Multirulle fabikat och kvalitet, höger & vänster?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle fabikat och kvalitet, höger & vänster?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multirulle fabikat och kvalitet, höger & vänster?!

Har lite funderingar ang olika multirullar och vill gärna ha FS panelens åsikter i ämnet.

Har idag 1 Amb 5000 Classic och 1 Amb 5600 CS Rocket Pro och dem funkar klockrent som vanligt med Amb men hur är andra fabrikat i jämförelse vet att Shimano Calcutta är kanonfin men alldels för dyr för min plånbok, deras andra modeller har jag ingen vidare koll på.

Sen finns det ju flera andra fabrikat som kostar klart mindre och som jag har ännu mindre koll på hur dem är i kvalitet??

Tänker då på tex Daiwa, Okuma, Maximus och Flugger (stavas det så?) finns det flera?? håller dessa en acceptabel kvalitetsnivå??

Sen en fråga ang Jerkrullar, varför "måste" dessa vara vänstervevade???

Jag är vänsterhänt och kastar följdaktligen med vänsterfattning och vevar med höger, detta känns ännu mera naturligt då det gäller Jerk fiske som ju kräver lite spöarbete och jag har bättre finmotorik i vänstern och att sköta veven med högern är ju inget märkvärdigt direkt

Men så fort en rulle saluförs som lämplig för Jerk så är den vänstervevad, men finns det någon praktisk orsak till det eller är det bara ett sätt att lura oss prylgalna fisketokar att köpa ännu flera prylar då det ju går precis lika bra att Jerka med en hövgervevad rulle som jag ju redan har

Jag vill ha rullar som funkar både till vanligt spinniske och Jerk, jag flyttar bara rullen mellan olika spön då ett Jerkspö ju är ganska olikt ett spinnspö i aktion.

Men frågan är om man måste slanta upp 1500 kr och uppåt för en bra rulle eller kan man komma undan billigare och ändå få hyfsade prylar så man kan ha en rulle på varje spö och slipper flyttcirkusen

Vilka är för/nackdelar med lågprofil kontra vanlig i den här storleken och vilka rullar har tumtangent det verkar smart?

Så nu väntar jag med spänning på expertpanelens omdömmen, åsikter och förklaringar.
    Senast ändrad av Rospigg; 2007-06-03, 18:55.

Höger eller vänster är ju helt upp till dig, dock väljer ju majoriteten vänstervevad då de flesta är högerhänta och tycker det är skönast

Kommentera

Dina rullar duger med all säkerhet mycket bra till jerkbaitfiske, om du tycker att dom gör det.

Höger eller vänster är mest en smaksak, men tanken med vändervevat är ju att man, om man är högerhänt, ska hålla den tunga utrustningen med sin starkaste arm.

Kommentera

Jag är högerhänt, jerkar dock med en höger vevad rulle, spinnfiskar jag så vevar jag med höger hand med.

Gör det som känns rätt.

Tumtangent är himla gött.
        Det jag vet om fladen är två olika rullar, en som var blå, som höll i några enstaka turer, och en som var svar, kanske maxximus? som inte gått sönder än vad jag vet, men maken till kass multi får man leta efter. Tyvärr..

Lågprofiler, dem jag känner till i alla fall, sägs vara för klena, i alla fall för grövre beten. Dom är inte sämre, i mina ögon sett, men inte dimensionerade för beten på ett hekto eller mer

Jag kör en Revo STX Hs för lättare spinn, jigg och popper. Underbar rulle.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 825 visningar
        0 gillar