g är vardag men i går i djupt vatten å frisk vind behövdes lite mer vikt för att känna botten...
                  Är toppen rörbyggd eller en inlimmad homogen glasfiber-kolfibertopp så vitt du kan se och ngt "bärig" eller lika mjuk hela vägen?
                  toppen är glasfiber runt kolfiberkärna tror jag, den är inte homogen glasfiber iallafall.
                  Den vita ”finessetoppen” är 18” lång varav 12” väldigt mjuk.
                  ca 2.05m c-c top rullfäste.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Coronet27 Visa inlägg

                    toppen är glasfiber runt kolfiberkärna tror jag, den är inte homogen glasfiber iallafall.
                    Den vita ”finessetoppen” är 18” lång varav 12” väldigt mjuk.
                    ca 2.05m c-c top rullfäste.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Coronet27 Visa inlägg
                      Kanon - tack!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 498 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 282 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X