Hjälp med att välja spö/rulle till 14 åring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med att välja spö/rulle till 14 åring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med att välja spö/rulle till 14 åring

Jag själv har i princip inget fiskeintresse men min son har blivit väldigt intresserad. Jag funderar på vilket spö jag ska köpa till honom i julklapp.
    Han fiskar abborre och gädda, mest med jigg och spinnare.

Samt gärna någon rekommendation om bra drag.
    Typ som ett rejält startkit tänkte jag köpa till honom.
    Han tittar mycket på vad de rekommenderar på olika Youtubekanaler, och det är spön i 2-3000 kr klassen, men jag är så sjukt skeptisk till allt sånt, eftersom de som driver kanalerna ofta får betalt av tillverkarna.
    Kändes bättre att fråga på det här forumet

Patrik

Att hitta ett spö som är bra på allt är svårt, det kommer att bli någon form av kompromiss mot vilken typ av fiske man föredrar.
    Ett spö som jag köpte för att ha till gös fiske var ett Savage Gear SG4 8,3 upp till 35gr, den visade sig funka riktigt bra till lite allt möjligt, haft riktigt bra & roligt fiske på gädda med den, men även abborre.
    Till den har jag en Daiwa Legalis 2500 stl & spiderwire 0,13mm.

Är det så att han tycker borre är roligare då hade jag tittat på ett lite kortare spö & ett något lägre kastvikt.

Det jag gillar med Savage Gears spön är att dom är roliga att fiska med kastar väldigt bra & bra att drilla fisk med.

Kommentera

Hej!

Du känner din son bäst, så om det här inte applicerar så kan du bortse från det. Men min tanke kring vad en 14-åring vill ha är att det lätt blir fel om man försöker göra det smarta. Att få "fel" sak kan vara värre än att inte få något alls. Att någon okänd gubbe på ett forum sa att "det här var prisvärt" kanske inte smäller lika högt som något av märket som man sett på Kanalgratis. Du har dock helt rätt i sak enligt mig! Som nybörjare själv så säger jag definitivt att det finns en nivå där utrustningen är över min egna nivå och inte ger något.

Men det kanske också är värt att köpa lite mer budgetvänligt spö och lite mer rätt drag och tillbehör. Med startkit, har du även tänkt saker som håv, tänger och förvaring (väska/draglådor)?

Om du skriver vad han har önskat sig så finns det säkert kunniga här som kan komma med mer prisvärda ersättare.

Jag har inga direkta kvalifikationer för att komma med tips men kommer ändå med några som jag tror kan passa:

https://www.fiskejournalen.se/abu-ga...4516#231=14516 Ett fint mindre gäddspö till bra pris. Den lättare varianten är inte fel till abborre heller. Men ingen av dom kan klassas som allround direkt.

https://www.olssonsfiske.se/fiskemet...elset-8-10-40g skulle dock verkligen kunna klassas som ett kompetent allroundspö.

Drag är ett så stort område så det är svårt att komma med lite snabba rekommendationer, men själv så tycker jag att några Vibrax spinnare, Rapala eller Bomber wobblers och Buster jerkbaits har tagit mig långt.

Kommentera

Tack båda för bra svar. Särskilt det där om att det kan bli fel om man försöker köpa nått annat än det han önskar sig. Men.
        Jag har köpt en båt, draglåda och håv hittils.

Tänkte köpa lite kvalitetsdrag, då han handlat en del på temu och det är ingen vidare kvalitet på dom.

Ska kolla på de alternativ ni skriver om

Kommentera

Det är skitsvårt att komma med tips angående spön eftersom man lätt snöar in sig på sina egna så jag passar där.

Jag vågar mig ändå på att ge dig tips angående ett bete: westin swim 12 cm 53 gram "suspending" i färgen skitmört. Lättfiskad. Bara att veva in, man kastar långt, modellen genererar mycket hugg och färgen är väldigt allround.

Orkar inte ladda upp en bild så lägger upp första bästa länk jag hittade https://www.olssonsfiske.se/fiskemet...-swim-12cm-53g
          Senast ändrad av gabbu; 2023-12-05, 22:32.

Kommentera

Håller med om att du bör hålla dig till önskelistan, men undvik allroundspön, det blir för mycket av en kompromiss och är inte lika kul att fiska med.
            Satsa på kvalitet, mycket trevligare att fiska med och det finns alltid en andrahandsmarknad för grejerna ifall grabben vill uppgradera utrustningen i framtiden.
            Förutsatt att det gäller haspel, till aborre hade jag satsat på ett spö runt 7 fot långt, klassning ca 5-20gram, 7-21gram eller 10-30gram och en rulle i storlek 2500 med flätlina 0.10-0.13mm.
            Till gädda ett spö 8.6-9fot långt klassning upp till 100-120gram och en rulle i 4000-storlek med flätlina runt 0.30mm.

Kommentera

Önskelistan är alltid bra att följa. Sedan inspireras våra barn ofta mycket av youtubers och liknande. Min sons kompis har t.ex. köpt Kanal gratis julkalender. Lustigt nog var det ett Atom BGL i kalendern häromdagen. Det är inget modernt och coolt drag, men det kan fånga mycket gädda, är lättlastat och har lång livslängd utan återkommande skönhetsingrepp med jigglim. Atom i Firetiger på våren och BGL på sommar/höst brukar funka bra för oss. Vilken vikt man ska ha är däremot en smaksak. Äldsta sonen använder bara 35g BGL (från juni-okt. FT på våren). Han fiskar mest av oss och får klart flest gäddor. Jag använder mest 25g. Yngsta sonen använder 20g och 25g.

Atom BGL finns absolut med i draglådan vid alla gäddfisketurer vi gör.
              Senast ändrad av Kulfisk; 2023-12-06, 06:17.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 825 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04