Enkel haspelutrustning för det lättare fisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel haspelutrustning för det lättare fisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Enkel haspelutrustning för det lättare fisket

    Tänkte komplettera min arsenal med en haspelutrustning för lite lättare abborrfiske t ex. Har idag ett haspelspö 10-40g men vill kunna nyttja mina små Droppen och mindre jiggar för fiske i första hand från land. Kastvikter neråt 5g vore bra att kunna hantera. Ser det mest som "sidofiske" så helst vill jag klara mej runt 1000-1200kr. Är det nån idé att köpa så billigt?
    Non é pericoloso sporgersi

  • #2
    Jag fiskar med ett Spro Freestyle Versatile 5-24gr i Malmö kanal och är buuuusnöjd.
    Tror det skulle kunna passa dig, både i användning och prislapp. - https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...8aApusEALw_wcB
    Kör detta med en Okuma Ceymar CXT (Eller vad den nu heter) 2000-störrelse.
    Lätt, nätt och fint!

    Och där fick vi med lite smygreklam...

    Annars är ju Westins W3or ruggigt bra. (Har ett sånt också, dock för multi)

    Meen för att va säker så ta dig till närmaste butik och kläm/känn på det så du vet vad du får om man säger

    Kommentera


    • #3
      Kan väldigt lite om det här men kan det inte va en idé att köpa ett spö och testa med din befintliga rulle. Tycker du det är kul kan du ju komplettera med en till rulle, kanske lite mindre och en tunnare lina?

      Kommentera


      • #4
        Låter som det är mer ett klassiskt "spinnspö" än ett jiggspö du vill ha. Westin w3 spinn v2 är riktigt fina. De finns bland annat i en 8,6 fots 3-15 g. Men även 7 och 8 fot 5-25 g.

        Kommentera


        • #5
          Polarn har detta Gunki spö som extra/låna-ut-spö. 3,5-18g kastvikt och 7'9" fot (235cm) så varken för kort eller långt (i mitt tycke iaf). https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...riant=29-57114

          Sen finns det en uppsjö av rullar i 20-25 storlek runt 500kr. Okuma Ceymar, som Mijni tipsa om. Både Daiwa, Shimano, ABU, Okuma och flera andra har ett gäng rullar i den prisklassen också. Sen släng på en flätlina runt 0,10 - 0,13mm så är du runt 1000-1100kr.
          Finns ju ett par som redan har påspolad flätlina också, som Daiwa laguna (499kr) https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...variant=216458
          Och Daiwa Ninja (599kr) https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...variant=216446

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av _viktor Visa inlägg
            Kan väldigt lite om det här men kan det inte va en idé att köpa ett spö och testa med din befintliga rulle. Tycker du det är kul kan du ju komplettera med en till rulle, kanske lite mindre och en tunnare lina?
            Bra idé, har ju faktiskt en rulle över som kan bli första testet. Det är ju lite en osäker mark för mig, hur mycket kommer jag att köra det här fisket?
            Non é pericoloso sporgersi

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
              Jag fiskar med ett Spro Freestyle Versatile 5-24gr i Malmö kanal och är buuuusnöjd.
              Tror det skulle kunna passa dig, både i användning och prislapp. - https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...8aApusEALw_wcB
              Kör detta med en Okuma Ceymar CXT (Eller vad den nu heter) 2000-störrelse.
              Lätt, nätt och fint!

              Och där fick vi med lite smygreklam...

              Annars är ju Westins W3or ruggigt bra. (Har ett sånt också, dock för multi)

              Meen för att va säker så ta dig till närmaste butik och kläm/känn på det så du vet vad du får om man säger
              BRa råd här med, till butiken!
              Non é pericoloso sporgersi

              Kommentera


              • #8
                I butiken fann jag ett spö: 13 fishing Fate V3, nu är det bara öppet vatten som saknas!
                Non é pericoloso sporgersi

                Kommentera


                • #9
                  OOh.. det knallvita spöt. Har kikat på det själv, det är märkligt läckert på nåt vis, även om jag inte riktigt kan bestämma mig vad jag tycker

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                    OOh.. det knallvita spöt. Har kikat på det själv, det är märkligt läckert på nåt vis, även om jag inte riktigt kan bestämma mig vad jag tycker
                    Jag med! Handlaren sa ” och det är vitt” när han räknade upp dess fördelar. Och? tänkte jag…
                    Definitivt annorlunda
                    Non é pericoloso sporgersi

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X