Shimano Zodias 2,13m, 7'0'' 5-15 eller 7-21 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Zodias 2,13m, 7'0'' 5-15 eller 7-21

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano Zodias 2,13m, 7'0'' 5-15 eller 7-21

    Jag har ett Savage Gear SG4 Light Game - 7'1'' 215cm 5-18g 4sec som jag har matchat med en Okuma ITX 2500H (6.0:1) som jag är väldigt nöjd med.
    Nu har jag precis köpt en Shimano Vanford 2500HG som jag vill matcha med ett nytt (lite bättre) spö och har tittat på Shimano Zodias 2,13m, 7'0''


    Det jag vill använda spöt till är mindre vibrationsbeten med tail (5-18g) samt jigg. Jag skulle vilja ha ett lite känsligare spö än SG4an men samtidigt skulle jag vilja ha ett som klarar att kasta långt när jag väljer 5grams beten samt inte gå sönder som jag kastar 18-20grams beten.

    Vad tror ni? 7-21 eller 5-15?
    Tror ni att 5-15 klarar lite tyngre beten utan att gå sönder?
    Tror ni att 7-21 är tillräckligt känslig med beten runt 5gram samt kastar långt?

    Ett annat spö jag tittat på är BFT Instinct Reloaded 7,1'' Finesse & Technique 3-18g men jag funderar om inte det spöt är lite väl mjukt?


  • #2
    Låter som en svår nöt i ett spö. Ej prövat Zodias med de sägs att de har en topp där den yttersta delen är styvare än andra Shimano t ex Poison Adrena i samma klass, vet ej om det stämmer. Ett spö som ska ladda med 5 gram bör nog ha en mjuk(are) topp än så. Har den det så kan det bli för mjukt för jiggfiske iaf om spöt har en djupare aktion.

    Är det "samma" spö (aktion, kastvikter) som SG4 du är ute efter men med högre känslighet så ta med det till en butik och jämför det spöt något känsligare.

    Ring BFT/butik och fråga om och hur Reloaded möter dina kriterier.

    Kommentera


    • #3
      Jag tror det blir svårt att flugfiska med...

      Kommentera


      • #4
        Har ett 7-21g, det är en korrekt klassning - ett allroundspö men knappast optimalt om du ska kasta 5-gram.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Har ett 7-21g, det är en korrekt klassning - ett allroundspö men knappast optimalt om du ska kasta 5-gram.
          Det var det jag misstänkte. Men hur tunga drag tror ni ett 5-15 kan kasta utan att knäckas?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jojje2 Visa inlägg

            Det var det jag misstänkte. Men hur tunga drag tror ni ett 5-15 kan kasta utan att knäckas?
            Inte känt på det spöt men det är nog inte risken för att det ska knäckas som är problemet utan att det är galet oskönt att kasta för tunga beten med mjuka spön. Jag tänker mig att 5-15 skulle funka för Ned och andra finesstekniker.

            Kommentera


            • #7
              Har zodias 5-15 och kastar allt från mindre vobbler till jiggar med 15gr skalle utan problem

              Kommentera


              • #8
                Hade ett 5-15 kunde köra 20g skalle i mälaren, dock ej optimalt, lite överansträngt men funkar, körde 1 år innan jag sålde det och det höll. Har för mig att mitt var 6,6fot dock

                Kommentera


                • #9
                  Vibrationsbete på 18 gram klarar 5-15 men personligen hade jag inte fiskat jigg med totalvikt över 18-20 med det, även om båda spöna kan upplevas relativt styva av vissa. Det går högst troligen inte av men jag gillar inte att överbelasta spön.

                  Om 7-21 kastar tillräckligt långt med beten på 5 gram är ju en definitionsfråga.
                  Tycker själv 7-21 är ungefär lika opassande till femgrammare som 5-15 är för artongrammare. Båda fungerar i nöd men är ej optimala.
                  Har använt båda klassningarna men inte ägt dem bör sägas.

                  Kör två separata spön är mitt råd.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jojje2 Visa inlägg
                    Jag har ett Savage Gear SG4 Light Game - 7'1'' 215cm 5-18g 4sec som jag har matchat med en Okuma ITX 2500H (6.0:1) som jag är väldigt nöjd med.
                    Nu har jag precis köpt en Shimano Vanford 2500HG som jag vill matcha med ett nytt (lite bättre) spö och har tittat på Shimano Zodias 2,13m, 7'0''


                    Det jag vill använda spöt till är mindre vibrationsbeten med tail (5-18g) samt jigg. Jag skulle vilja ha ett lite känsligare spö än SG4an men samtidigt skulle jag vilja ha ett som klarar att kasta långt när jag väljer 5grams beten samt inte gå sönder som jag kastar 18-20grams beten.

                    Vad tror ni? 7-21 eller 5-15?
                    Tror ni att 5-15 klarar lite tyngre beten utan att gå sönder?
                    Tror ni att 7-21 är tillräckligt känslig med beten runt 5gram samt kastar långt?

                    Ett annat spö jag tittat på är BFT Instinct Reloaded 7,1'' Finesse & Technique 3-18g men jag funderar om inte det spöt är lite väl mjukt?
                    Mina två ören.

                    Jag har ägt den nya versionen med Monocoque butt i 5-15g, vilket jag kastat mellan 5-10gr beten i tot vikt.

                    Ett, i mitt tycke, grovt och otroligt rappt spö med toppig aktion.

                    För att kasta 5g optimalt krävdes rätt kastteknik, med lätt snärt för att enbart ladda upp toppsektionen, sen flög betet till skyn tack vare klingans snabba återhämtning.

                    Zodias 5-15g är enligt mig ett klockrent jiggspö, men för rappt och styvt för lätta beten runt 5-6g.

                    Jag körde kombon Vanford 2500, och kan med bestämd uppfattning hävda att en rulle på 180g balanserar alldeles för topptungt.

                    Provade med min Stradic 2500 (220g) och det var något bättre, men spöt i sin helhet upplevdes framtungt.

                    Jag äger eller har ägt Zodias 3-10g, 5-15g och 14-42g.

                    För ditt ändamål (mer allround) passar det nya Expride B 22 bättre. Du vet att det är den nya modellen om den har monocoque butt (sista bottendelen på spöt i slät kolfiber).

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 844 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 352 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 066 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X