Hjälp med att laga Calcutta 201 TE - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med att laga Calcutta 201 TE

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med att laga Calcutta 201 TE

Hej!
    jag har en Calcutta 201TE ca 10 år gammal +
    har skickat den till Shimano som tydligen inte kunde lösa det tyvärr.
    någon här som kan laga rullar, eller vet någon som kan hjälpa mig att få ordning på rullen? Ingen brådska och självklart mot betalning vad som krävs.
    Om någon kan hjälpa mig med tips skulle det vara fantastiskt!
    tack

Tillgången på reservdelar till Calcutta 201 TE är god, så det handlar nog om brist på motivation snarare än något annat från Shimano Sverige. Har hänt även mig vid ett garantiärende på exakt samma rulle, men det var för 10-15 år sedan. Men det var innan Shimano etablerat "eget". Jag kan i alla fall fixa rullen åt dig. Skickat dig ett PM...

EDIT: Kollade reservdelstillgången igen. Inte så god som vid första anblick, bland annat finns ej längre drev, varken snabba eller långsamma. Men jag kan möjligen ha ett par original liggande...
    Senast ändrad av barnmorskan; 2024-01-23, 10:04.

Kommentera

Hej!
      Tack för era svar, härligt att det finns hopp
      Piscantur stercore Svaret jag fick var att det behövs reservdelar som inte tillverkas längre. Känns spontant konstigt när det gäller en rulle som håller länge och kostar en del?

Tack barnmorskan , svarar dig på ditt PM så tar vi det där!

Kommentera

Nyfiken på vilka delar det kan vara. Frågan är om de inte finns i lager i Sverige, kanske orkar de inte beställa från Shimano Japan?

Kan ju vara så illa att delar är slut redan nu, både i Sverige och Japan, vilket är väldigt skralt av Shimano när det gäller en rulle som var en dyr ”top of the line” bland runda rullar då för bara ca 10 år sedan.

Om man inte kan köpa reservdelar till fina dyra fabrikat av rullar efter säg 10 år så kanske fler och fler väljer enbart billigare ”slit och släng” från Kina snart, ett tråkigt utfall isf.

Du barnmorskan, hur, var kollar du reservdelstillgången, via Shimano Japan eller diverse japanska butiker som t ex…?
        Senast ändrad av anteman; 2024-01-27, 08:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Nyfiken på vilka delar det kan vara. Frågan är om de inte finns i lager i Sverige, kanske orkar de inte beställa från Shimano Japan?

Kan ju vara så illa att delar är slut redan nu, både i Sverige och Japan, vilket är väldigt skralt av Shimano när det gäller en rulle som var en dyr ”top of the line” bland runda rullar då för bara ca 10 år sedan.

Om man inte kan köpa reservdelar till fina dyra fabrikat av rullar efter säg 10 år så kanske fler och fler väljer enbart billigare ”slit och släng” från Kina snart, ett tråkigt utfall isf.

Du barnmorskan, hur, var kollar du reservdelstillgången, via Shimano Japan eller diverse japanska butiker som t ex…!
          Det ärsällsynt att de vanligaste reservdelarna (huvuddrev + pinjong) finns så länge som 20 år i lager när det kommer till japanrullar. Det är alltid de delar som ryker fortast, oavsett modell eller plattform och gäller även haspelrullar. Modellen är trots allt så gammal, även om den såldes här med 10 års fördröjning.

Nackdelen, i alla fall ur reservdelssynpunkt, med Shimano är de dessutom gör större ändringar av plattformen. Ett av huvudskälen till att jag helst köper och fixar med Daiwa är deras plattformsbeständighet vilket redigt ökar reservdelstillgången. Det går ibland, eller ofta, att flytta rätt många delar från den ena modellen till den andra och vissa modeller tex Millionaire 103 tillverkas fortfarande 25 år senare, varför drev osv fortfarande ofta går att tillgå.

Jag kollar oftast delar på https://www.shimanofishingservice.jp samt https://sportlifeplanets.com

Kommentera

Ja om rullen har tjugo år på nacken som modell så kan det nog börja bli svårt att hitta delar... Plattformsbeständighet låter vettigt i den mån det inte hämmar förbättringar.

På samma sätt förefaller ändrade dimensioner, design på drev, pinjongdrev som dumma om det inte ger reella förbättringar utan mer görs för sakens, marknadsföringens skull eller t ex rulldesign eller rent av för att medvetet försvåra byten mellan rullmodeller i den mån det sker. Shimans spolar kan ev vara ett sånt senare exempel...?
            Tack för länkarna.
            Senast ändrad av anteman; 2024-01-27, 08:21.

Kommentera

Tjena!
              lite update efter mer än 1 års tid.
              jag skickade rullen till barnmorskan efter lite trevlig SMS konversation på vinst och förlust. Vissa originaldelar fann inte tillgängligt, men bemötandet och lösningsorienterat tänk hos barnmorskan var ju världsklass. Att det tog 1 år beror enbart på min tröga respons sms och sändningar. Rullen kom och funkar fantastiskt efter en riktigt hantverkare hjälp mig.
              Evigt tacksam för detta forum och hjälp/service jag fick.
              rullen spinner som en katt, må den vara med mig livet ut!❤️

tack barnmorskan

/Dea
              Senast ändrad av Dea Skoglund; 2025-06-26, 22:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dea Skoglund Visa inlägg
                Tjena!
                lite update efter mer än 1 års tid.
                jag skickade rullen till barnmorskan efter lite trevlig SMS konversation på vinst och förlust. Vissa originaldelar fann inte tillgängligt, men bemötandet och lösningsorienterat tänk hos barnmorskan var ju världsklass. Att det tog 1 år beror enbart på min tröga respons sms och sändningar. Rullen kom och funkar fantastiskt efter en riktigt hantverkare hjälp mig.
                Evigt tacksam för detta forum och hjälp/service jag fick.
                rullen spinner som en katt, må den vara med mig livet ut!❤️

tack barnmorskan

/Dea
                Tusen tack Dea Skoglund för de varma orden och inte minst borregodiset! Det är ju alltid roligt att sätta tänderna i gamla kvalitetsrullar likt Calcutta TE. Till skillnad från all plastskit och stativ i chinesium som får zamak att kännas som kruppstål... Problemet med att "originalverkstäderna" inte alltid kan fixa rullar, eller reservdelar, är ju dessvärre att de ofta saknar koll på många av de iterationer och grenar av rullen som finns på japanmarknaden och har gemensamma reservdelar.

Verkstaden har nu uppgraderats med ett par sanslöst välfrästa jiggar/fixturer för att nita om ambassadeur-stativ. Det ger onekligen en viss tillfredsställelse att knacka sund geometri i en gammal röd aluminium-amba. Inte minst har jag tagit ett djupdyk i Mörrumens lite brokiga och minst sagt experimentella värld. Jag tycker mig också ha funnit, i alla fall spontant, lösningen på mitt största problem med rullen rent estetiskt. I alla fall med de senare modellerna, typ Ultra Mag mfl. Dessutom med, som det verkar i tidigt teststadium, något om än liten, förbättrad funktion. Ni som ser, ni ser

Click image for larger version

Name:	IMG_5364.jpg
Views:	152
Size:	2,52 MB
ID:	2655964

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40