Så var Blazon S67ML-2 invigt. Tog en snabbis på lunchen. Abborrarna var vakna, så jag han inte testa vidare många beten under den begränsade tiden jag hade. Inledde med en TRD Ticklerz, The Deal med 5g nedskalle, dvs 6g total. Tycker spöt svarade bra på den vikten vilket förväntades på ett spö specat 1,8-10g. Typiskt toppig, snabb aktion trots relativt modest kolfiberinnehåll (88%) och bra känslighet. Det är definitivt ett Medium-Light spö snarare än något annat. Rejält med kraftreserv för kilofiskar, utan att kännas biffigt. Hängde på en mini fat rap på 4g vilket även den gav tillräcklig respons i klingan och kunde twitchas hem utan svampighet. Slängde sist på en Finesse ShadZ, Green Pumpkin Blue även den med 5g nedskalle, så totalt 7g. Känns där som att man mer börjar närma sig spöts sweet spot. Dessbättre var borrarna då vakna så jag hann inte testa tyngre beten, men skulle spontant tro att jag skulle klassa spöt till 4-12g. Med brasklapp för att jag faktiskt inte hann testa dessa vikter. Både småpet och hugg kändes mycket tydligt och var lätt att skilja från botten och växtlighet. Att plocka hem små hektoborrar var både livligt, roligt och gav lite spöböj. Som man önskar.
Totalt sett, efter en halvtimmes lek, skulle jag säga att Blazon är ett typiskt JDM-spö i lägre mellanprisklass. Samtidigt är det imponerande hur mycket man får för pengarna i denna kategori. Utmärkt spö, med crosswrappad kolfiber, passformen mellan underdel och topp är den bästa jag stött på. Så fort man petar in bottendelen i holken känns det som det har kontakt 360 grader, snarare än den lite koniska känslan man kan få ibland. Med en Exist Hyper Branzino på 210g balanserar spöt ungefär ett tvärfinger framför spolen, dvs ungefär mitt på handtaget. Det ger möjlighet att balansera spöt neutralt och samtidigt ha pekfingret längs klingan. I like! I övrigt cleant bygge, även om jag tycker det är liiiiite för mycket epoxi på spöringarnas lindningar. Oavsett imponerande bang for the buck.
Kanske återkommer med lite utökad info men spontant kan jag absolut rekommendera spöt för någon som jagar ett spö i klassen 1500kr.
Totalt sett, efter en halvtimmes lek, skulle jag säga att Blazon är ett typiskt JDM-spö i lägre mellanprisklass. Samtidigt är det imponerande hur mycket man får för pengarna i denna kategori. Utmärkt spö, med crosswrappad kolfiber, passformen mellan underdel och topp är den bästa jag stött på. Så fort man petar in bottendelen i holken känns det som det har kontakt 360 grader, snarare än den lite koniska känslan man kan få ibland. Med en Exist Hyper Branzino på 210g balanserar spöt ungefär ett tvärfinger framför spolen, dvs ungefär mitt på handtaget. Det ger möjlighet att balansera spöt neutralt och samtidigt ha pekfingret längs klingan. I like! I övrigt cleant bygge, även om jag tycker det är liiiiite för mycket epoxi på spöringarnas lindningar. Oavsett imponerande bang for the buck.
Kanske återkommer med lite utökad info men spontant kan jag absolut rekommendera spöt för någon som jagar ett spö i klassen 1500kr.
Kommentera